Оценить содержание экономического блока Коалиционного соглашения просто невозможно. Этот документ насквозь декларативный, пестрит отсылками к директивам ЕС, неназванным законопроектам и т. п. Так что до сути мы сможем докопаться лишь в тех немногих пунктах, что выписаны более или менее конкретно. Но уже в этих пунктах мы обнаружили массу грабель и ям, на которых точно будут спотыкаться реформы. Естественно, мы специально выбрали те пункты, которые уж очень запятнаны – или популизмом, или коррупцией, или диктатом государства. За пределами нашего анализа оказались на этот раз силовики, судьи и конституционная реформа. Нас в первую очередь интересовали деньги, налоги, бюджеты всех уровней и бизнес-климат. Что касается будущих законопроектов и реформ – будут новые законы, станем их анализировать.

Краткое содержание отдельных пунктов на языке оригинала

Краткая оценка эффективности и коррупциоемкости

VII   ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ТА РЕФОРМА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ 

1. Децентралізація та реформа місцевого самоврядування

1.2. Належне ресурсне забезпечення місцевого самоврядування (протягом I кварталу 2015 року):

1.2.5. Забезпечити сплату податку на доходи фізичних осіб виключно за місцем здійснення діяльності працівника, податок з доходів якого сплачується;

Такая схема лишает ресурсов места проживания налогоплательщиков (иными словами, работающий в крупном городе житель пригородного поселка будет платить налоги, которые не будут использоваться на благоустройство того самого поселка).

1.2.8. Запровадити горизонтальну систему вирівнювання спроможності місцевих бюджетів за доходами, що дозволятиме не вилучати усі понадпланові доходи у заможних громад і водночас відійти від повного утримання менш заможних громад та стимулювати їх до розвитку;

Сохраняется система изъятия и перераспределения ресурсов между центральной властью и территориальными общинами. Территории по-прежнему будут обивать пороги в Киеве.

2.4. Адміністративні послуги та адміністративні процедури

Протягом І півріччя 2015 року:

2.4.1. Делегувати органам місцевого самоврядування відповідного рівня повноваження з надання базових адміністративних послуг (зокрема реєстрація місця проживання, видача паспортних документів, державна реєстрація юридичних та фізичних осіб-підприємців, об’єднань громадян, реєстрація актів цивільного стану, речових прав, вирішення земельних питань, реєстрація автотранспортних засобів, оформлення посвідчень водія);

Неочевидно, как это делегирование будет соотноситься с необходимостью существования общегосударственных реестров, предотвращения мошенничества и т. п.

2.7. Реформа державних закупівель

2.7.1. Законодавче визначення особливості процедур державних закупівель у сферах, в яких вони проводяться за процедурою одного учасника, в тому числі передбачити заходи, спрямовані на недопущення здійснення закупівель за цінами вищими, ніж середньоринкові. Передбачити створення реєстру основних постачальників та проведення постійного моніторингу ринкових цін;

Отсутствует явное и недвусмысленное указание на создание общегосударственной прозрачной системы электронных торгов при закупках за средства бюджетов всех уровней и госкорпораций.

VIII. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРИСКОРЕНОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

Все приведенные в разделе шесть пунктов – исключительно декларативные. Показаны конечные цели, не указаны инструменты и источники ресурсов для реализации.

IX. РЕГУЛЯТОРНА ПОЛІТИКА, РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦТВА ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УМОВ КОНКУРЕНЦІЇ

1. Реформи у антимонопольній сфері

В приведенных пунктах нет явным и однозначным образом прописанной функции мониторинга рынков на предмет последствий и предпосылок монополизации – цены, условия доступа новых игроков к рынку, рискованные регуляторные акты.

3. Податкова реформа (протягом І кварталу 2015 року)

3.7. Зменшення фіскального навантаження на фонд оплати праці, в тому числі розміру єдиного соціального внеску до 18 % із застосуванням запобіжника у вигляді обов’язкового збереження розміру нарахувань та відрахувань з ФОП протягом року та поступовий перерозподіл фіскального навантаження на ФОП між роботодавцем та найманою особою;

Не учтено влияние детенизации при оценке допустимых ставок налогов – подоходного и единого соцвзноса. В результате налоговая нагрузка на фонд оплаты труда принципиально не изменится и декларируемые цели могут быть не достигнуты.

3.8. Забезпечення сплати податку з доходів фізичних осіб виключно за місцем здійснення діяльності працівника, податок із доходів якого сплачується;

См. пункт 1.2.5 главы VII.

3.11. Реформа податку на додану вартість:

3.11.2. встановлення гарантій відшкодування ПДВ, зокрема строків такого відшкодування та відповідальність податкового органу за їх недотримання;

3.11.3. відміна положень Закону України № 1621-VII щодо запровадження системи електронного адміністрування податку на додану вартість (ПДВ-рахунків) (4-й квартал 2014 року);

3.11.4. реформування системи адміністрування податкових накладних.

Половинчатость и сохранения коррупционной компоненты НДС

3.12. Запровадження законодавчих умов та стимулів для деофшоризації економіки України.

Декларативно, уже существующие нормы о трансфертном ценообразовании вполне способны решать данную задачу.

  1. Сприяння виходу на зовнішні ринки та міжнародній кооперації протягом 2015–2017 р.

Типичный пример «пустого обещания».

X. РЕФОРМА ФІНАНСОВОГО СЕКТОРУ

3. Розвиток інфраструктури фінансового сектору.

3.3. Створення механізмів для забезпечення здешевлення фінансування капітальних інвестицій національних виробників.

Типичный пример «пустого обещания».

XI. РЕФОРМА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА

1. Земельна реформа

1.1. Завершення, до 1 січня 2016 року, інвентаризації та розмежування земель сільськогосподарського призначення державної, комунальної та приватної власності.

1.3. Виключення із законодавства України норм, що надають можливість набувати право оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності на неконкурентних засадах (ІІ квартал 2015 року).

(А также пп 1.4, 1.5.)

Консервация существующего положения: ограничения на покупку/продажу сельхозземель при сохранении коррупциоемкой арендной модели управления земельными ресурсами в агросекторе.

2. Реформування системи державної підтримки сільськогосподарського виробництва та залучення фінансування у галузь.

2.1. Збереження до 1 січня 2018 року чинної системи оподаткування сільськогосподарських товаровиробників, як це передбачено в Податковому кодексі, і відшкодування ПДВ при експорті сільськогосподарської продукції. До 1 червня 2017 року розроблення нової системи оподаткування, яка стимулюватиме розвиток сільськогосподарського виробництва.

Сохранение «внутриукраинского офшора» для крупного агробизнеса.

1. Сталий розвиток сільських територій.

Всего пять пунктов: популизм, декларативность или коррупциоемкость (особенно программа «Власний дім»).

5. Реформування лісового господарства.

5.3. Розгляд питання доцільності введення експортного мита на необроблену деревину, розроблення механізмів стимулювання розвитку вітчизняної деревообробної промисловості (ІІ квартал 2015 року).

Запретительные меры, во многом противоречащие нормам Соглашения об ассоциации с ЕС.

XVI. РЕФОРМА СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я 

4. Здійснення раціональної фармацевтичної політики на макро– та мікрорівні:

4.4. Заборонити рекламу лікарських засобів.

Стимулирование коррупциоемких схем маркетинга безрецептурных лекарственных средств. Повышение издержек населения. Сужение финансовой базы независимых СМИ.