Національний банк спільно з громадською організацією Junior Achievement Ukraine вперше провів дослідження, спрямоване на оцінювання рівня сформованості компетентності "Заповзятливість та фінансова грамотність" в учнів шкіл. За підсумками тестування середній рівень правильних відповідей склав 46,6%, що еквівалентно 3 балам за 12-бальною системою, що вказує на початковий рівень знань у сфері фінансів у школярів.

Про це повідомляє пресслужба Нацбанку.

Читайте також: У 2025 році НМТ проходитиме у 28 країнах: як школярам пройти тест

Зазначається, що в дослідженні взяли участь 3139 учнів віком від 14 до 17 років із 97 шкіл, розташованих у 19 областях країни та Києві. При цьому мета дослідження полягала в тому, щоб з'ясувати, наскільки добре школярі володіють основами фінансової грамотності та підприємництва до офіційного введення однойменного навчального предмета. Із 2025/2026 навчального року курс "Підприємництво та фінансова грамотність" стане обов'язковим для восьмикласників і частково викладатиметься в дев'ятому класі.

Повідомляється, що в рамках дослідження школярам пропонувалося розв'язати 21 кейсове завдання, аналогічне завданням міжнародної програми PISA з фінансової грамотності. Також підлітки заповнили анкету з 20 запитань, яка дала змогу глибше зрозуміти вплив різних чинників на їхні навчальні успіхи.

Так, найкращі результати зафіксовано серед учнів із Дніпропетровської області (57,4%), Івано-Франківської області (53,7%) та Києва (50,4%). Найменш успішними виявилися учні з Кіровоградської (37,4%), Миколаївської (39,7%) та Чернівецької (41,4%) областей.

При цьому дівчата показали трохи кращі результати, ніж юнаки: 47,4% проти 45,6%. Також спостерігається відмінність між учнями з міста та сільської місцевості - 48% і 40% відповідно. Особливо низькі показники зафіксовано в підлітків із сімей з обмеженими матеріальними можливостями. Ніхто з респондентів не дав 100% правильних відповідей на всі кейси.

Аналіз показав, що рівень фінансової грамотності підвищується за наявності:

  • досвіду використання фінансових продуктів, зокрема, планування витрат, ведення бюджету, заощадження, досягнення фінансових цілей;
  • спілкування з батьками на тему грошей;
  • самостійного вивчення фінансової грамотності через книжки та Інтернет.

Також зазначається, що 77,6% школярів вважають за необхідне введення предмета з фінансової грамотності до шкільної програми. Цей крок розглядають як важливий елемент у забезпеченні рівного доступу до базових фінансових знань і розвитку ключових компетенцій у дітей незалежно від їхнього місця проживання або соціально-економічного становища.

Раніше ми писали про те, що Національний банк створив унікальний підручник "Підприємництво та фінансова грамотність" для школярів 8 класу загальноосвітніх закладів.