Олександр Кацуба: Точка нуля: як бізнесу і державі припинити бачити один в одному ворога?

Олександр Кацуба

Український серійний підприємець. Власник компанії АЛЬФА ГАЗ, профільних автомобільних видань АвтоЦентр та АвтоБазар, низки IT та фінансових сервісів. Автор ініціативи «Один автомобіль для ЗСУ щотижня»

Усі статті автора...

Потрібен новий формат відносин.
Олександр Кацуба, український підприємець, експерт у сфері енергетики, власник компанії АЛЬФА ГАЗ / Фото з особистого архіву автора
Олександр Кацуба, український підприємець, експерт у сфері енергетики, власник компанії АЛЬФА ГАЗ / Фото з особистого архіву автора

Останніми місяцями дуже часто у ЗМІ та соцмережах спливають історії про прихід правоохоронців з різних відомств до підприємців. По земельних питаннях 10-15 річної давнини, по господарських суперечках, які давно забули усі їх учасники, по заявах конкурентів і навіть росіян. Тут треба розуміти, що далеко не всі претензії держави до бізнесу — необґрунтовані, як і навпаки — часто державні органи, правоохоронці та суди зловживають власними повноваженнями й владою. Особливо під час повномасштабного  вторгнення.

Щоб розв'язати проблему глобально, треба визначити її зміст. А у нашому випадку вона має кілька компонентів: складна історія формування ринкової економіки в Україні, суперечливі норми законодавства — особливо з 90-х і аж до початку 10-х, реальні проблеми з судочинством, бажання державної системи та суспільної думки розглядати бізнесменів як аферистів і шахраїв.

Яскравим поєднанням усіх 4 проблем є більшість “справ”, які стосуються, наприклад, земельних питань. Українське земельне законодавство, сповнене  суперечностей і сумнівних норм, які постійно змінювалися, а також традиція “виділення землі” через рішення органів місцевого самоврядування чи волею окремого чиновника, яка завжди містила у собі масу корупційних ризиків, зробила кожного підприємця апріорі винним. В результаті з питаннями по землі можуть прийти абсолютно до будь-кого — і до великого бізнесмена, і навіть до людини, яка отримала землю для власного будинку у будь-якому українському селі.

Останні 30 років, з моменту як Україна відійшла від соціалістичної планової економіки та почала будувати ринкову, питання виділення землі, питання отримання дозволу на забудову, введення об'єкта в експлуатацію і будь-які інші операції завжди супроводжувалися або нескінченним процедурним пеклом, або запитами від державного апарату на “швидке розв'язання питання”. І обидва шляхи — і легальний, і нелегальний — містили схожі для бізнесу ризики: до вас можуть виникнути питання, навіть якщо особисто ви нічого не порушили, а питання є до попереднього власника. Крім того, навіть враховуючи, що на кожному етапі ваші дії погоджує хтось з держслужбовців, до вас можуть виникнути питання: за отримані державні документи на право власності, за отриманий від держави дозвіл на будівництво, за отримані висновки державної експертизи. У підсумку саме до вас як бізнесмена чи просто власника може прийти правоохоронець і сказати: тут щось було зроблено неправильно, і винен в цьому ти. Навіть якщо це були справи попереднього власника з чиновником, який вже не працює.

На жаль, все це стосується не тільки землі чи нерухомості. Стереотип “підприємець завжди винен” дуже добре вкорінився й у частини громадськості, і у значної частини державної системи. І хоча я далекий від того, щоб вважати українських підприємців святими (це далеко не так), але без економіки не буде нічого, без бізнесу не буде економіки, без нормального правового середовища і нормальних умов роботи не буде бізнесу.

Яким є розв’язання цього виклику? Воно складається, на мою думку, з двох елементів. Перший — створення фундаментальних інституцій, які гарантують чесну оцінку законності чи незаконності роботи бізнесу у майбутньому. Другий — те, на що у нас багато років не можуть наважитись — перегорнути сторінку усіх рішень минулих десятиліть.

Перший елемент — це, в першу чергу, про судову реформу. Бо без суду будь-яка якісно прописана процедура завжди буде знаходитися під ризиком атаки недоброчесних конкурентів чи недоброчесних правоохоронців. Але про судову реформу і взагалі європеїзацію наших законодавства та державної системи написано достатньо. Тому вважаю за доцільне обговорити другий інструмент — відмову на рівні держави та суспільства нескінченно повертатися до справ 10-20-30-річної давнини.

Так, мова йде про умовну амністію для всієї економічної й майнової діяльності громадян України в попередні десятиліття. Давайте зроблю важливо ремарку: мова не про кримінальні злочини, не про корупцію і не по державну зраду. Мова йде про те, щоб визнати, що правила роботи української економіки й української держави в період становлення незалежності були надто недосконалі, український державний механізм працював дуже погано й у громадян (для бізнесу, для найманих працівників, для будь-кого) не було фактичної можливості одночасно і працювати, і не порушити жоден з суперечливих законів і нормативів. У підсумку фактично вся економіка України за великого бажання може бути об'єктом атаки, навмисно чи ненавмисно.

Розібратися у сотнях тисяч актів на виділення землі, у десятках тисяч дозволів та рішень органів місцевого самоврядування, вирішити усі суперечки та при цьому не зламати те, що працює, — неможливо. Тому будь-які спроби розібратися у минулому приречені на вибірковість, звинувачення у політизації чи інших формах дискримінації.

Якщо обирати точку, від якої вести облік з нуля, то вона в нас вже є — це 2022 рік. Я переконаний, що якщо провести амністію господарських (і майнових, і податкових, і усіх інших) порушень, а також зафіксувати права власності станом на 2022 рік (крім російського бізнесу) як недоторкані, ми зможемо поступово вийти на новий формат відносин держави (правоохоронців і судів) з бізнесом.

Новий формат відносин — якщо хочете, суспільна угода — між бізнесом і державою після амністії має передбачати наступне:

  1. Бізнес сумлінно платить податки та допомагає силам оборони перемогти Росію.
  2. Правоохоронці не зупиняють діяльність бізнесу і несуть відповідальність, якщо здійснюють необґрунтований тиск на бізнес.
  3. Держава іде шляхом завершення судової реформи та прибирання з законодавства максимальної кількості суперечливих норм.

Якщо перегорнути сторінку давно минулих десятиліть і зосередитись на тому, щоб жити та взаємодіяти цивілізовано тут і зараз, в українського бізнесу буде більше можливостей для розвитку економіки, а у держави — менше обґрунтованих і необґрунтованих питань до підприємців. Це в спільних інтересах усіх українців.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини