- Чому і коли, з чиєї ініціативи почалося формування політик сталого розвитку в банку? Що було основними мотивами?

У 2012 році ми усвідомили, що нам не вистачає тільки успішного розвитку бізнесу, ми хочемо позитивно впливати на бізнес-середовище та суспільство. Ми вивчили сприйняття банку на ринку, настрій наших співробітників. Ми прагнули зрозуміти, чого від нас чекають і що ми можемо додатково запропонувати самі. Прагнули стати більше ніж фінансовим партнером.

До Глобального договору ООН ми приєдналися в квітні 2013 року. Своїм вступом заявили про прихильність 10 принципам Глобального договору ООН у сфері прав людини, трудових відносин, охорони навколишнього середовища та боротьби з корупцією і взялися до впровадження принципів сталого розвитку в свою щоденну діяльність.

Коли в 2020 році економіка була шокована через наслідки пандемії, ми побачили, що наші зусилля в напрямку сталого розвитку дуже важливі. Були й надзвичайні рішення, дуже потрібні в умовах коронакризи. ПУМБ підтримав медичну систему України. Навесні 2020 року ПУМБ спільно з Фондом Ріната Ахметова надав підтримку 156 лікарням у Східній і Західній Україні. Банк передав до медустанов 2 апарати штучної вентиляції легенів, 2 інвазійних монітора пацієнта, більш як 47 тис. захисних костюмів, понад 4,4 тис. наборів індивідуального захисту лікарів, 1200 санітайзерів та 650 пульсоксиметрів.

Також банк разом із СК «АСКА-Життя» розробив програму захисту медиків – «СтопКоронавірус». ПУМБ за власні кошти забезпечив страхуванням 1,5 тис. лікарів у дев'яти опорних лікарнях. Крім того, банк підтримав ініціативу Асоціації молодих донорів України з розвитку онлайн-платформи ДонорUA AID. Ця платформа об'єднує бізнес, волонтерів, благодійні фонди, постачальників і лікарні в боротьбі з коронавірусом.

Узимку 2020 року ПУМБ і Фонд Ріната Ахметова передали один апарат штучної вентиляції легенів до нової реанімації київської лікарні № 4, а також 140 концентраторів у 27 лікарень у 17 областях

- Які компоненти всередині трьох напрямків ESG (навколишнє середовище – E, соціальна відповідальність – S, управління – G) ви вважаєте найбільш сильними помічниками в цей період?

Ключовими напрямками для себе вважаємо соціальну відповідальність та управління. В управлінні велику увагу приділяємо як протидії корупції, своєчасному і повному розкриттю інформації, так і побудові довгострокових взаємин зі стейкхолдерами, матеріальній і нематеріальній мотивації співробітників, справедливій ​​системі винагород. У соціальному напрямку в пріоритеті безпека та розвиток співробітників, комфортні умови праці та гендерна рівність, інвестування в проекти зі сталого розвитку, розвиток бізнес-середовища і суспільства. І, звичайно, як фінансова установа, ми несемо відповідальність за фінансову грамотність українців, тому приділяємо їй величезну увагу в соцмережах, відділеннях, на сайті банку, майданчиках партнерів, створюючи спеціальні проекти.

Практично все це спрацювало, адже під час кризи проблеми загострюються, а якщо заздалегідь будувати стратегію на ESG-принципах, то граєш на випередження.

У центрі стратегії сталого розвитку ПУМБ знаходяться люди: клієнти, співробітники, партнери, мешканці міст присутності банку. Ключовими напрямками діяльності для себе ПУМБ вибрав:

  •  навчання і розвиток співробітників;
  •  підвищення якості продуктів і послуг банку;
  •  розвиток бізнес-середовища та місцевих спільнот.

Банк вибрав для досягнення наступні цілі сталого розвитку: стале економічне зростання (№ 8), якісну освіту (№ 4), міцне здоров'я і благополуччя (№ 3), гендерну рівність (№ 5), створення стійкої інфраструктури, сприяння інноваціям (№ 9), сприяння побудові відкритого суспільства, забезпечення доступу до правосуддя для всіх (№ 16), партнерство в інтересах сталого розвитку (№ 17).

Можна багато говорити про наші зусилля в інтересах персоналу банку, в інтересах громад, про програми допомоги системі охорони здоров'я, але для сайту Dengi.ua я, зі зрозумілих причин, зосереджуся на наших трансформаціях у сфері банкінгу. ПУМБ інвестував і в соціальні проекти, які мають пряме відношення до нашої основної діяльності: освітні проекти для бізнесу й молоді, партнерські проекти з розвитку бізнесу, проекти з фінансової грамотності, розвивав корпоративне волонтерство онлайн.

- Як впровадження політик управління (напрям G) вплинуло на стан банку, на його результати?

Банк відповідально ставиться до клієнтів, співробітників, акціонерів, суспільства в цілому, адже це можливість побудови довгострокових відносин і розвитку сталого бізнесу. Ми успішно пройшли кризу 2014 року, виконавши всі свої зобов'язання, тим самим підвищили довіру до себе. Тоді корпоративне управління вийшло на ще вищій рівень. Ми не думаємо про швидкі великі заробітки та відмовляємося від комерційно вигідних проектів, які суперечать інтересам суспільства. Ми свідомо будуємо бізнес, з яким хочуть співпрацювати. Ми розвиваємося самі і розвиваємо бізнес-середовище і суспільство для успішної роботи в ньому. У коронакризовий рік ПУМБ знову підтвердив свою надійність. Ми 30 років на ринку, нас знають як відповідальний бізнес, на який можна покластися в скрутну хвилину.

- Чи стикався банк із обмеженнями, які накладаються на його діяльність у результаті впровадження політик сталого розвитку?

Із впровадженням стратегії сталого розвитку ми переглянули систему винагород, відмовилися від ряду активностей і навіть напрямків бізнесу, які несуть репутаційні ризики та потенційно можливу шкоду суспільству. Ми перш за все думаємо, чи не зашкодить наша діяльність, який внесок зробить у розвиток. Ми будуємо цивілізований бізнес, в якому немає місця корупції або недобросовісній конкуренції, порушенню прав або дискримінації. У банку спеціально створено управління комплаенс-контролю, експерти якого проводять моніторинг дотримання принципів сумлінності в обслуговуванні клієнтів, дотримання банківської таємниці, відповідності продуктів і послуг, пропонованих банком, очікуванням клієнта; контролюють достовірність, повноту, об'єктивність і своєчасність надання банком інформації.

- Як змінилося сприйняття банку клієнтами в результаті впровадження політик сталого розвитку?

Чим стабільніша ситуація в країні, тим більше клієнт хоче розуміти портрет фінансового партнера, бачити прозорість його бізнесу, стійкість і внесок у розвиток суспільства. Поведінка бізнесу в кризовий період демонструє його реальну відповідальність – не на словах, а на ділі. Ми разом з нашими клієнтами пройшли вже не одну кризу. Так, під час пандемії і локдаунів ми не тільки виконали свої зобов'язання перед клієнтами, а й активно допомагали боротися з ковідом лікарням і лікарям, підтримували клієнтів і бізнес у коронакризу. Ми втратили можливий потенційний прибуток, але отримали серйозне зростання довіри до нас. Для нас це найбільша цінність. Так, згідно з даними InMind, лояльність клієнтів до ПУМБ у 2020 році зросла на 16 % порівняно з 2019 роком. Значне зростання сталося у другому півріччі 2020 року, коли клієнти побачили і переконалися в ефективній політиці і реагуванні банку на нові реалії життя під час COVID-19. У той же час індекс лояльності інших банків показав значно менший приріст до 2019 року – 2-4 %.

- Чи повинен банк займати проактивну позицію у напрямках фінансування, маючи на увазі цілі ESG?

Організація не може вважатися успішною, якщо вона просто заробляє гроші. Лідерство – це твій розвиток паралельно з допомогою в розвитку іншим, підтримка їх у скрутну хвилину. Це додає усвідомленості в роботі, заряджає позитивною енергетикою. Створювана додаткова цінність підживлює ефективність бізнесу. Крім того, сучасна конкуренція – це не тільки боротьба за клієнта шляхом створення зручних і вигідних продуктів і послуг, а й побудова емоційного зв'язку зі стейкхолдерами. Тому проактивна позиція потрібна та важлива.

Так, 2020 року банк змінював фокусування у сталому розвитку у зв'язку з викликами, пов'язаними з пандемією. Ключовою метою обрав № 3 – міцне здоров'я і благополуччя, підтримав медичну систему України в різних регіонах на 28 млн грн. А також активно інвестував у цілі № 8 і № 9 – сталий економічний розвиток та інновації – переводив свої бізнес-процеси в режим онлайн, запускав нові продукти, підтримував малий бізнес у період коронакризи.

2020 року соціальні інвестиції банку – в підвищення безпеки праці співробітників і їх розвиток, поліпшення якості продукції та послуг банку, розвиток бізнес-середовища та підвищення фінансової грамотності українців, підтримку лікарень та медиків – становили понад 93 млн гривень.

- Як пандемія змінила бізнес і команду? Як сприймали ці зміни стейкхолдери?

Незважаючи на ризики для здоров'я, ми продовжували повноцінно обслуговувати клієнтів у відділеннях. Адже банки – кровоносна система економіки. Разом із тим робили все, аби максимально перевести клієнтів у дистанційні канали. Коронакриза дала нашій команді новий поштовх до розвитку.

Наша місія – допомогти українському бізнесу вистояти і підтримати роздрібних клієнтів у скрутну хвилину, допомогти впоратися з пандемією медичній системі – дала додатковий сенс у роботі співробітникам і залучила для банку нових клієнтів. За рахунок допомоги іншим ми вистояли самі, це був для нас стимул не здаватися, від нас залежало благополуччя інших. Ми навчилися бути гнучкішими, швидше приймати рішення, відкидати другорядне, залишаючи найважливіше. Активно розвивали партнерство, адже тільки разом ми – сила.

У 2020 році ПУМБ надав клієнтам можливість отримати кредитні канікули. З розумінням поставився до форс-мажорних обставин, навіть врахував можливі затримки в розрахунках між контрагентами, а тому скасував штрафні санкції за несвоєчасні платежі за кредитами. ПУМБ не призупиняв кредитування малого бізнесу через коронакризу, а навпаки – знижував ставки кредитування, розвивав партнерські програми фінансування для агрокліентів. Банк скасував плату за проведення зовнішніх і внутрішніх платежів у національній валюті, скасував комісію за POS-термінали для клієнтів, у яких не було оборотів. З метою обмеження контактів клієнтів у період підвищення рівня захворюваності COVID-19 увів електронне підписання договорів через ЕЦП, онлайн-перевірку бізнесу та заставного майна. У 2020 році ПУМБ запустив процес дистанційного відкриття рахунків із відеоверіфікацією.

Банк взяв активну участь у державній програмі «Доступні кредити 5-7-9 %». Антикризові заходи допомогли підприємствам швидше впоратися з наслідками карантину і зберегти робочі місця. ПУМБ входить до Топ-2 лідерів із кредитування за програмою «Доступні кредити 5-7-9 %», загальна сума виданих кредитів за якою перевищує 2 млрд грн.

Клієнти оцінили нашу підтримку. За підсумками 2020 року, приріст малого бізнесу, порівняно з попереднім роком, склав 16,6 тис. клієнтів, або +21 %. ПУМБ визнали «Кращим банком-антивірусом» у рейтингу журналу «Бізнес» за кращі комплексні рішення на підтримку малого та середнього бізнесу в умовах карантину, кредитні канікули, програми реструктуризації кредитів, пільгове фінансування, скасування штрафних санкцій і т. ін.

Для підтримки роздрібних клієнтів під час пандемії банк також запровадив кредитні канікули. За 2020 рік клієнти оформили понад 50 тисяч реструктуризацій на суму 807 млн ​​грн, з яких 96 % – це кредитні канікули, оформлені в період із квітня по серпень за кредитами готівкою і кредитами на покупку товарів. Із серпня за необхідності клієнти могли самі оформити кредитні канікули за кредитними картами. Можливістю скористалися 1,7 тис. клієнтів.

Банк активно розвивав діджитал-канали, аби клієнти відвідувати відділення лише в крайніх випадках. За рік значно зросла кількість користувачів інтернет- та мобільного банкінгу, viber-бота. Віддаленими каналами самообслуговування скористалися понад 881 тис. клієнтів. За рік кількість активних користувачів зросла в 1,5 рази. 90 % користувачів онлайн-банкінгу використовують мобільний додаток. За 2020 рік у мобільному додатку «ПУМБ Online» було додано багато нового функціоналу: обмін валют за вигідним курсом, історія оплати послуг і операцій, можливість переглянути номер картки та CVV-код тощо.

Наші старання також оцінили роздрібні клієнти – на кінець 2020 року ПУМБ обслуговував понад 1,6 млн активних приватних клієнтів. За рік база клієнтів збільшилася на 12,5 %.