Усі українські F-16 пройшли модернізацію за програмою MLU (Mid-Life Update), у рамках якої F-16A/B були доведені до рівня, близького до F-16C/D за авіонікою та озброєнням. За офіційними даними, перший F-16 з'явився в небі України влітку 2024 року.

Тактико-технічні характеристики F-16 MLU

У винищувачі розміщено доопрацьований РЛС сімейства APG-66(V)2A, який сумісний із ракетами AIM-120 AMRAAM, JDAM/GBU, AGM-88 HARM. Це дає нашим Повітряним силам (ПС) принципово новий рівень роботи "за межами видимості" (BVR) і більш точні удари по землі порівняно з радянськими МіГ-29/Су-27.

Типовий F-16AM/BM Block 15 MLU:

  • радіус дії РЛС AN/APG-66(V)2A - до 150 км;
  • бойовий радіус дії - 500-600 км (залежно від профілю/підвісок);
  • максимальна швидкість - 2145-2410 км/год, максимальна висота польоту - 18 км, максимальна дальність - до 4 тис. км;
  • авіоніка/зв'язок: MLU додає сучасні прицільні режими, Link-16, нашоломні системи, що підвищують ситуаційну обізнаність;
  • корисне навантаження - 7-8 т на 9 вузлах;
  • екіпаж - 1 пілот.

Ракети і боєприпаси, сумісні з F-16 MLU, що застосовуються Україною:

  • AIM-120 AMRAAM: основна BVR-ракета для перехоплення літаків, крилатих ракет і БПЛА;
  • AGM-88 HARM: протирадіолокаційні ракети (SEAD/DEAD);
  • JDAM/ JDAM-ER (GBU-31/32/38): високоточні кориговані бомби для ураження наземних цілей, працюють за координатами/GPS;
  • GBU-39/B SDB: малокаліберна плануюча бомба для ураження наземних цілей;
  • AIM-9 (Sidewinder): ближній бій/перехоплення низьколітаючих цілей.

Проти яких цілей ефективний F-16 MLU:

  • носіїв коригованих авіабомб і ракет (Су-34, Су-35С, Ту-22М3 на відстанях BVR). AMRAAM дає Україні вперше стійкий "дальній бій" - можливість тримати під загрозою літаки РФ, що працюють поза зоною радянських Р-27;
  • крилатих ракет і БПЛА на середніх/малих висотах (особливо за мережевого цілевказівки Link-16/ППО);
  • наземних РЛС/ЗРК (режими SEAD/DEAD з AGM-88 HARM);
  • стаціонарних/площинних цілей у тилу (JDAM/JDAM-ER, SDB - високоточні удари поза щільною ППО.

F-16 MLU малоефективний у випадках:

  • роботи проти ешелонованої фронтової ППО великої дальності (С-300/С-400) за дефіциту РЕБ, несправжніх цілей і далекобійних перешкод;
  • роботи проти балістичних цілей ("Кинджали", "Іскандери" тощо);
  • роботи далеко від баз, політ без дозаправки в повітрі обмежений.

Сильні сторони українських F-16 MLU:

  • набагато краща "ситуаційна обізнаність" (даталінки/сучасні дисплеї), інтеграція західних ПТБ/контейнерів, порівняно з винищувачами радянського зразка;
  • точність у роботі по землі (JDAM/SDB/сучасні прицільні режими) кратно вища, ніж на штатних МіГ-29/Су-27;
  • SEAD/DEAD через HARM і сучасний тактичний софт.

Слабкі сторони українських F-16 MLU:

  • високі вимоги до злітно-посадкових смуг і аеродромної інфраструктури;
  • висока залежність від обслуговування за стандартами НАТО;
  • РЛС APG-66(V)2A поступається за потужністю/далекістю сучасним РЛС РФ і пізнім APG-68(V)9/Viper AESA;
  • один двигун (проти двох на Су-27) і, як наслідок, підвищені вимоги до технічного стану і дій з виживання.

Скільки коштує F-16 MLU (включно з ракетами і навчанням льотчика):

  • виходячи із сум у контрактах, ціна нового винищувача становить $12-15 млн за один борт. Ціни не нових літаків варіюються залежно від багатьох (у т.ч. політичних) чинників.

Скільки коштують ракети для F-16 MLU:

  • AIM-120 AMRAAM: за даними з відкритих джерел, середня ціна за ракету коливається в межах $900 тис. - $1,5 млн;
  • AIM-9X/9M: $400-900 тис залежно від модифікації;
  • JDAM: $25-30 тис;
  • GBU-39/B SDB: $40-50 тис залежно від партії;
  • GM-88 HARM: точних даних немає, оскільки дані контрактів закриті, за експертними оцінками - сотні тисяч доларів за ракету.

Вартість навчання пілотів і техніків залежить від тривалості, нальоту, тренажерів, палива та умов контракту. Часто включається в загальні пакети допомоги та багаторічні угоди. За даними з відкритих джерел, ціна навчання одного пілота може варіюватися від сотень тисяч до кількох мільйонів доларів залежно від наповнення програми та країни навчання. Сьогодні західні партнери України говорять про серйозний дефіцит інструкторів/слотів.

F-16 MLU на озброєнні України

На початок осені 2025 року на озброєнні України, згідно з відкритою інформацією, перебували щонайменше 36 F-16 MLU. Нідерланди передали всі обіцяні 24 борти, Данія - 12 із 19. Бельгія обіцяє поставити до 30 літаків до 2028 року, а перші поставки бельгійських бортів стартували цього року. Норвегія також офіційно оголошувала про передачу винищувачів у 2025 році, але точні цифри публічно не розкриваються. Сукупно західні партнери зобов'язалися передати Україні понад 85 F-16 MLU, включно з бортами для навчання пілотів і запчастинами. За офіційними даними, з моменту прийняття на озброєння втрати F-16 MLU склали 3-4 борти.

Незважаючи на солідний вік, F-16 MLU демонструють високу ефективність під час відбиття комбінованих повітряних атак РФ, хоча використання їх проти "шахедів" вважається надто витратним через вартість ракет і польоту одного борту, порівняно з вартістю російських далекобійних БПЛА. Крім того, за допомогою F-16 ЗСУ завдають високоточних ударів по живій силі та техніці ворога на фронті.

Через загрозу російських ЗРК С-300/С-400 українські F-16 MLU поки що не є "геймчейнджером" на полі бою. На думку військових експертів, для появи стабільного робочого ефекту необхідно збільшити кількість винищувачів до понад 100 одиниць, озброїти всі борти далекобійними ракетами і технологіями "стеллс".

Ми вдячні західним партнерам за передані борти F-16 MLU, боєприпаси, навчання пілотів і допомогу в техобслуговуванні українських літаків. Цей винищувач не лише знищує живу силу і техніку ворога, а й зберігає життя українців у тилу та на фронті.