Найвагоміший фактор для економіки, курсу, цін - це ситуація навколо пандемії. Це визнають усі. Навіть група найбільш поінформованих фінансистів у світі - керівники федеральних резервних банків США. Вони регулярно збираються як учасники Федерального комітету з відкритих ринків (FOMC). І ось, що сказано в найсвіжішому протоколі комітету, опублікованому 19 серпня: "Члени (комітету FOMC) погодилися з тим, що криза громадської охорони здоров'я, яка триває, серйозно позначиться на економічній активності, зайнятості й інфляції в найближчому майбутньому і представляє значні ризики для економічних перспектив у середньостроковій перспективі".

Американський фактор

Стан економіки США взагалі - ключовий фактор, від її апетитів залежать ціни на ключові товари українського експорту, незважаючи на те, що США для України - далеко не найбільший покупець її товарів. Так ось у США ситуація залежить не тільки від фактора під назвою "триваюча криза громадської охорони здоров'я", а й від реакції влади країни на те, що відбувається - 3 листопада американці прийдуть на виборчі дільниці, щоб проголосувати за чергового президента країни. Тож політика в США і, як наслідок, економіка будуть у найближчі два місяці підпорядковані головній меті чинної адміністрації - залишитися біля керма.

Тому будуть і нові програми допомоги, читай - емісія дешевих доларів, яка стимулюватиме збереження цін на сировину (зокрема на метал, руди, агропродукцію), високі рівні на фондовому ринку і знижені ціни позик, зокрема позик для України.

Але й те, що відбуватиметься після 3 листопада, теж у руках нинішньої адміністрації. Тому що передача влади відбудеться в січні 2021 року. А до того навіть якщо оберуть нового президента, правити буде нинішній, нехай і в статусі кульгавої качки. Тож Трамп - мінімум до кінця грудня. А там - подивимося.

А що зараз? У США оперативні дані щодо ВВП свідчать про те, що щотижневі заміри дають мінус 5,73% у середині серпня порівняно з мінус 11,4% у середині квітня. За підсумками першого півріччя - мінус 9,54%

Фактор ЄС

20 серпня під час візиту до Франції на зустрічі з президентом Еммануелем Макроном канцлер Німеччини Ангела Меркель недвозначно дала зрозуміти, що нового тотального локдауну не буде. Будуть, якщо знадобиться, всілякі адаптивні заходи, нові соціальні норми дистанціювання та інші прикмети "нової нормальності", але глухої посадки економіки не буде.

Бо отримано дорогий досвід - жорсткий локдаун завдає занадто великої шкоди. І другу хвилю, яка в Європі почалася в серпні, тут зустрічатимуть smart-карантином. Тобто обмеження для контактів, додаткові заходи щодо захисту людей похилого віку, точкові заходи з підтримки сектору послуг. Загалом, є неабиякий шанс, що нового провалу не буде, хоча збитків уже завдано колосальних - Євросоюз отримав мінус 2,5% за підсумками першого кварталу і мінус 14,1% - за підсумками другого кварталу, як порівняти з аналогічними періодами 2019 року. Утім, східно-європейські країни постраждали в середньому вдвічі менше, ніж ЄС загалом. Тож поле для роботи українців у цих країнах зберігається.

Фактор Китаю

Китай першим увійшов у карантин і першим вийшов: якщо перший квартал завершився з падінням ВВП країни на 6,8%, то другий - зростанням на 3,2%, усе це порівняно з аналогічними кварталами 2019 року. Це, звісно, не дасть змоги отримати за підсумками 2020 року зростання ВВП у 6%, що було програмою-мінімум для КНР, але все одно набагато краще, ніж у будь-якої іншої великої економіки.

Фактично це означає, що КНР - головний бенефіціар глобальної економічної коронакризи. І ще означає збереження досить високих цін на українські експортні товари. І ось якраз КНР - один із ключових імпортерів української продукції, а також другий за потужністю локомотив світової економіки, після США.

Фактор Банкової, Грушевського та Інститутської

Україна демонструє чудеса неадекватної реакції на пандемію - і в суто медичному сенсі, і в економічній політиці. Зникаюче мале число тестів у початковий період, відсутність чіткої політики блокування кластерів зараження, безконтрольна міграція в західних регіонах, повна імпотенція в частині точкових заходів блокування в найважчих районах - усе це зрештою призвело до серпневого сплеску кількості інфікованих.

Усе це накладалося на відверто клептократичні дії влади різних рівнів. Наприклад, статистика просто кричить про те, що в регіонах і центрі блокують широке тестування тих, хто одужав. І тим самим утримують високий рівень кількості фіктивно активних носіїв. Маніпуляції зі статистикою ускладнюють виявлення цих фокусів із цифрами і допомагають тим, хто годується з ковідних бюджетів - на місцевому і центральному рівнях.

Витрачання коштів COVID-фонду взагалі нагадує анекдот про те, як шукали гаманець не там, де загубили, а під ліхтарним стовпом - де світліше. Найжирніші витрати з фонду - на цілі, які до боротьби з епідемією та компенсації втрат бізнесу від карантину не мають жодного стосунку. Ба більше, і темпи реального витрачання фонду такі, що до кінця року за їхнього збереження кошти вдасться використати щонайбільше наполовину: до 14 серпня, за даними Мінфіну, витрачено було менше ніж 23% асигнованих сум.

Надмірна скупість Кабміну має дві сторони. З одного, страждає економіка загалом, малий бізнес і домогосподарства, які не отримали й частки відсотка необхідної їм підтримки. І це лупить по показниках ВВП, розмірів фонду оплати праці (падіння приблизно на одну шосту в карантинні місяці порівняно з очікуваними обсягами), недобору бюджетних надходжень.

З іншого боку, те, що не витрачено, складно було викрасти. Хоча історії з фінансуванням силовиків і дорожнього будівництва з COVID-фонду ще чекають на своїх (іс)слідчих, зокрема з МВФ.

Найпотужнішими факторами на осінь залишаться виплати за зовнішнім боргом, бюджетні витрати у зв'язку з місцевими виборами і відлуння помилкової економічної політики, реалізованої в березні-серпні. Ах так, ще будуть валютні вливання від учасників виборчої кампанії у вересні-жовтні. За найскромнішими оцінками, із загашників витягнуть і вкинуть на кампанію мінімум півтора мільярда доларів приватних грошей. Приблизно стільки ж, скільки належить виплатити за зовнішніми держборгами наприкінці серпня - вересні.