Важливою складовою механізму повернення викрадених шахраями в українців грошей є процедура чарджбеку - інструмент оскарження операцій, що дає змогу відновити кошти, списані внаслідок шахрайства або без відома власника картки. Про це пишуть Dengi.ua у редакційній статті.
Читайте також: Шлюбний договір: що це таке, кому й для чого він потрібен
Так, у коментарі Dengi.ua юрист юридичної компанії Legal LLC Єгор Носачий, зазначив, що ця процедура застосовується до платежів, здійснених з використанням карток Visa і Mastercard, якщо була введена інформація з CVC/CVV-кодом. Запит на повернення може бути надіслано на адресу банків, інтернет-магазинів, туристичних агентств, онлайн-казино, брокерських компаній та інших одержувачів коштів.
Основними учасниками процедури чарджбеку є:
- Клієнт - власник картки, у якого було списано кошти;
- Банк-емітент - фінансова установа, що випустила картку;
- Платіжна система - Visa або Mastercard;
- Банк-еквайр - обслуговуючий банк компанії-одержувача;
- Одержувач - організація або фізична особа, яка отримала платіж.
Коли можливий чарджбек:
- Якщо операція була проведена без згоди власника картки;
- Якщо плата стягувалася за товар або послугу, які клієнт не замовляв або не отримував.
Що потрібно для подання заявки:
- Документи, що підтверджують факт несанкціонованого списання (наприклад, виписка за рахунком);
- Докази шахрайства (електронне листування, чеки, скріншоти тощо).
Як проходить розгляд:
- Клієнт звертається із заявою до свого банку-емітента.
- Банк аналізує дані та за наявності підстав передає справу до відповідної платіжної системи.
- Платіжна система перенаправляє запит до банку-еквайра.
- Після перевірки, якщо встановлено порушення з боку одержувача, кошти повертаються на картку клієнта.
Причини можливої відмови:
- Закінчився термін подання заявки: понад 540 днів для Visa/Mastercard або понад 360 днів для інших систем;
- Оплату було здійснено через непідтримувані канали (наприклад, криптовалюта, SWIFT, SEPA, електронні гаманці на кшталт LiqPay або PayPal);
- Клієнт сам розголосив дані картки або PIN-код, або не подав скаргу в строк (від 75 до 120 днів для Visa, до 120 днів для Mastercard);
- Транзакцію було здійснено з фізичним використанням картки (чип, магнітна смуга), що ускладнює доказ шахрайства без прямих доказів.
Оскарження відмови:
У разі відхилення запиту клієнт має право на подання апеляції через банк-емітент. При цьому можливе передання справи на арбітражний розгляд платіжною системою, що збільшує шанси на повернення коштів.
Строки обробки:
У середньому процедура чарджбеку займає близько чотирьох місяців. Якщо рішення ухвалюється на користь клієнта, гроші повертаються на його картку або банківський рахунок.
Водночас слід пам'ятати, що в деяких випадках можливе застосування штрафних санкцій щодо клієнта, який подався на процедуру чарджбеку.
"Якщо претензію визнано необґрунтованою або шахрайською, клієнт може бути оштрафований від $15 до $500 для покриття витрат банку на розслідування", - зазначив Єгор Носачий.
Нагадаємо, як повідомляли Dengi.ua, шахраї створюють боти, візуально схожі на офіційні чат-боти банків для отримання доступу до банківських карток українців, а основним прийомом зловмисників є обіцянки отримання грошових виплат та інших видів фінансової винагороди.
Також Dengi.ua у своїй редакційній статті писали про те, що одним із механізмів захисту заощаджень, цінностей і документів під час війни є оренда банківського сейфа.