Після трьох років повномасштабної війни велика частина українських малих і середніх підприємств (МСП) продовжує працювати в умовах як стратегічної, так і тактичної невизначеності. Про це повідомляють Dengi.ua з посиланням на пресреліз Європейського банку реконструкції та розвитку ( ЄБРР), в якому представлені дані нового дослідження.
Читайте також: 4 робочі дні замість 5: що думає про це український бізнес
Зазначається, що опитування проводили серед репрезентативної вибірки малих підприємств із різних областей України, щоб визначити, з якими проблемами вони стикаються в умовах триваючого російського вторгнення. Як зазначається у звіті, більшість компаній діє в режимі обережної адаптації, прагнучи зберегти позиції та ресурси, при цьому активно вивчаючи можливості виходу на стабільні, переважно західні, ринки.
Згідно з результатами дослідження, серед компаній, що продовжують діяльність, 90% функціонують у повному обсязі, а 10% - частково. Для порівняння, на другий рік війни ці показники становили 85% і 14% відповідно.
При цьому частка підприємств, які збільшили чисельність співробітників, зросла до 25% у третьому році війни, тоді як у другому році цей показник становив лише 13%.
Водночас скорочення персоналу залишається поширеним: про нього повідомили 41% опитаних компаній проти 34% роком раніше. Лише 17% підприємств відзначили зростання доходів порівняно з попереднім роком.
Крім того, якщо війна затягнеться ще на рік або більше, 61% МСП планують зберегти поточний рівень діяльності, що трохи менше за показник другого року війни (64%). При цьому частка тих, хто планує розширення або диверсифікацію бізнесу, майже не змінилася і становить 14%.
Однак оцінки подальшого розвитку ситуації різняться:
- 51% респондентів не очікують змін у роботі бізнесу найближчим часом,
- 29% прогнозують погіршення становища,
- 13% передбачають зростання,
- 1% розглядають можливість закриття,
- 6% вагалися з прогнозом.
Порівняно з минулим роком кількість респондентів із позитивними очікуваннями знизилася на 4%, а з негативними - збільшилася на 5%.
При цьому основними труднощами для МСП залишаються:
- кадровий голод,
- складність прогнозування,
- зниження попиту,
- зростання витрат.
Разом з тим серед позитивних тенденцій компанії відзначають: диверсифікацію асортименту, впровадження інновацій, більш активне використання штучного інтелекту і підвищення ефективності завдяки автоматизації.
Водночас, як повідомляли Dengi.ua, згідно зі свіжим опитуванням Нацбанку, банківський сектор України на тлі підвищеного попиту на кредити зберігає позитивні очікування щодо зростання кредитних портфелів як корпоративних клієнтів, так і населення.
Крім того, як писали Dengi.ua, в Україні запровадили мораторій на перевірки бізнесів і будь-яке втручання правоохоронних органів, різних державних структур у діяльність бізнесу за винятком сфери підакцизних товарів.