В Україні знову заговорили про пенсійну реформу. Заговорили не просто так, а у зв'язку з указом Президента, який зобов'язує парламент затвердити реформу до кінця поточної сесії.
Обговорення розробленого Міністерством соціальної політики законопроєкту "Про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системи" тривало з 18 травня по 18 червня 2020 року. Цей документ представлений як "пілотний проєкт" для формування пенсій пільгових категорій у межах запровадження довгоочікуваної накопичувальної системи.
Звучить заманливо? Насправді, ні. Пояснюю, як страховий математик, що ж у ньому не так.
Читайте також: Половина украинских пенсионеров рискует остаться без пенсий: Что происходит
Якщо коротко, то ось уже близько 20 років в Україні діє закон, згідно з яким працівники, які важко працювали на шкідливих виробництвах (за так званими списками № 1 і № 2), можуть вийти на пенсію на 10 років раніше. Але за умови наявності у них 10 або 7,5 року відповідного стажу роботи на таких виробництвах. Пільгову пенсію за цей період їм забезпечує підприємство, на якому людина шкодила своєму здоров'ю. За фактом же пенсію платить Пенсійний фонд, а приватні підприємства компенсують ПФУ пенсійні виплати, які він здійснює. Якщо підприємство по ходу справи виявиться банкрутом, то ПФУ платить сам без жодних компенсацій з боку екс-роботодавця.
За нашими оцінками, за 25 років підприємства повинні зарезервувати на виплати своїм майбутнім пенсіонерам від 50 млрд. до 100 млрд. грн. Причому, станом на 1 квітня 2020 року, у цих підприємств уже додатково існувала заборгованість перед Пенсійним фондом у розмірі 14,5 млрд. грн.
Читайте також: Эксперт: Новая пенсионная система уведет бизнес в "тень"
Нововведення полягає в тому, що депутати пропонують пробачити роботодавцям їхні зобов'язання з виплат пільгових пенсій і зобов'язати надалі виплачувати пенсії з державного бюджету. Непогана ідея, правда? Але щоб цей висновок був не такий очевидний, Мінсоцполітики запропонувало додатково стягувати в ПФУ з підприємств за таких працівників віком понад 35 років підвищену ставку єдиного внеску - плюс 15% або 7% до наявних зараз 22% ЄСВ.
Міністерство при цьому запевняє, що платежі до Пенсійного фонду будуть еквівалентними тим платежам, які є в рамках наявної системи. Звичайно ж, це не так. Якщо в перші роки платежі до солідарної системи в ПФУ зменшаться приблизно на 20%, як порівняти з чинною системою, то вже через 10 років падіння становитиме 60-80%. Це станеться внаслідок того, що кількість пенсіонерів залишатиметься постійною величиною протягом 10-15 років. А кількість платників зменшуватиметься щороку, оскільки працівники, молодші за 35 років, увійдуть до накопичувальної системи. Таким чином, за 25 років із загального обсягу зобов'язань, які на сьогодні оцінюються в 50-100 млрд. грн., ПФУ отримає не більш як 30%, решту ж коштів буде перекладено на держбюджет.
Читайте також: Лазебная: Минимальную зарплату повысят, пенсионный возраст - нет
Яких дій можна очікувати від Пенсійного фонду? Правильно, спроб відмовитися від зобов'язань за спецпенсіями. Саме така перспектива чекає на працівників, старших за 35 років, оскільки є великий ризик втрати пенсійних виплат унаслідок щорічного зростання дефіциту ПФУ.
А що в такому разі чекає на людину молодше 35 років, яку нібито має "ощасливити" реформа? Ловіть ще одну вишеньку на торті. При введенні цієї системи весь накопичений таким працівником стаж на важких підприємствах фактично обнуляється, і накопичення єдиного податку відбувається з нуля. За фактом Мінсоцполітики пропонує депутатам позбавити від 10% до 40% працівників віком до 35 років пільгових пенсій, які вони заробили.
У підсумку, чоловік віком 40 років із 20-річним стажем, з яких він пропрацював 7,5 року на шкідливих виробництвах зі списку № 1, під час виходу на пенсію в 50 років за зарплати в 10 тис. грн. за чинною системою отримає пенсію більше ніж 3,5 тис. грн, а за пропонованим механізмом - усього лише в розмірі до 2 тис. грн. Як ми бачимо, ні людина, ні держбюджет від цього не виграють. На відміну від підприємств, які з 2012 року намагаються домогтися такого подарунка з боку держави.
Читайте також: Накопительная пенсия в Украине: Плюсы, минусы и "подводные камни"
Більш обґрунтованим підходом є запровадження накопичувальної професійної системи лише для осіб, які не мають стажу на виробництвах, роботах і посадах зі списків № 1, 2. Водночас для тих, у кого такий стаж уже є, слід залишити чинний механізм відшкодування роботодавцями витрат ПФУ на оплату та доставку пенсій, отриманих на пільгових умовах.
А будь-які нововведення щодо пенсійних виплат без проведення актуарних розрахунків можуть дорого обернутися бюджету та владі загалом і дискредитувати довгоочікувану пенсійну реформу.