Панамське морське управління запровадило нові правила для всіх танкерів під своїм прапором, що проводять ship-to-ship (STS) операції.
Відтепер вони зобов’язані попереджати владу щонайменше за 48 годин до перевантаження нафти й надавати повну інформацію про маршрут, координати, обсяг і спосіб перевалки.
Також змінено процедури перевірки реєстрації суден — з фокусом на прозорість і верифікацію реального власника.
Ці заходи є відповіддю на зростаюче використання "тіньового флоту" — суден, які приховують свою діяльність шляхом вимкнення систем ідентифікації, маніпулювання координатами та частих змін прапора. Такі практики дозволяють перевозити нафту з країн, що перебувають під санкціями, зокрема з Росії та Ірану, в обхід міжнародних обмежень.
Цей крок безпосередньо спрямований на боротьбу з так званим «тіньовим флотом», який активно використовується для обходу санкцій — передусім Росією та Іраном.
Лише у березні Панама вже скасувала реєстрацію 107 суден, підозрюваних у порушеннях, і ще 18 очікують аналогічного рішення. Частина з них була задіяна в перевезеннях російської нафти в обхід цінової стелі.
Аналітики вважають: запровадження обов’язкового попередження, контроль відповідності MARPOL, а також перевірка власників суден — серйозний сигнал для ринку. Панама, маючи найбільший торговельний флот у світі, відтепер грає не на боці сірої зони, а на боці правил.
Панама, яка має найбільший у світі судновий реєстр з понад 8000 суднами, зазнає тиску з боку США та інших країн щодо посилення контролю над суднами, які можуть використовувати її прапор для обходу санкцій. У лютому 2025 року Панама заявила, що не є "притулком для ухилення від санкцій" і активно працює над очищенням свого реєстру від суден, що порушують міжнародні норми.
В умовах, коли морська торгівля нафти дедалі більше стає зоною маніпуляцій, таких як вимкнення AIS, фальшиві документи і переоформлення суден, ці заходи є критично важливими. Вони обмежують простір для маневру санкційним експортерам і підвищують вартість тіньових операцій.
Тепер м’яч на боці інших реєстрацій. Якщо Ліберія, Маршаллові острови та інші великі реєстри не підтримають цю тенденцію, «флот-привид» просто мігрує — і зусилля Панами можуть бути нівельовані.
Підтримуємо ці зміни та закликаємо до єдиних міжнародних стандартів у боротьбі з маніпуляціями на ринку нафти. Прозорість, екологічна безпека і санкційна ефективність — це вже не лише політична, а й комерційна потреба.