Китай готується відправити вантажне судно Північним морським шляхом уздовж арктичного узбережжя Росії до Європи. Такий експеримент став можливий завдяки скороченню льодового покриву та змінам клімату, що має наслідки як для світової торгівлі, так і для екології. Про це пишуть Dengi.ua з посиланням на публікацію Рolitico.
Повідомляється, що контейнеровоз Istanbul Bridge виходить 20 вересня з найбільшого у світі порту Нінбо-Чжоушань і прямує до британського Фелікстоу. Рейс розрахований на 18 днів і буде супроводжуватися криголамами. На відміну від попередніх одиничних заходів, цього разу Китай розглядає перспективу регулярних перевезень Північним морським шляхом, що з'єднує порти Азії та Європи.
"Загалом Арктика відкривається", - зазначив виданню Мальте Хамперт, старший науковий співробітник і засновник Арктичного інституту. За його словами, йдеться не тільки про навігацію.
"Арктика - перший регіон, де зміна клімату змінює геополітичну карту. Якби не зміна клімату, ми б про це не говорили. Росія не видобувала б нафту і газ в Арктиці. Китай не відправляв би контейнеровози через Арктику", - підкреслив Хамперт.
Як пише видання, сьогодні основні обсяги світової торгівлі проходять через Суецький канал, Середземне море і Сінгапур. Але новий маршрут через Арктику коротший приблизно на 40% і потенційно може стати альтернативою, Водночас експерти сумніваються в його масштабності та комерційній доцільності.
"Те, що вони розгортають, становить, мабуть, 1% від товарообігу між Далеким Сходом і Північною Європою", - говорить аналітик компанії Xeneta Пітер Сенд.
Також наголошується, що відмінність нинішнього рейсу в тому, що він нагадує традиційний лінійний маршрут: судно повинне пройти через кілька китайських портів, потім через Арктику і далі до Великої Британії, Роттердама, Гамбурга і Гданська. Це ближче до регулярного розкладу, ніж до разових рейсів минулого. Однак поки що проєкт виглядає скоріше як сезонне доповнення до основних торговельних коридорів.
"Суецьким каналом щорічно проходить близько 10 000 суден, тож це дуже, дуже мало. Але за десятиліття, коли льоду стане менше, арктичний напрямок може набути серйозного значення", - вважає Хамперт.
Крім того, успішне проходження маршруту може дати Китаю і короткострокові переваги - наприклад, доставку різдвяних товарів до Європи на три-чотири тижні раніше за конкурентів. У перспективі це може торкнутися і автомобільних перевезень: великі партії машин легше транспортувати без проміжних зупинок.
Водночас, як зазначає видання, залишаються екологічні ризики. Арктика нагрівається в кілька разів швидше за решту світу, що підвищує вразливість регіону. Незважаючи на формальну заборону важкого пічного палива з 2024 року, багато компаній знаходять лазівки, і в разі розливу наслідки можуть бути катастрофічними. Питання шумового забруднення і впливу на морську флору і фауну також викликають тривогу.
Очікується, що в лютому 2026 року підкомітет Міжнародної морської організації обговорить посилення правил експлуатації палива і захист екосистем Арктики, де трафік поступово зростає.
Раніше Dengi.ua повідомляли, що США більше залежать від європейського імпорту, ніж від китайського.
Водночас Dengi.ua писали про те, що китайський експорт сповільнився до піврічного мінімуму.


