Багатоцільовий легкий винищувач покоління "4++ "JAS 39 Gripen E від компанії Saab поставлено на озброєння військово-повітряних сил Швеції в жовтні 2025 року. За словами президента Зеленського, перші Gripen E з'являться в українському небі вже наступного року, а загалом Швеція планує передати Україні 100-150 бортів.

Тактико-технічні характеристики JAS 39 Gripen E

Новий Gripen E оснащений AESA-РЛС, поліпшеною авіонікою, потужним двигуном GE F414G, збільшеним запасом пального і більшим корисним навантаженням порівняно з попередніми C/D-версіями.

Типовий JAS 39 Gripen E:

  • РЛС Raven ES-05 AESA із сучасною активною решіткою;
  • бойовий радіус дії - 1200-1500 км;
  • максимальна швидкість - 2 Маха (близько 2200 км/год), максимальна висота польоту - 15, 24 км, максимальна дальність із зовнішніми баками - понад 3000 км;
  • 9-10 зовнішніх підвісок несуть до 6 т зовнішнього навантаження, внутрішній боєкомплект відсутній;
  • екіпаж - 1 пілот.

Ракети і боєприпаси, сумісні з JAS 39 Gripen E:

  • ракета MBDA Meteor (BVRAAM) - "gamechanger" для перехоплення повітряних цілей на великих дистанціях;
  • ракета IRIS-T для перехоплення повітряних цілей;
  • ракета AIM-120 AMRAAM для перехоплення повітряних цілей;
  • ракета AIM-9/Sidewinder для перехоплення повітряних цілей на близьких дистанціях;
  • ракета TAURUS KEPD-350 для глибоких ударів по наземних цілях;
  • ракета SPEAR для глибоких ударів по наземних цілях;
  • точні керовані бомби (JDAM-клас) для ударів по наземних цілях на лінії фронат і прифронтових територіях.

JAS 39 Gripen E ефективний:

  • проти винищувачів і штурмовиків, носіїв бомб і ракет (Су-34, Су-35С) особливо за наявності ракет Meteor/AMRAAM;
  • проти крилатих ракет і БПЛА;
  • для глибоких точкових ударів по військовій інфраструктурі та ППО в тилу противника за наявності ракет SPEAR або Taurus.

JAS 39 Gripen E малоефективний:

  • для глибоких масованих ударів в умовах щільної ППО без узгодженої підтримки (EW, супресії ППО) і без SEAD/DEAD засобів;
  • для роботи проти балістичних цілей ("Кинджали", "Іскандери" тощо);
  • для ведення багатогодинних повітряних боїв через паливні обмеження.

Переваги JAS 39 Gripen E порівняно з українськими F-16 MLU:

  • має сучасну AESA і сильну архітектуру сенсорної інтеграції (sensor fusion), яку можна порівняти з сучасними F-16 Block-70/MLU, і сучасну інтеграцію AEW/IRST і EW в одному пакеті;
  • на відміну від F-16 інтегрований з європейськими ракетами Meteor, IRIS-T, Taurus, SPEAR;
  • Gripen дешевий в експлуатації - показники одні з найнижчих для сучасних винищувачів;
  • Gripen, на відміну від F-16, може базуватися на коротких або пошкоджених аеродромах (що дуже важливо для України).

Недоліки JAS 39 Gripen E порівняно з українськими F-16 MLU:

  • гірша тяга, у F-16 потужніший двигун;
  • менша база запчастин і амуніції (тимчасовий недолік);
  • менша сумісність з американськими боєприпасами;
  • F-16 можна швидше ввести в експлуатацію, оскільки налагоджена система навчання, техобслуговування і поставок зі США.

Загалом Gripen E - дешевша в експлуатації, модульна європейська платформа з сильною сенсорною інтеграцією, а F-16 MLU - універсальніший у плані вже доступних американських озброєнь і логістики НАТО. Це означає, що для України оптимально мати і ті, і інші винищувачі.

Скільки коштує JAS 39 Gripen E (включно з ракетами і навчанням льотчика):

  • оцінки вартості борту Gripen E у відкритих джерелах коливаються від $85 млн до $110-150 млн залежно від пакета (зброя, інтеграція, логістика, ресурсні пакети);
  • низка публікацій і аналітиків під час підрахунку угоди для України називали діапазон $100-146 млн/шт залежно від комплектації, а загальна сума контракту може досягати від $15 до $22 млрд.

Скільки коштують ракети для JAS 39 Gripen E:

  • Meteor (BVRAAM) - €2-3 млн за шт;
  • IRIS-T (авіаційний варіант) - €0,4-1,0 млн за шт;
  • AIM-120 (AMRAAM) - $1-1,5 млн за шт;
  • Taurus - $2-4 млн і вище;

Усі зазначені ціни на боєприпаси залежать від конфігурації та пакета постачання.

Скільки коштує підготовка пілота для JAS 39 Gripen E:

  • точних даних немає, оскільки оцінки вартості підготовки кваліфікованого бойового пілота (повний цикл) широко варіюються. Так, Forbes (оцінка для США) вказував близько $5-11 млн на пілота залежно від типу (F-16 або F-35). Для європейських платформ цифри можна порівняти, але підготовка на Gripen може бути дешевшою завдяки уніфікованим тренажерам і логістиці, які не потребують перенавчання.

JAS 39 Gripen E на озброєнні України

Для оперативно-стратегічного впливу (удари вглиб, придушення російської авіації, масові перехоплення повітряних цілей) Україні потрібні сотні літаків, тож заяви про 100-150 Gripen у меморандумі між Швецією та Україною вкладаються у сценарій серйозного посилення Повітряних сил України.

Крім того, для реальної боєздатності потрібна не тільки певна кількість літаків, а й боєкомплект ракет Meteor, IRIS-T, AMRAAM, SPEAR і Taurus. Важливо зазначити, що Gripen не мав досвіду масштабних воєн, його перше своє бойове хрещення, вочевидь, відбудеться в російсько-українській війні. Ефективність шведського винищувача, як і інших західних аналогів, залежить від ступеня придушення ППО ворога - для нього також небезпечні російські ЗРК С-300/С-400/С-500.

Загалом Gripen E - це сучасна, недорога в експлуатації європейська багатоцільова платформа з відмінною сенсорною інтеграцією і можливістю нести сучасні ракети (Meteor, IRIS-T, Taurus/SPEAR). Для України він цікавий як дешевша і гнучкіша альтернатива/доповнення до F-16, особливо в частині їх використання на коротких злітних смугах або зруйнованих аеродромах. Постачання до 150 Gripen E Україні - це масштабна і дорога програма, виконання якої залежатиме від політичних чинників, фінансування і швидкості інтеграції озброєнь.

Ми вдячні шведським партнерам за обіцяні борти JAS 39 Gripen E, оскільки цей винищувач у майбутньому зможе не лише знищувати живу силу та техніку ворога, а й зберігати життя українців у тилу та на фронті.