Що це таке? Це - рейтинг українських компаній зі сталого розвитку, який був розроблений і проведений у партнерстві з Мережею Глобального договору ООН в Україні (Global Compact Network Ukraine).
Як це все виникло
На перший погляд, дивно, що бізнес ці ініціативи підтримав - це ж додаткове навантаження, витрати і клопоти. Але якщо подивитися на ситуацію ширше, виявиться, що придушення корупції знижує корупційні витрати і підвищує привабливість бізнесу для зовнішніх інвесторів. Мінус корупція під час закупівель/продажів - це плюс у рентабельності бізнесу.
Бізнес давно усвідомив, що найцінніший вид капіталу - людський капітал. І тому вкладення в нього - в освіту, охорону здоров'я, у здоровий спосіб життя (наприклад, у масовий спорт) дадуть у майбутньому вельми позитивні результати.
Збереження довкілля та боротьба проти зміни клімату? На перший погляд, це тільки нові клопоти і витрати. Частково це так. Але цей тренд ще й нові можливості надає. Посилення екологічних вимог, наприклад в автомобілебудуванні, вже призвело до того, що виробники розвинених країн і просунуті автокорпорації з країн, що розвиваються, отримали серйозні бізнес-переваги перед конкурентами, які виробляють менш "чисті" авто. Їх просто-напросто не пускають на ринки розвинених країн, та й багатьох країн, що розвиваються, - теж.
Не секрет, що екологічні бар'єри, посилення вимог до умов праці - все це в сучасному світі не лише захищає інтереси звичайних громадян, а й слугує новим зовнішньоторговельним бар'єром.
Загалом, бізнес, який впроваджує принципи ESG (Environmental - турбота про довкілля; Social - соціальні проєкти; Governance - забезпечення прозорості управління), отримує сильні конкурентні переваги. І цей тренд почав заявляти про себе щонайменше років 10 тому. А зараз і зовсім справа йде до того, що залучити довгі й дешеві гроші компанія не зможе, якщо не пред'явить інвесторам і/або кредиторам стратегію реалізації ESG і до того ж - результати вже реалізованих її етапів.
А тепер - Договір
Ідеї щодо вироблення стратегій сталого розвитку та поширення найкращих практик у цій сфері, привернули широку популярність у середині 2010-х років. А у вересні 2015 року всі 193 країни - члени Організації Об'єднаних Націй ухвалили план досягнення спільного кращого майбутнього. Наступні 15 років спільні зусилля спрямовані на подолання крайньої бідності, боротьбу з нерівністю та несправедливістю і захист нашої планети. Ключовими "Порядку денного-2030", розробленого ООН, є 17 цілей сталого розвитку, які чітко окреслюють світ, якого ми прагнемо для всіх націй без винятку. Нові глобальні цілі є результатом процесу, більш інклюзивного, ніж будь-коли: уряди залучили бізнес, громадянське суспільство та представників територіальних громад.
У Глобальному договорі ООН акумулюються зусилля стійких компаній і зацікавлених сторін для створення більш безпечного, благополучного, здорового та комфортного світу. Для цього Глобальний договір ООН допомагає компаніям вживати стратегічних заходів для просування ширших соціальних цілей, таких як Цілі сталого розвитку ООН, з акцентом на співпрацю та інновації.
Загалом, для компаній, які бачать сенс у досягненні цілей сталого розвитку, Глобальний договір ООН став, по-перше, майданчиком для тиражування успішних практик, а по-друге, - каналом комунікацій з однодумцями.
Ми в партнерстві з командою Global Compact Network Ukraine провели рейтинг для таких компаній для того, щоб допомогти в тиражуванні найкращих вітчизняних корпоративних політик і практик у сфері впровадження ESG.
Хто взяв участь у рейтингу та як ми рахували
Ми звернулися до дуже широкого кола українських бізнесів, які є провідними у своїх секторах економіки. Погодилися відповісти на наш запитальник далеко не всі. А серед тих, хто відповів, далеко не всі змогли розкрити якісь цифри. Ми зараз ставимося до цього з розумінням. По-перше, ми пам'ятаємо, який у нас держапарат. По-друге, є компанії, які є дочірніми структурами міжнародних корпорацій, і їхня діяльність щодо розкриття інформації дуже і дуже регламентується. Ну і, по-третє, є внутрішня політика компанії, яка обмежує розкриття інформації.
Зрештою ми отримали відповіді від 39 компаній, вони й будуть ранжовані в рейтингу сталого розвитку (перераховані у випадковому порядку): АТ "Фармак", Kernel, lifecell, Альфа-Банк Україна, Група Компаній "Нові Продукти", Креді Агріколь Банк, ПУМБ, Біосфера, Юнілівер Україна, ОККО, AB InBev Efes Україна, Henkel Україна, JTI Україна, ДТЕК, МЕТРО, FILM.UA Group, Група Нафтогаз, Капарол, ПриватБанк, Нібулон, Укрзалізниця, Techia, АрселорМіттал Кривий Ріг, Імперіал Тобакко в Україні, Філіп Морріс Україна, Укргазбанк, Енергоатом, Дарниця, PepsiCo Україна, Страхова компанія ТАС, Укрпошта, Київстар, Vodafone Україна, Карлсберг Україна, МХП, МакДональдз Україна, Moneyveo, Епіцентр, Укртелеком. Назви наведено в тому вигляді, в якому вони були вказані в наданих компаніями.
Під час складання рейтингу було вивчено антикорупційну політику та практику компаній, ситуацію з гендерним балансом у вищих органах управління, рівень зарплат, перелік ключових соціальних програм та обсяги їхнього фінансування, обсяги фінансування енергомодернізації та динаміку вуглецевого сліду.


