Рейтинг надійний страхових компаній 2021

dengi.ua
У кого надійно страхуватися від несподіванок.
pexels.com
pexels.com

По-хорошому, так споживачі фінансових послуг узагалі не повинні копатися у звітах страхових компаній і вникати в їхні таємниці. Їм достатньо знати лише одне: якщо НБУ видав ліцензію страховику, то ця компанія однозначно виконає свої зобов'язання. Але, на жаль, український страховий ринок поки що не досяг такого ступеня прозорості та чистоти. Тому доводиться самостійно розбиратися, якій компанії можна довірити страхування свого автомобіля, квартири або здоров'я.

Страховий ринок остаточно перекочував під нагляд Національного банку. Але на клієнтів страхових компаній ця подія особливо не вплинула. Хоча НБУ погрожує всерйоз взятися за дисципліну страховиків.

Регуляторні можливості Нацбанку поки обмежені. По-перше, потрібно остаточно підтягнути нормативно-правову базу, яка дасть змогу легше і швидше карати порушників. По-друге, багато що залежить ще й від парламенту, який уже кілька місяців жує проєкт закону про страхування і ніяк не може ухвалити його в другому читанні. Але ж це - ключовий закон, який встановить нові правила гри на страховому ринку і остаточно розв'яже руки НБУ в питаннях, що стосуються капіталізації, платоспроможності та ліцензування страхових компаній.

Проте лави страховиків поступово рідшають. За 1-е півріччя 2021 року Нацбанк вказав на двері майже трьом десяткам страхових компаній. Здебільшого це - пустушки, які не вели діяльність або припинили роботу за власним бажанням.

"Майже 90% компаній, які залишили ринок, добровільно здали ліцензії. Для них ведення діяльності стало економічно недоцільним, оскільки вимоги щодо капіталу в рази перевищували не тільки їхні зобов'язання, а й навіть річний оборот", - розповідає В'ячеслав Черняховський, генеральний директор асоціації "Страховий бізнес".

Крім того, Нацбанк все-таки зобов'язав страховиків розкрити структуру власності. Це те, що не вдавалося зробити Національній комісії з регулювання ринків фінансових послуг довгі роки.

Але у клієнтів страхових компаній все одно немає чіткого розуміння, як вибрати надійного страховика. Саме на допомогу споживачам Dengi.ua і склали черговий страховий рейтинг. Цього разу - за перше півріччя 2021 року.

Відпрацювали на совість

Насправді аналізувати роботу страхових компаній лише за півріччя не зовсім коректно, адже найбільший драйв на страховому ринку - це третій і четвертий квартали. Отже, краще проводити оцінку за календарний рік або хоча б за 9 місяців. Але оскільки страхові компанії завжди запізнюються з подачею звітності на кілька місяців, навіть за півріччя можна отримати плюс-мінус об'єктивну картину того, чим живуть страховики і в якому стані вони перебувають.

Зріз ринку за перше півріччя 2021 року показує, що все досить оптимістично (тут і далі - дані НБУ). Балансові активи страхових компаній за цей період зросли на 0,4%. І це при тому, що НБУ, нагадаємо, вивів із ринку 28 страховиків. На 1 липня 2021 року в Україні було зареєстровано 200 страхових компаній. Це - 181 ризикова компанія і 19 компаній зі страхування життя.

Валові страхові платежі, акумульовані страховиками, за підсумками першого півріччя становили 24,8 млрд грн. У підсумку, обсяг платежів порівняно з першим півріччям 2020 року зріс майже на 18%. При цьому платежі від клієнтів фізичних осіб сягнули 13 млрд. грн., що становить 52% усіх залучених платежів.

Обсяг страхових виплат теж зріс. За підсумками січня-червня 2021 року страховики компенсували клієнтам 8,6 млрд грн, що на 25% більше, ніж роком раніше. Частка виплат фізособам у цій сумі - близько 50%. Чому зростають виплати? Збільшується середня сума збитку за ключовими видами страхування - КАСКО, автоцивілкою, ДМС. Слідом за зростанням вартості ремонту, запчастин і подорожчанням медичних послуг.

Впливає на ситуацію з виплатами і відхід страховиків з ринку. Адже НБУ виводить не тільки компанії, які фактично діяльність не ведуть, а й ті, що успішно працювали. Щоправда, із застереженням, що вони годували переважно свій менеджмент і власників, збираючи платежі і практично нічого не виплачуючи страхувальниками. Само собою, що клієнти таких компаній перекочовують до "здорових" страховиків, що відбивається на статистиці.

Обсяг сформованих страхових резервів на 1 липня 2021 року становив 35 млрд грн. Це на 23% більше, ніж станом на 1 липня 2020 року. Свої резерви ризикові страховики зберігають, в основному, в ОВДП, на банківських депозитах і в нерухомості. Усе це досить надійні інструменти й активи. Тож за платоспроможність більшої частини ринку загалом можна особливо не переживати.

Авто, здоров'я і туризм

Страховий ринок в Україні, як і раніше, вирізняється високою концентрацією. Тобто левову частку страхових платежів (близько 80%) отримують 50 страхових компаній. Це 28% всіх зареєстрованих ризикових страховиків. Ще одне свідчення того, що мало не дві третини страхових компаній в Україні толком не працюють. Крім хіба тільки тих, що працюють у вузькоспеціалізованих нішах і займаються страхуванням авіаційних або ядерних ризиків. Але таких компаній - на пальцях однієї руки перерахувати.

До речі, про види страхування. У структурі портфелів особливо нічого не змінюється. Балом правлять ті самі моторні види (КАСКО, ОСЦПВ, зелена картка), добровільне медичне страхування і страхування тих, хто виїжджає за кордон. Страхувати особисте майно - квартири, приватні будинки, інтер'єр і домашні речі співвітчизники так і не привчилися.

До того ж, саме КАСКО і автоцивілка 2021 року стали драйверами ринку, багато в чому завдяки зростанню продажів нових автомобілів. "КАСКО та ОСЦПВ домінують у загальному обсязі платежів. Власне, саме завдяки зростанню автомобільного страхування страховикам вдалося збільшити клієнтську базу і збори премій, як порівняти з аналогічним періодом 2020 року", - говорить Тетяна Щуч'єва, директорка страхової компанії "Експрес Страхування".

Ще один тренд - істотне зростання попиту на медичне страхування. Його частка за підсумками першого півріччя перевищила 20%, а обсяг премій порівняно з аналогічним періодом 2020 року зріс більш ніж на 30%.

І це не дивно. Після того як у медстраховках з'явилися опції, які передбачають компенсацію на випадок захворювання на COVID-19, вони стали користуватися великою популярністю. Ну і загалом ситуація з коронавірусом змусила українців замислитися про своє здоров'я і про нормальне медичне забезпечення понад те, що гарантує держава.

Усе тільки починається

Як уже писали Dengi.ua, серйозні зміни ландшафту страхового ринку відбудуться не раніше 2022-2023 років. Це пов'язано з тим, що парламент досі не ухвалив ключові закони, які підвищують вимоги до страхових компаній (до їхньої капіталізації, формування резервів, виконання зобов'язань перед клієнтами), змінюють порядок і правила отримання ліцензій. Це - новий закон "Про страхування", закон "Про фінансові послуги та фінкомпанії", зміни до закону про ОСЦПВ. Перші два документи парламент підтримав у першому читанні, поправки до закону про автоцивілку ще в процесі напрацювання.

Національний банк, зі свого боку, теж працює над оновленням нормативно-правової бази. "Розроблено десятки проєктів локальних актів, які регулюють важливі та проблемні аспекти страхування - ліцензування, прозорість структури власності, перестрахування, комісійні винагороди", - розповідає Марина Авдєєва, керуючий акціонер страхової компанії "Арсенал Страхування".

Головних два документи Нацбанку, що стосуються страхового ринку, - положення № 850, яке визначає нормативні вимоги до платоспроможності компаній і до активів, якими покриваються резерви, а також оновлені ліцензійні умови.

"Ліцензійні умови повністю переформатовані під вимоги нового закону "Про страхування". Документ встановлює більш жорсткі, порівняно з наявними, ключові вимоги до діяльності компаній: до корпоративного управління, до структур власності, до операційної діяльності. Сподіваємося, що цього року ліцензійні умови будуть затверджені", - говорить Денис Ястреб, генеральний директор Національної асоціації страховиків України (НАСУ).

Наприкінці жовтня НБУ оприлюднив для публічного обговорення два проекти постанов, які передбачають збільшення лімітів виплат за полісами ОСЦПВ на 23% - до 160 тис. грн. за шкоду, заподіяну майну потерпілих, та до 320 тис. грн. за шкоду, заподіяну життю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю, здоров'ю. - за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю. Крім того, Нацбанк пропонує встановити розмір максимальної виплати в рамках європротоколу на рівні 80 тис. грн.

Що ще змінилося в регулюванні страхового ринку? НБУ все-таки зобов'язав страховиків оприлюднювати інформацію про своїх власників. Станом на 3 листопада структуру власності розкрили 156 страхових компаній. Щороку вони зобов'язані до 1 лютого подавати в Нацбанк оновлені дані. "Вимога щодо розкриття структури власності існувала і раніше, але питання було в новій формі подання інформації. Тепер НБУ розміщує список тих компаній, які надали необхідні дані, на своєму сайті", - пояснює В'ячеслав Черняховський.

Відбір із пристрастю

Правила вибору страхової компанії залишаються такими ж, як і раніше. Насамперед варто звертати увагу на страховиків, які є лідерами ринку з історією, за спиною у яких надійні акціонери з позитивною репутацією. І це - необов'язково нерезиденти. Наприклад, у ТОП-10 нашого рейтингу входять не тільки компанії з іноземним капіталом, а й страховики з українськими власниками.

Необхідно аналізувати (хоча б поверхнево) фінансовий стан компанії та відстежувати його в динаміці. Приплив платежів, рівень виплат, обсяг сформованих резервів, капіталізація можуть сказати багато про що. Якщо ринок зростає, а обсяг премій, які збирає компанія, падає, це - поганий сигнал. Якщо компанія відправляє 70-80-90% платежів на перестрахування - це ознака, яка має насторожувати. Коли страховик займається роздрібним страхуванням (КАСКО, ДМС тощо), але виплачує копійки - у наявності несумлінне ставлення до клієнтів.

Важливо, щоб у страхової компанії було все гаразд із ліцензіями. Призупинення ліцензій, звісно, не вирок. Якщо страховик усуне порушення, за які його покарали, Нацбанк ліцензії поверне. Але такі прецеденти все одно б'ють по страховій компанії, псують її імідж, і вона точно не зможе претендувати на високі місця в рейтингу надійності.

Непогано б поцікавитися, як оцінюють роботу компанії інші клієнти. Про це красномовно скаже кількість скарг, про що може повідомити Нацбанк. Також свою оцінку страховикам дає Моторне (транспортне) страхове бюро, яке відстежує виконання зобов'язань компаніями за полісами ОСЦПВ і щоквартально публікує так званий світлофор.

Ну і, звичайно, не забуваємо порівнювати вартість страховок у різних компаніях. Занадто високі тарифи можуть свідчити про те, що у страховика не налагоджено бюджетування, і він не вміє розумно витрачати гроші. У демпінгу теж немає нічого хорошого. Ціна полісів нижче плінтуса - явна ознака того, що компанія націлена на захоплення ринку або просто на збір платежів з клієнтів, але про виплати вона явно не думає.

* На основі даних InsuranceTOP і фінансової звітності страхових компаній. Критерій "найбільші" - активи від 300 млн. грн. і більше. Відсутність у таблиці невеликої страхової компанії НЕ є ознакою її низької надійності.

** Компанія не займається роздрібним страхуванням.

*** Компанія отримала 0 балів через анульовані ліцензії (рішення НБУ від 9 листопада 2021 року). При цьому страховик продовжує виконувати зобов'язання за вже укладеними договорами.

Як ми рахували?

Перехід страхового ринку під нагляд Національного банку відчутно змінив ситуацію з розкриттям інформації. Якщо раніше багато страхових компаній просто ігнорували публікацію даних про свою діяльність, то тепер, не бажаючи конфліктувати з регулятором, страховики справно подають до Нацбанку всю необхідну інформацію. Хоча, звичайно, до вишколеності банків їм ще далеко. Звітність про роботу страхових компаній все одно з'являється із затримкою десь на 3-4 місяці.

Найсумлінніші - лідери страхового ринку, які регулярно оприлюднюють фінансову звітність на своїх власних сайтах, і не приховують навіть провали. А ось менші компанії, другий ешелон, не вирізняються особливою дисципліною. У багатьох страховиків найсвіжіші опубліковані дані - це в кращому разі 2020 рік.

Якщо ж врахувати, що загальна кількість зареєстрованих компаній, які спеціалізуються на ризиковому страхуванні (лайф - зовсім інша історія), понад 180, шанси зібрати дані з усього ринку майже нульові. Та це й не потрібно, оскільки багато хто з цих компаній існують виключно на папері.

Тому ми при формуванні вибірки для рейтингу орієнтувалися на класичну частину ринку, яка веде дуже активну реальну діяльність, має мережу відділень для обслуговування клієнтів. За словами керівників опитаних нами страховиків, таких компаній в Україні, як і раніше, близько 50.

Ми зробили відсікання за обсягом активів, і умовним порогом обрали цифру в 300 млн. грн. За рахунок цього ми змогли відфільтрувати системоутворюючі компанії, загальна сума активів яких перевищує 70% активів усього страхового ринку (йдеться про ризиковий сегмент страхування). Додатковим фільтром стало виключення компаній, які спеціалізуються суто на вузькому сегменті страхування (скажімо, на авіастрахуванні), і компаній, чия діяльність викликає питання (рівень виплат наближається до нуля, або частка перестрахування наближається до 100%). У підсумку, у списку залишилося 30 компаній. До слова: якщо якась із компаній забажає, щоб її включили до наступного рейтингу, для цього достатньо надіслати на редакційний е-мейл лист із відповідним запитом і веб-адресою, за якою можна знайти її найсвіжішу звітність.

Для оцінки надійності страховиків обрано вісім коефіцієнтів, які розраховані на основі публічних даних, оприлюднених страховиками у відкритих джерелах і на своїх сайтах.

Це - коефіцієнт покриття резервів власним капіталом, він показує незалежність страхової компанії від залучених ресурсів та рівень виплат, який відображає платіжну дисципліну страхової компанії. Ще один важливий індикатор - співвідношення обсягу вихідного перестрахування і загальної суми отриманих страхових платежів. Жоден страховик не може тримати на своїх плечах усі ризики, тому що в разі великого обсягу збитків може розоритися і найнадійніша компанія. Водночас, якщо на перестрахування йде 50-60% і більше платежів, це може бути ознакою виведення грошей з компанії. У зв'язку з цим ми знімали бали як тим страховикам, які майже не перестраховують ризики, так і тим, у яких частка перестрахування невиправдано висока.

Коефіцієнт покриття резервів інвестиційними активами та грошовими коштами показує, наскільки компанія забезпечена ліквідними ресурсами, які вона може витрачати на вирішення фінансових складнощів. Коефіцієнт достатності резервів дає змогу зрозуміти, наскільки резерви відповідають зобов'язанням, які взяв на себе страховик.

Оцінювали ми і темпи зростання премій. Бали отримували ті компанії, які змогли навіть в умовах падаючого ринку нарощувати платежі. Не залишилися поза увагою і власники страховиків. Багато учасників страхового ринку воліють приховувати структуру власності, що створює додаткові ризики для їхніх клієнтів. Тож якщо у компанії зрозумілі акціонери, іноземні зокрема, у них є переваги перед тими, хто має організаційні форми на кшталт ТОВ і ТДВ. І хоча дані про власників страховиків уже є на сайті НБУ, ми ж розуміємо, що багато компаній оприлюднили їх з-під палки, а не добровільно. І споживачі страхових послуг, не особливо досвідчені в пошуку інформації, ці дані навряд чи знайдуть.

Також ми залишили за собою право присвоювати штрафні бали компаніям, у яких є суттєві прогалини за тими чи іншими показниками. Наприклад, вкрай низький рівень виплат або недостатній обсяг резервів. Адже якщо страховик систематично не витягує нормативи, то це може виявитися сигналом про майбутні проблеми. Тим більше, що такі прецеденти вже були.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини