Китай зіграв ключову роль у виробництві дронів РФ - розслідування

У 2022 році маловідома російська компанія Aero-HIT запропонувала спільні проєкти з китайськими фірмами для розв'язання гострої проблеми нестачі бойових безпілотників.
Arthur Wang  / unsplash.com
Arthur Wang / unsplash.com

2022 року маловідома російська компанія Aero-HIT запропонувала спільні проєкти з китайськими фірмами для розв'язання однієї з найгостріших проблем, з якою зіткнулися російські війська після вторгнення в Україну, - брак бойових дронів, що змінюють тактику ведення бойових дій. При цьому китайські постачальники зіграли ключову роль у дроновій війні Росії проти України.

Про це пишуть Dengi.ua з посиланням на журналістське розслідування Bloomberg.

Читайте також:

У їхньому розпорядженні опинилися документи, включно з внутрішніми меморандумами Aero-HIT і листуванням із російськими чиновниками, які дають змогу глибше зрозуміти, яким чином Москва використовує партнерські зв'язки з Пекіном для обходу західних санкцій і отримання технологій, необхідних для виробництва дронів, які застосовують проти України.

Згідно з документами, незважаючи на заяви влади КНР про відсутність військових поставок конфліктуючим сторонам, чутливі технології продовжують потрапляти з Китаю в Росію.

Aero-HIT, яка отримувала державне фінансування, повідомляє, що її завод у Хабаровську здатний виробляти до 10 тисяч дронів на місяць і планує подальше нарощування потужностей для випуску більш сучасних моделей. Компанія за короткий час стала одним із ключових постачальників безпілотників для російських військових у Херсонській області.

Серед продукції Aero-HIT - дрон Veles з режимом FPV (First Person View), який дає змогу операторові спостерігати за тим, що відбувається, через екран або окуляри віртуальної реальності, підключені до камери пристрою. FPV-дрони активно застосовуються обома сторонами у війні, а повідомлення з місць бойових дій вказують на те, що російська армія використовувала їх і для навмисних атак на цивільне населення в Херсоні, який було повернуто під контроль України наприкінці 2022 року.

Вартість подібних дронів може становити від кількох сотень до тисяч доларів залежно від комплектації. Так, згідно із замовленням від березня, партія зі 100 дронів Veles оцінювалася у 8 млн рублів, тобто близько 1000 доларів за одиницю.

У червні минулого року Мінфін США ввів санкції проти Aero-HIT, заявивши, що безпілотники компанії застосовуються російськими військами в Херсонській області проти українських цілей.

У листі від 16 червня поточного року Aero-HIT звернулася до начальника управління міждисциплінарних досліджень і спецпроєктів Міноборони РФ із проханням про фінансування локалізації виробництва дрона Autel EVO Max 4T, компанії Autel Robotics - одного з найбільших виробників дронів та комплектувальних у Китаї, який стверджує, що з лютого 2022 року не здійснює поставок і не має ділових зв'язків із російськими компаніями.

Однак у листі, де викладено план інвестицій у 7,1 млрд рублів (90 млн доларів) і графік поставок на 28 місяців, ідеться про те, що інженери Autel співпрацювали з російською стороною з початку 2023 року. Взаємодія тимчасово припинилася через санкції, але до кінця 2024 року контакти відновилися, і з травня 2025 року обговорюють локалізацію виробництва Autel EVO Max 4T в Росії.

Згідно з документом, хоча спочатку EVO Max 4T створювали як цивільний дрон, на практиці він показав високу ефективність на війні завдяки стійкому до радіоелектронної боротьби радіомодулю. Його планують продавати за ціною 650 тис. рублів за одиницю з ПДВ за запланованого обсягу виробництва до 30 тисяч штук на рік.

Aero-HIT заявляє, що локалізація моделі дасть змогу налагодити високотехнологічне виробництво дронів усередині країни, отримати доступ до технологій і ноу-хау, включно з прошивками, налаштуванням, виготовленням і ремонтом. Також проєкт передбачає інтеграцію дронів із російськими ІТ-системами та адаптацію до військових завдань.

При цьому, як видно з листування, невідомо, чи знає Autel Robotics про проєкт, чи контакти ведуться тільки з окремими її співробітниками і дилерами. У листопаді Великобританія ввела проти Autel санкції за передачу технологій, що підривають суверенітет України. Крім того, компанію було внесено до чорного списку Міноборони США за ймовірну співпрацю з китайськими військовими структурами.

Документи свідчать, що Aero-HIT налагодила партнерство з китайськими постачальниками в другій половині 2022 року, що дало Росії можливість налагодити масовий випуск дронів Veles.

Восени 2022 року почалися переговори російської Komax з адміністрацією Харбінської бондової зони та аеропортом Хабаровська, розташованим за 20 миль від кордону з Китаєм, щодо створення складу з пільговим митним режимом і організації поряд виробництва дронів на базі китайських технологій і комплектуючих.

Згідно з російським реєстром, власником Komax є Костянтин Басюк - ексспівробітник КДБ, з 2022 року сенатор від окупованого Херсона. У 2023 році він потрапив під санкції ЄС. Komax також управляє хабаровським аеропортом. Плановані до виробництва дрони мали бути аналогічні моделям Autel і DJI. Основними замовниками розглядалися Міноборони РФ та інші держструктури.

Переговори посилилися навесні 2023 року, коли російська делегація відвідала Китай, щоб зустрітися з представниками Харбінської бондової зони і Харбінського технологічного інституту (ХТІ) - провідного інженерного вишу країни, відомого розробленнями в аерокосмічній та оборонній сферах. У 2020 році США ввели санкції проти ХТІ за співпрацю з китайськими військовими. Путін відвідував інститут під час візиту в Китай у травні 2024 року.

За підсумками зустрічі домовилися про створення СП у Хабаровську і постачання в Росію 100 комплектів дронів. Російська делегація також відвідала штаб-квартиру Autel Robotics і завод компанії в Шеньчжені.

22 травня представники СП обговорили проєкт зі спецпредставником Путіна з Далекого Сходу Юрієм Трутневим у Шанхаї. За даними документів, він пообіцяв сприяння в оформленні безмитного імпорту обладнання.

Після цього Aero-HIT зареєстрували в Хабаровську, а влада почала отримувати щотижневі звіти про перебіг проєкту. Джерела стверджують, що назву компанії складено зі слова "aero" і абревіатури ХТІ (HIT). Aero-HIT перебуває під контролем Komax.

Проєкт зіткнувся з труднощами в червні 2023 року, коли харбінські компанії вийшли з переговорів. Однак Shenzhen Huasheng Industry Co. Ltd. втрутилася і в липні підписала угоду з російською стороною. Пізніше ця компанія потрапила під санкції США за постачання комплектуючих для дронів Aero-HIT.

У вересні 2023 року китайське Міністерство торгівлі обмежило експорт дронів, і частину раніше укладених контрактів із російською стороною було розірвано, незважаючи на аванси в розмірі близько 65 млн рублів.

Проте виробництво дронів Veles у Хабаровську до того моменту вже функціонувало, випускаючи по 200-300 апаратів на місяць і нарощуючи обсяги.

При цьому інші матеріали підтверджують, що Aero-HIT співпрацює з Міноборони РФ, а вироблені нею безпілотники з китайськими деталями використовують на фронті проти України.

Крім того, як повідомляли Dengi.ua, Китай став ключовим партнером і визначальним фактором у підтримці військової могутності Росії та її оборонно-промислового комплексу.

Загалом від початку 2025 року Росія запустила по Україні 23 139 дронів і 764 ракети різних типів, витративши на це, за підрахунками Dengi.ua, 3,5-3,9 млрд доларів.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини