Нас лякали-лякали тим, що слідом за епідемією COVID-19 прийде нова економічна криза, і вона не змусила себе чекати. Найважче малому і середньому бізнесу. Багато компаній були змушені повністю призупинити свою роботу. Ресторани, готелі, сфера послуг. Багато хто кинувся в онлайн, але утримати докризовий обсяг продажів теж не зміг. Тому для великої кількості підприємців літо стане критичноважливою точкою, переломниммоментом. Утім, це - не привід опускати руки. Пандемія відкриває нові можливості для бізнесу. Якщо стартувати просто зараз, є шанс зайняти вільне місце, і до осені розкрутити свою справу.

На чому робити бізнес після епідемії? Відповідь на поверхні: на всьому, що пов'язано зі збільшенням соціальної дистанції і з самоізоляцією. Так-так, ми добре пам'ятаємо, що карантин закінчується, і в чотирьох стінах практично ніхто не сидить. Але це не означає, що людям не потрібно займати себе чимось удома, після роботи. Хоча і в той час, коли людина перебуває за межами своєї квартири, потреба в сервісах і послугах, які допомагають триматися подалі від натовпу, тепер набагато вища. Бо нові звички та стиль життя.

Привезуть до порога

Очевидно, що основні дивіденди отримають підприємці, націлені на дистанційне обслуговування. Які зможуть нормально організувати прийом замовлень через Інтернет та їхню доставку. І йдеться не про онлайн-комерцію у звичному розумінні. Точніше, не тільки про неї.

Доставка під час карантину перекочувала в ті сегменти, де вона була не дуже поширена. Насамперед, це - продукти харчування, товари особистої гігієни, їжа з кафе і ресторанів.

У принципі, ті самі продукти харчування можна було замовити й раніше. Але їх привозили далеко не з усіх великих торгових мереж, не кажучи вже про менші магазини. Зараз через Інтернет можна купити майже все, від фермерського сиру до продуктових наборів із товарами першої необхідності. До речі, свої онлайн-магазини у квітні відкрили мережі "Сільпо" і АТБ, що теж показово.

Проте ніша адресної доставки ще до кінця не заповнена. Попит на покупки без відвідування торгових залів зростатиме. Причому, не тільки і не стільки у великих містах, скільки в регіонах. І ті підприємці, які зможуть організувати швидку кур'єрську доставку в межах міста або кількох районів, а також між прилеглими населеними пунктами, без замовлень явно не залишаться.

Почали активно працювати "на винос" і ресторани. Не піцерії, не суші-бари, а саме ресторани, які готові привезти клієнту готовий гарячий обід або вечерю. Є, щоправда, питання до території обслуговування. Тому що у великому місті складно буде через затори довезти страви та напої з одного кінця в інший. Але в радіусі 3-5 км така доставка себе більш ніж виправдає. А до осені, коли літні майданчики ресторанів закриються, і далеко не всі відвідувачі захочуть сидіти в закритих приміщеннях, доставка готової їжі однозначно буде в ще більшому виграші.

Розваги та навчання

Відмінно вписуються в нові тренди всілякі онлайн-розваги та дистанційне навчання. Епідемія привчила людей заповнювати вільне дозвілля і шукати рецепти приємного проведення часу. За березень-квітень продажі комп'ютерних ігор і мобільних застосунків у різних країнах зросли в 1,5-2,5 раза, а аудиторія онлайн-сервісів (ТБ і кінотеатри) - на 30-50%.

Сюди ж можна записати дистанційне навчання. Будь-які тренінги, репетиторство, освітні програми. Потреба в знаннях висока, і буде ще вищою. Навчатися віддалено дешевше і простіше, ніж очно відвідувати лекції та курси. Крім того, аудиторію учнів і студентів поповнять звільнені та скорочені співробітники, які примірятимуть на себе нові професії.

Перспективний напрямок - настільні ігри, головоломки. Як для дорослих, так і для дітей. І це якраз той сегмент, у якому може розвернутися малий бізнес. На відміну від онлайн-розваг, де жорстка конкуренція, і крутяться великі гроші, тут не потрібні величезні інвестиції. Головне - свіжа, оригінальна ідея, яка зможе заманити покупців.

Попит на онлайн-сервіси є і з боку бізнесу. На автоматизацію процесів, на організацію віддалених робочих місць, на кібербезпеку, на просування і рекламу в Інтернеті. Одним словом, на все, що дає змогу безболісно мігрувати у віртуальний простір і вести свою діяльність без фізичного офісу.

Миємо, чистимо, ремонтуємо

Коронавірус загострив ставлення до особистої гігієни та догляду за приміщеннями. Тому будуть потрібні будь-які послуги, пов'язані з професійним прибиранням і дезінфекцією. Як побутовим споживачам (власникам квартир, приватних будинків), так і офісам, ресторанам, готелям.

Як і раніше, залишається відкритим питання організації шкільного навчання в новому навчальному році. Є ймовірність, що воно відбуватиметься частково або навіть повністю в дистанційному режимі. У підсумку, у батьків школярів виникне потреба в нагляді за дітьми, що стане причиною зростання попиту на послуги нянечок і гувернанток. Догляду потребують і літні люди. Тим більше що вони входять до групи ризику. Їм знадобляться послуги з прибирання, купівлі продуктів, з моніторингу стану здоров'я.

Зростає кількість індивідуального транспорту. Призупинення роботи метро і муніципального транспорту підштовхнуло багатьох до купівлі велосипедів, мопедів, електроскутерів. Та й ризик заразитися в метро або маршрутці теж досить високий. На своїх "колесах" спокійніше. Але будь-який засіб пересування потрібно обслуговувати і ремонтувати. Тож авто-, мото- і велосервісам роботи точно вистачить.

Чисте повітря і тиша

Звичайно ж, не варто забувати про те, що найкращий спосіб збільшити соціальну дистанцію і втекти від суспільства - це переїхати за місто. За словами ріелторів, попит на приватні будинки в передмістях у березні-травні 2020 року порівняно з аналогічними місяцями 2019 року збільшився вдвічі. А вартість заміської нерухомості та її оренда за цей самий період зросла на 15-30%.

Само собою, тут велика частка спекуляції. До того ж улітку жителі мегаполісів завжди прагнуть втекти з міста, що роздуває ціни на будинки. Але 2020 року на сезонний тренд нашарувалася ще й епідемія. І будівництво, а потім продаж або здавання в оренду котеджів, таунхаусів та особняків може стати досить прибутковим бізнесом. Особливо, якщо нерухомість розташована в радіусі 20-30 км від міста, у ній передбачено енергоефективні технології та грамотно спроєктовано прибудинкову територію, яка дає змогу абстрагуватися від оточення всерйоз і надовго.

Податки не тиснуть

Поки що найзручніша юридична форма ведення малого бізнесу в Україні - це приватний підприємець на спрощеній системі оподаткування. Нагадаємо, всього груп спрощенки - три. Перша група має право торгувати на ринках, надавати побутові послуги населенню і не може використовувати працю найманих працівників.

Другій групі дозволено надання побутових послуг населенню, виробництво та/або продаж товарів, кількість найманих працівників - до 10.

Підприємці третьої групи можуть займатися будь-якою діяльністю, яка не заборонена для спрощенців, і наймати співробітників без обмежень.

У зв'язку з набуттям чинності закону 466-IX в Україні діють нові річні ліміти виручки для підприємців на єдиному податку. Для першої групи - 1 млн грн на рік, для другої групи - 5 млн грн на рік, для третьої групи - 7 млн грн на рік. Ставки податку такі: перша група платить до 10% прожиткового мінімуму, або до 210,2 грн. /місяць, друга група - до 20% мінімальної зарплати, або до 944,6 грн. /місяць.

Чому "до"? Тому що остаточний розмір податку встановлює місцева влада. І він може бути нижчим від зазначених значень. Третя група платить 3%+ПДВ або 5%, у які ПДВ уже включено.

Крім цього підприємець зобов'язаний платити 22% єдиного соцвнеску на місяць за себе і за найманих працівників. База розрахунку ЄСВ - мінімальна зарплата. У 2020 році єдиний соцвнесок становить не менше ніж 1039,06 грн./місяць.

Середній бізнес, чий оборот перевищує 7 млн грн на рік, змушений обирати загальну систему оподаткування. У принципі, можна залишатися приватним підприємцем і просто платити ПДФО за ставкою 18%. Але якщо необхідно вибудовувати відносини з великими контрагентами (торговельними мережами і дистриб'юторами), а також виходити на експорт, є сенс зареєструвати ТОВ і перейти на загальну систему - почати платити податок на прибуток.

Досвід підприємців

Олександр Задворний, керівник департаменту продажів компанії AGT Plus

Багато компаній у зв'язку з карантином перейшли в онлайн, зробили це успішно і швидко. Зріс сегмент доставки, що посприяло розвитку кур'єрських служб і онлайн-магазинів. Навіть ресторани почали пристосовуватися до ситуації і працювати на доставку. І це може бути крутим уроком бізнесу, що не потрібно інвестувати в шоуруми і у величезні торгові площі. Скоріше, необхідно зробити наголос на інтернет-продажі і звернути особливу увагу на швидкість доставки. Тобто, як швидко замовлення потрапляє до клієнта. Зростає популярність онлайн-навчання, різних мобільних додатків і SMM-сервісів. Також відкриваються перспективи для будівництва і виробників меблів, оскільки люди проводять багато часу вдома, хочуть змінити обстановку і оновити дизайн свого житла.

Микита Артемчук, керівник бізнес-напрямку Prom.ua

Новою реальністю стала віддалена робота і все, що з нею пов'язано. Тому бізнес вкладає в усі інструменти, які забезпечують комунікацію і роботу співробітників у дистанційному режимі. З цього випливає і наступний тренд - дбайливе ставлення до грошей і витрат. Усі ретельно переглядають свої моделі та вирішують, на що можна зараз не витрачатися, а від чого можна відмовитися взагалі.
Взагалі, під час запуску бізнесу в нинішніх реаліях варто враховувати, що звички споживачів змінилися. Наприклад, індустрія краси може розвиватися не так активно, як раніше, адже за час ізоляції люди звикли обходитися без цього й адаптувалися. Це ж стосується сфери розваг і ресторанного бізнесу. Найризикованіші ніші - це ті, які не можна підтримати онлайном. Отже, потрібно обирати той напрямок, у якому бізнес зможе існувати повністю онлайн хоча б 2-3 місяці.

Антон Скоков, керівник сервісу обміну електронними документами "Вчасно"

Головний виклик, з яким зіткнулися компанії в карантин, - це готовність до змін. Раніше не всі наважувалися на експерименти із впровадженням цифрових технологій або зміною взагалі будь-яких процесів. Принцип такий: "Працює - не чіпай!". Але криза розкрила проблеми таких компаній. Необхідність розвивати онлайн-канали, перейти на віддалений формат роботи, навчитися дистанційно підписувати юридично значущі документи стала просто критичною в період карантину. І ті компанії, які раніше вважали за краще нічого не змінювати, витратили більше часу і сил на адаптацію до нових умов, а багато хто з них так і не зміг пристосуватися і закрився, або зазнає величезних збитків. Карантин переконливо довів, що компанії, в культурі яких культивується гнучкість і готовність до змін у будь-який момент, дуже швидко адаптуються і відновлюються після кризи.

Валерія Кузьменко, керівник департаменту Маркетингу та Продажів компанії FS Group

Перше, що має брати до уваги підприємець-початківець у сучасних умовах, - орієнтація на онлайн. Ті компанії, які тримали на цьому фокус, змогли зберегти свій дохід, вчасно переорієнтувавшись з офлайну. Через пандемію кількість кібератак на компанії зросла на 23%. І коли підприємець приймає рішення виходити на ринок, критично важливо подбати про цифрову безпеку свого бізнесу. Істотну роль у цьому питанні відіграє проведення тестів на проникнення (penetration testing) ресурсів компанії. Це допоможе отримати інформацію про вразливості системи та отримати детальний звіт-рекомендацію щодо їх виправлення. Несвоєчасне виявлення та усунення цих вразливостей може призвести до порушення бізнес-процесів, функціоналу компанії та відтоку клієнтів.

Анжеліка Саакян, директор з маркетингу багатофункціонального ЖК Polaris Home&Plaza

У будь-якій кризі дуже важливо бути в зоні досяжності 24/7 і не зникнути з радарів покупця. Невідомість лякає значно більше, ніж уміння сказати правду, нехай і не дуже приємну. Карантин змусив багатьох забудовників суттєво переглянути свої погляди на онлайн-комунікації. І будівельні компанії продовжать активно розвивати онлайн-комунікації. Наприклад, незважаючи на те, що сторінка у FB є майже у всіх, керівники деяких компаній дізналися про неї тільки в карантин. Також забудовники приділятимуть увагу створенню ефективної PR-стратегії, основою якої може стати відкритість і користь для клієнта (інформація про ситуацію на ринку, всеосяжний і доступний аналіз цін). Розвиватимуться VR та інші технології, які дають змогу потенційному клієнту "відчути" свою квартиру, не перебуваючи в ній, канали відеозв'язку, як ефективного та зручного інструменту для відділів продажу (зокрема юридичної консультації) та онлайн-продажу (за допомогою впровадження електронного підпису).

Геннадій Шестак, співзасновник компанії Ugears

За час карантину сильно скоротилися офлайн-продажі і виріс онлайн. Причому, його зростання триває. І я думаю, що це надовго. Нас усіх налякали тим, що епідемія затягнеться і ще не раз повернеться. Тож у найближчому майбутньому трендом буде все, що пов'язано з ізоляцією і зі збільшенням соціальної дистанції: електронна комерція, кур'єрська доставка, сегменти онлайн-розваг і настільних сімейних ігор, автоматизація і робототехніка. Ще люди заїдають стрес солодким, це дійсно так. А отже, хороші перспективи є у виробників всіляких солодощів - цукерок, шоколаду тощо. При цьому потрібно бути дуже обережним, запускаючи бізнес, прив'язаний до поточних реалій. Необхідно будувати довгострокову стратегію і враховувати, що проєкт має бути життєздатним не тільки в умовах карантину і пандемії, а й після.

Данило Ключук, власник компанії MID

Для тих, хто розвивав інтернет-канали, епідемія нічого не змінила. А ось роздрібні продажі (мається на увазі МСБ) і HoReCa дуже сильно просіли. За різними даними, онлайн їм дав лише 10% колишнього обороту. А багато хто після закінчення карантину так і не відкрився. І все ж підприємці, які схаменулися і швидко побігли в онлайн, змогли врятуватися від краху. Але я вважаю, що нинішня криза не відкриває кардинально нові горизонти для бізнесу. Просто деякі ринки розширюються за рахунок стиснення інших. Наприклад, ті ж дистанційні продажі. Та й будь-який підприємець в Україні має враховувати, що чиновник може в будь-який момент зупинити його бізнес або знизити платоспроможність ринку одним указом. У зв'язку з цим орієнтуватися потрібно не тільки на перспективну нішу, а й на вибір юрисдикції. Краще працювати в надконкурентному, але багатому ринку, і за правилами, ніж у напіввільному, але у злиденному і зі свавіллям чиновників. Якщо, звісно, такий вибір є.