Райффайзен банк вимагає від клієнта купу чутливої інформації, а крім того вимагає, щоб той припинив контракти за оборонними замовленнями – так воно виглядає з огляду на зміст листа від банку до клієнта та зміст відповідей банку на редакційний запит.
В моєму розпорядженні опинився лист від Райффайзен банку до його клієнту(наданий самим клієнтом) із додатком, яким клієнт мав ніби добровільно погодитись припинити виконання оборонних замовлень. А ще від клієнта вимагалось також розкрити край чутливу інформацію про виконання оборонних замовлень(включно із вимогою надати дані про кінцеве використання таких товарів).
Я не міг повірити своїм очам. Але у публікації є скани із цими документами, в яких вилучені реквізити клієнта банку. Тож, на жаль, проблема існує.
У самом банку спочатку намагались уникнути відповідей на прості та однозначні запитання про сенс цієї дуже дивної ситуації. Але останньою відповідю представники банку все ж таки визнали наявність позиції, яка виглядає щонайменше нелояльною до країни, де він веде бізнес.
Ось ці запитання були надіслані банку:
1. З якою метою Райффайзен банк вимагає від клієнта інформації про участь у оборонних замовленнях?
2. Яким чином Райффайзен банк гарантує нерозповсюдження цієї інформації?
3. Чи повідомляв Райффайзен банк у Національний банк України, Службу безпеки України про свій запит щодо виконання оборонних замовлень клієнтами?
4. В чому полягає причина того, що Райффайзен банк вимагає від клієнта припинити та/або не виконувати замовлення товарів та/або послуг оборонного та подвійного призначення?
Перший лист від банку на мою адресу не містив відповіді на 3 та 4 запитання. Але саме четверте запитання мене цікавила найбільше. Тож була доволі жвава переписка, яка виглядає так, що ніби прес-служба банку все ж наважилась визнати, що він не хоче бачити серед своїх клієнтів підприємства, які виконують оборонні замовлення.
Ось перша відповідь – яка виглядає як вишукана відписка:
“Коментар пресслужби Райффайзен Банку:
«Відповідно до ст.11 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Райффайзен Банк як суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний здійснювати заходи належної перевірки клієнтів, зокрема, вивчення діяльності клієнта із встановленням характеру та мети фінансових операцій, що здійснюються клієнтами з використанням послуг банку. Банк має право витребувати, а клієнт зобов’язаний подати інформацію (офіційні документи), необхідні для здійснення належної перевірки.
Відповідно до стандартів банку та Групи РБІ, діяльність в сфері оборони, операції із продукцією військового/подвійного призначення є особливо чутливою галуззю діяльності, що підлягає детальному вивченню/аналізу з боку банку. Заходи з належної перевірки мають на меті підтримання в актуальному стані наявної в банку інформації про діяльність клієнта та не передбачають негативних наслідків для подальшого обслуговування клієнта.
При цьому вся інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта, є банківською таємницею, розкриття/передача якої здійснюється виключно у випадках та з підстав, визначених законодавством України.
Якщо у клієнта є додаткові запитання, працівники банку можуть надати йому усі роз’яснення та допомогу».”
А ось остання відповідь із визнанням, що банк не бажає клієнтів, які працюють на Перемогу:
“Можемо додати від пресслужби Райффайзен Банку наступне.
Банк жодним чином не вимагає від клієнта припинення його діяльності, пов'язаної з оборонним сектором. У той же час, відповідно до політик міжнародної фінансової групи та банків-кореспондентів, банк має певні обмеження при обслуговуванні компаній оборонного сектору та виробництва продукції подвійного призначення. З метою вивчення діяльності клієнта банк надсилає документи, на які ви посилаєтеся: лист про оновлення клієнтських даних, що є вимогою законодавства, та додаток до нього, який містить можливі варіанти, прийнятні для різних категорій клієнтів. На жаль, узагальнений запит не дає можливості надати детальнішу відповідь. В будь-якому разі клієнти можуть звернутися до банку за детальною консультацією.”
На цьому станом на ранок 22 січня наша переписка вичерпалась.