Після введення адміністрацією Дональда Трампа високих тарифів на китайські товари поставки з КНР різко переорієнтувалися на інші регіони. Хоча низка країн уже стикається з надлишком дешевої продукції, більшість урядів поки що уникають відкритого торгового протистояння з Пекіном. Про це пишуть Dengi.ua з посиланням на публікацію Вloomberg.
Зазначається, що за останні місяці Китай продемонстрував стійкість: експорт до Індії в серпні сягнув рекорду, поставки до Африки наближаються до річного максимуму, а продажі в Південно-Східну Азію перевищили показники періоду пандемії. Це дає змогу країні розраховувати на рекордне позитивне сальдо торгового балансу - близько 1,2 трлн дол.
Читайте також: Індійці бойкотують McDonald's, Pepsi та Apple: причини
Повідомляється, що однак настільки швидке зростання викликає стурбованість за кордоном. Влада різних країн шукає баланс між захистом національних виробників і збереженням стосунків із найбільшим торговельним партнером. Поки що рішучі кроки зробила лише Мексика, встановивши плаваючі мита до 50% на низку китайських товарів. В Індії за останні тижні ініційовано близько 50 розслідувань за фактами можливого демпінгу. В Індонезії обіцяють посилити контроль після резонансних відеороликів про наддешевий одяг із КНР.
Водночас, як пише видання, більшість держав, які беруть участь у тарифних суперечках зі США, не поспішають відкривати ще один фронт проти другої економіки світу. Так, ПАР відмовилася від введення штрафних тарифів на китайські автомобілі, віддавши перевагу залученню інвестицій. Чилі та Еквадор обмежено застосовують цільові заходи проти дешевого імпорту, а Бразилія, погрожуючи жорсткими санкціями, паралельно створює умови для розширення виробництва китайських компаній усередині країни.
При цьому Пекін активно використовує дипломатичні канали та попередження на адресу опонентів. Зокрема, китайська влада застерегла Мексику від поспішних кроків, давши зрозуміти, що заходи у відповідь неминучі. Ситуацію ускладнює тиск США: Трамп вимагає від союзників по НАТО тарифів до 100% проти Китаю у відповідь на його підтримку Росії.
"Пекін, імовірно, негайно введе відповідні мита, але це ризикує відштовхнути партнерів у той момент, коли йому критично потрібні союзники. Згодом це може також спонукати компанії локалізувати виробництво в країнах-партнерах", - зазначають економісти Bloomberg Economics Чан Шу і Девід Цюй.
Незважаючи на рекордні обсяги експорту, китайські виробники не отримують відчутного приросту прибутку. За перші сім місяців року доходи промислових підприємств скоротилися на 1,7%. Щоб компенсувати внутрішній надлишок потужностей, компанії знижують ціни, що посилює дефляційний тиск - він може стати найтривалішим з кінця 1970-х років.
Крім того, масовий експорт також заважає спробам влади змістити фокус економіки із зовнішньої торгівлі на внутрішнє споживання. Іноземні партнери, включно з міністром фінансів США Скоттом Бессентом, закликають Пекін зробити зростання попиту всередині країни пріоритетом на найближчі роки. Ці питання будуть обговорюватися на майбутньому з'їзді Компартії Китаю.
Проте для Сі Цзіньпіна нинішня стратегія має політичні переваги. Демонстрація незалежності від американського ринку посилює його позиції перед зустріччю з Трампом на саміті в Південній Кореї.
Так, Індія вже стала ключовим прикладом нової торговельної карти. У серпні обсяг експорту в сусідню країну досяг рекордних 12,5 млрд дол., зокрема завдяки перенесенню виробництва iPhone на індійські потужності. При цьому більша частина компонентів, як і раніше, надходить із Китаю.
Додатковим фактором конкурентоспроможності став курс валюти: юань разом із доларом ослаб по відношенню до євро та інших валют. Це робить китайський експорт більш привабливим на світових ринках.
Навіть під тиском США і Канади поставки китайських електромобілів залишаються високими: за перші сім місяців вони досягли 19 млрд дол. Європа залишається головним напрямком, незважаючи на введені мита. За оцінкою аналітиків Absolute Strategy Research, Китаю вдається компенсувати падіння постачань у США зростанням експорту в країни БРІКС та інші регіони.
"Китай продемонстрував здатність виходити на інші ринки і займати свою частку за кордоном, і, ймовірно, ця тенденція збережеться. Не думаю, що Китай зіткнеться зі скороченням експорту до кінця року", - зазначив Адам Вулф з Absolute Strategy Research.
Як повідомляли Dengi.ua, Китай тестує новий торговий маршрут до Європи через Арктику для експорту китайських товарів.
Водночас, як писали Dengi.ua, США більше залежать від європейського імпорту, ніж від китайського.