Якість пального: як забезпечити надійну роботу генератора

Якість пального: як забезпечити надійну роботу генератора
Ілюстративне фото / westinghouse.com

Унаслідок російських атак на енергосистему генератори стали частиною нашого теперішнього життя. Цей пристрій не такий простий, як здається. Як і будь-яка техніка, він потребує догляду й уважної експлуатації. Одна з головних умов надійної довготривалої роботи генератора – якісне пальне. Окрім традиційного питання, як не натрапити на бодягу, є ще аспект, що стосується видів стандартного пального, які не можна використовувати в цій категорії двигунів внутрішнього згорання.

«Сухий» закон

У приватних домогосподарствах найпоширеніші – бензинові генератори. Вони зручні й компактні, але водночас і найбільш делікатні й вимогливі до пального.

Представник сервісного центру Remtex, який займається ремонтом генераторів, Вадим Моравський зазначає: «У 95% випадків, коли генератори ламаються через пальне, страждають саме бензинові, й тільки у 5% – дизельні, і то здебільшого через потрапляння води».

Він акцентує, що необхідно заливати винятково бензин з октановим числом, зазначеним виробником генератора.

«Бензин із вищим октановим числом може спричинити детонацію і перегрів двигуна, що потягне за собою зношування основних елементів двигуна, зокрема клапанів, і деформацію головки блока циліндрів», – каже Моравський.

«Та ж сама ситуація виникає, якщо використовувати так званий спиртовий бензин», — розповідає майстер. Він каже, що його низька ціна не має бути аргументом, бо ремонт генератора обійдеться дорожче.

Спиртові бензини, на переконання директора випробувального центру паливно-мастильних матеріалів Миколи Худолія, найбільш шкідливі для бензинових генераторів.

«При концентрації спирту до 10%, як у разі з паливом марок Е5 або Е10, двигун може функціонувати відносно стабільно. Але у жодному разі це не має бути Е30 чи Е40. Генератори з карбюраторними системами живлення, які не мають зворотного зв'язку з лямбда-зондом, менш чутливі до такого пального, порівняно з інжекторними системами, і наявність великої кількості етанолу спричиняє проблеми», — пояснює експерт.

Також спиртові бензини можуть викликати корозію і забруднення в паливній системі, що знижує ефективність роботи генератора.

Окрім цього, взимку робота генератора на спиртовому бензині може бути некоректною через низькі температури випаровування спирту, що може ускладнити його запуск.

Бувають і такі випадки, зі слів керівника майстерні з ремонту компанії «Квітка.Сервіс» Сергія Шмигельського, яка теж займається ремонтом генераторів, коли у пальне додають якісь агресивні речовини.

«Вони розчиняють оливу, відповідно гірше змащується поршнева – і швидше зношується. Або, навпаки, таке пальне виділяє при згорянні окиси, через що утворюється нагар. У нас бувають такі ремонти, коли видно, що це пальне погано згорало і закоксувало канал поршневої», — розповідає майстер.

Так само, з його слів, при згорянні неякісного бензину утворюється клейковина, особливо це видно в карбюраторах двигунів, яка забиває жиклери, і з часом утворюється корок, тоді взагалі припиняється подача пального.

Трапляється, як зазначає Сергій Шмигельський, що через неякісне пальне у відстійнику карбюратора після 2-3 місяців експлуатації генератора з’являється корозія, коли він ще відносно новий.  

«Це означає, що у пальному, яке використовували, був вміст якихось кислот або, можливо, води», — розповідає майстер.

Усі опитані фахівці кажуть, що не рекомендується також використовувати так звані преміальні, або миючі бензини й дизпальне, які є у кожній великій мережі АЗС.

Увага: дизпальне!

Фахівці кажуть, що дизельні генератори мають не такі значні вимоги до пального, як бензинові, але на його якість теж слід звертати увагу. Так, Микола Худолій зазначає, що «підвищений вміст сірки в дизельному пальному знижує термін служби оливи й збільшує агресивність викидів, які шкідливі для людського організму».

«Якщо йдеться про дизельні генератори, – пояснює Вадим Моравський з сервісного центру Remtex, – то найголовніше правило: влітку потрібно використовувати звичайний літній дизель, а взимку – зимовий, щоб він не замерзав при низьких температурах».

Якщо ламаються дизельні генератори через неякісне пальне, то найчастіше це стається через те, що туди якимось чином потрапила вода, додає Моравський.

«Також були випадки, коли з пальним потрапляли механічні домішки, які в результаті забивають форсунки двигуна», — додає майстер з «Квітка.Сервісу» Сергій Шмигельський.

Проте існують й інші причини, коли поломку дизельного генератора провокує пальне. Так, Микола Худолій зазначає, що «підвищений вміст сірки в дизельному пальному знижує термін служби оливи й збільшує агресивність викидів, які шкідливі для людського організму».

«Дизель з якогось міні-НПЗ обов’язково матиме гіршу температуру спалаху (а це свідчить про погано розділені фракції), що потягне за собою зниження цетанового числа й погіршення змащувальних властивостей пального. А це вливає на механізм згоряння й може викликати корозію», — каже експерт.

Головний аудитор сертифікаційного експертного центру «АСУ» Олександр Лютий наголошує на важливості дотримання температурних умов для дизельного пального.

«Якість дизельного пального, особливо взимку, має велике значення. Якщо у нього невідповідна гранична температура фільтрованості, воно не матиме текучості або застигне, а парафінові відкладення, які утворяться, окислять систему і потребуватимуть очищення», — каже Лютий.

Він також зазначив, що таке пальне взимку «рятують», додаючи у нього реактивне паливо. «Це хоч і допоможе розчинити парафіни, але однак може нашкодити двигуну генератора», — пояснює експерт, порадивши обирати дизель відповідно до сезону.

Стара хвороба

Якість пального – традиційна проблема, яка все ще має місце. Держава й раніше не надто переймалася контролем якості нафтопродуктів, а 2022 року загалом припинила перевірки на АЗС на період воєнного стану.

Особливо гостро проблема якості стосується бензинів, оскільки їх легше підробляти.

«Дизпальне, як і скраплений газ, елементарно нема з чого робити, це може бути винятково перероблення нафти чи газоконденсату», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. З його слів, виробництво на міні-НПЗ зараз невелике, бо багато таких підприємств було зруйновано росіянами або вони самостійно зачинились через брак і дорожнечу сировини. Крім того, вихід дизпального на так званих «мініках» невеликий, у межах 15%. Проте сліди цієї брудної солярки періодично спливають у дослідженнях як понаднормовий вміст сірки.

Зокрема такі випадки виявило нещодавнє розслідування журналістів видання «Апостроф TV». Воно виявило перевищення вмісту сірки у 6-7 разів у дизпальному мереж «БРСМ-Нафта» й Мotto.

«Це навіть не Євро-4, а Євро-3, від якого відмовились ще 15 років тому», – дивується Сергій Куюн.

Водночас, за його словами, найбільш поширеним є саме «лівий» бензин, оскільки виробляти його набагато легше, ніж дизпальне. На нафтобазах змішують товарні бензини, технологічні (їх вихід на міні-НПЗ сягає 70%) і високооктанові компоненти, найбільш поширений серед яких – спирт. Надалі, додає Куюн, це «безакцизне» пальне реалізується на заправках як звичайне.

Вже згадане дослідження «Апострофа TV» виявило у зразках бензину з «БРСМ-Нафта», Motto і Luxwen вміст спирту 25-35%, хоча воно продавалось як звичайний бензин А-95. У «комплекті» йшли перевищення показників сірки, бензолу й підвищений вміст кисню (перша ознака додавання великих обсягів спирту).

Микола Худолій підкреслює, що окремі мережі реалізують бензин із високим вмістом спирту, але не роблять належного маркування.

«Пальне з вмістом спирту або інших відновлювальних джерел до 30% має бути відповідно промарковане і продаватись під своєю маркою», — зазначає Худолій.

«Дешева рибка – погана юшка. Цю народну мудрість має пам’ятати кожен споживач пального. Тож низька ціна – перша ознака фальсифікату й низької якості», – додає Сергій Куюн.


Ключові поради власникам генераторів

  • Якісне пальне. Без вмісту спирту, миючих присадок і не має перевищувати октанове число, вказане в інструкції до генератора.
  • Слідкуйте за використанням відповідного сезонного класу дизпального. Оновлюйте запас пального відповідно до сезону.
  • Після завершення роботи генератора слід злити пальне й осушити карбюратор, щоб уникнути проблем із залишками осаду (особливо стосується бензинових генераторів).
  • Регулярно обслуговуйте, особливо за частого використання пристрою.


ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK