Парламент має намір повернути тюремні терміни за несплату податків і ввести кримінальну відповідальність за махінації з ПДВ. Бізнес вважає, що ці норми дадуть змогу створюваному нинішнього року бюро економічної безпеки безкарно і безпідставно переслідувати платників податків.

Верховна Рада 3 лютого ухвалила в першому читанні законопроєкт № 3959-1 про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства. Цей документ дуже стурбував представників бізнесу. Його норми безпосередньо пов'язані з діяльністю бюро економічної безпеки (БЕБ). Нагадаємо, що профільний законопроєкт № 3087-д, у якому закріплено головні обов'язки та повноваження бюро, парламент ухвалив уже в другому читанні та відправив на підпис президенту Володимиру Зеленському.

Але платники податків хвилюються не стільки з приводу доволі широких прав і можливостей БЕБ (хоча до них теж є чимало запитань), скільки через те, що законопроєкт № 3959-1 повертає кримінальні строки за несплату податків і вводить кримінальну відповідальність за шахрайство з ПДВ.

Назад у 2012-й

У Кримінальному кодексі України є стаття 212 "Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів)". У ній прописана відповідальність для податкових ухильників, і аж до 2012 року для найзлісніших порушників ця стаття містила покарання у вигляді позбавлення волі. У квітні 2012 року набули чинності зміни до статті 212 КК, які пом'якшили відповідальність за несплату податків. А саме: парламент прибрав тюремні терміни для тих, хто ухиляється.

І ось у Верховній Раді з'являється законопроєкт № 3959-1, який містить поправки до 212-ї у вигляді посилення відповідальності за ухилення від сплати податків. Автори законопроєкту (їх четверо, і всі вони - депутати керівної партії "Слуга народу") пропонують у разі несплати податків і зборів у суттєвих розмірах, крім штрафів, ввести відповідальність у вигляді арешту на строк до шести місяців.

Те саме порушення, вчинене за попередньою змовою групою осіб або яке призвело до несплати податків у великих розмірах, може спричинити обмеження волі на строк до п'яти років. Якщо платник податків ухилився від сплати податків і зборів на особливо велику суму, йому загрожує позбавлення волі на строк до семи років.

"Для кваліфікації злочинів сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, що дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць) на 1 січня звітного податкового року", - пояснює Лідія Карплюк, адвокатка адвокатського об'єднання "Лещенко, Дорошенко і партнери".

Таким чином, несплата податків у значних розмірах у 2021 році - це понад 3,4 млн. грн., у великих розмірах - понад 5,7 млн. грн., в особливо великих розмірах - понад 8 млн. грн.

Тобто реальний тюремний термін загрожує тим, хто краде дуже багато. Тому що обмеження волі, яке передбачено в разі ухилення від сплати податків у великих розмірах, - усе-таки м'якший захід, ніж в'язниця. Покарання у вигляді обмеження волі полягає в утриманні особи в кримінально-виконавчих установах відкритого типу без ізоляції від суспільства, але під наглядом і з обов'язковим залученням до праці.

Помилився - отримай 12 років

Друге лякаюче нововведення законопроєкту № 3959-1 - стаття 2222 "Шахрайство з податком на додану вартість", яка з'явиться в Кримінальному кодексі.

Вона запроваджує кримінальну відповідальність за розкрадання або незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування з ПДВ, а також за подання заяви про повернення сум бюджетного відшкодування з ПДВ, у якій зазначено неправдиві відомості, зокрема за надання завідомо підроблених документів.

Мінімальний поріг, за якого настає кримінальна відповідальність за шахрайство з ПДВ, утричі нижчий, порівняно з ухиленням від сплати податків, - 1,1 млн грн. А за розкрадання або незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування на суму щонайменше 5,7 млн. грн. загрожує позбавленням волі на строк від 5 до 12 років.

"Це означає, що практично будь-яка подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування на відповідну суму матиме потенційні кримінально-правові ризики для посадових осіб компанії або її власника. У разі, якщо буде встановлено, що контрагенти/партнери компанії, яка заявила про відшкодування, мали взаємовідносини з фіктивним підприємством", - пояснює Денис Ненов, адвокат юридичної фірми "Ілляшев та Партнери".

Потрапить усім

Представники найбільших бізнес-асоціацій уже звернулися до депутатів і спікера Дмитра Разумкова з проханням відкликати законопроєкт № 3959-1 з парламенту. Зокрема, Асоціація платників податків України пропонує вилучити з документа спірні та небезпечні норми і доопрацювати його після широкої дискусії.

Виконавча директорка Європейської бізнес асоціації Ганна Дерев'янко вважає, що стаття про шахрайство з ПДВ дасть можливість притягувати компанії до відповідальності навіть за помилку в поданні заяви на відшкодування цього податку. "Головним наслідком таких змін, безумовно, може стати подальше посилення тиску на бізнес, адже і зараз на компанії можуть заводити кримінальні справи навіть під час оскарження результатів акта перевірки", - розповіла "Грошам" Дерев'янко.

На думку Катерини Глазкової, виконавчої директорки Спілки українських підприємців, законопроєкт № 3959-1 містить зміни до законодавства, які не відповідають предмету самого законопроєкту.

"Якщо зараз підприємець може оскаржити акт перевірки, доки зазначені в ньому факти (порушень) не встановлені, то нові зміни дають змогу одразу після складання акта перевірки порушувати кримінальну справу. Додамо сюди ж і недосконало виписані норми, зокрема про "надання завідомо неправдивих відомостей". Таким чином, з'являються додаткові можливості для переслідування бізнесу в країні з високим рівнем корупції та великим дефіцитом бюджету", - пояснює Катерина Глазкова.

Та сама міліція, тільки в профіль

Ще платники податків бояться того, що значно ширшими стануть і без того пристойні за своїми масштабами повноваження БЕБ, якщо парламент ухвалить законопроєкт № 3959-1 у запропонованій редакції.

Ганна Дерев'янко нагадує, що у податкової міліції було право заводити кримінальні справи. І тепер це право перейде до бюро економічної безпеки, за рахунок чого розширюється сфера впливу нового органу і його можливості тиску на бізнес.

Катерина Глазкова теж погоджується з тим, що введення тюремних термінів за несплату податків і кримінальної відповідальності за шахрайство з ПДВ розширює повноваження БЕБ і ставить його на один рівень з податковою міліцією. "Тоді виникає питання - навіщо ми створили бюро економічної безпеки?", - дивується Глазкова.

Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансової, податкової та митної політики Данило Гетманцев прокоментувати ситуацію навколо законопроєкту № 3959-1 відмовився. Хоча раніше заявив, що перекосів у роботі БЕБ не буде. На думку Гетманцева, цього можна досягти жорстким конкурсом під час відбору співробітників бюро.

А ось міністр фінансів Сергій Марченко не такий оптимістичний. За його словами, у будь-якому разі доведеться набирати в БЕБ колишніх співробітників податкової міліції, СБУ, поліції. Як зізнався Марченко в інтерв'ю журналу "Кореспондент", немає жодної гарантії, що в бюро не просочаться кадри із сумнівною репутацією. А ми додамо: якщо в їхньому розпорядженні опиняться інструменти щодо притягнення бізнесменів до кримінальної відповідальності, це все може дуже погано закінчитися для керівників і власників багатьох компаній.

Податкові ідеї-2021 уряду та профільного комітету Ради

Ідея/ініціатива - Її суть

Акцизні електронні марки - Спеціальне маркування алкогольної продукції та створення бази акцизних е-марок для боротьби з контрафактом

Податкова амністія - Проведення загального декларування прихованих доходів і активів з разовою сплатою ПДФО за ставкою 5%/9%

Зниження зарплатних податків - Об'єднання ПДФО, ЄСВ і військового збору та зниження ставки з 34% до 30% (з подальшим зменшенням до 25% протягом п'яти років)

Податок на виведений капітал - Впровадження ПнВК в усіченому вигляді для компаній, у яких річний оборот не перевищує 200 млн. грн.

Екологічний податок - Скасування податків на місцеві викиди та збереження оподаткування викидів СО2

Фіскалізація - Збереження норм про впровадження РРО для спрощенців з 2022 року, але з можливим відтермінуванням фіскалізації для магазинів, які торгують непідакцизними товарами