Незважаючи на запроваджену додаткову авторизацію через застосунок "Дія", перекупники в Україні знайшли нові способи масового скуповування квитків Укрзалізниці (УЗ). Як з'ясували журналісти "Bihus.іnfo", для цього використовуються боти і ціла мережа підставних акаунтів, повідомляють Dengi.ua.

Розслідувачі зазначають, що впроваджені УЗ інструменти створюють лише видимість боротьби з дефіцитом квитків, але не вирішують проблему. За офіційною версією компанії, основною причиною залишається брак вагонів: попит значно перевищує пропозицію. У 2021 році влада обіцяла, що до 2026-го парк поповниться тисячею нових вагонів, проте за минулий час вдалося ввести в експлуатацію лише близько двохсот. Водночас війна дійсно ускладнила ситуацію, але, як підкреслюють журналісти, йдеться не тільки про нестачу рухомого складу, а й про систему, яка дає змогу перекупникам отримувати прибуток.

Читайте також: Кирил Іорданов: Квиток через «Дію» - інновація чи пастка для пасажира?

У рамках експерименту команда "Bihus.іnfo" придбала квиток на міжнародний рейс Київ - Кишинів у посередників. Цей напрямок передбачає обов'язкову авторизацію через "Дію", однак навіть це не стало бар'єром для шахраїв.

"Ми провели експеримент і купили квиток на міжнародний рейс Київ - Кишинів через перекупників. Це був той самий напрямок, де обов'язкова авторизація через "Дію", але для посередників це не стало перешкодою", - повідомили журналісти.

За даними розслідування, ділки створюють безліч акаунтів і використовують спеціальні алгоритми, що дозволяють скуповувати квитки ще до того, як вони стають доступними пасажирам. Найчастіше йдеться про рейси з високим попитом - нічні маршрути на захід країни або напрямки в прифронтові регіони.

"Сіра схема" працює так - боти автоматично моніторять сайт УЗ і миттєво викуповують місця. У низці випадків квитки оформляють на підставних осіб із різними документами, а потім дані передають покупцям. Такий підхід допомагає обходити персоналізацію й уникати блокувань.

Подальший перепродаж відбувається в Телеграм-каналах і через сторонні сервіси, де ціна значно перевищує офіційну. Мінімальна вартість починається приблизно з 1 тис. грн, а на міжнародні рейси може доходити до 4-5 тис. При цьому жодних гарантій пасажири не отримують - випадки обману трапляються нерідко.

Журналісти також знайшли закриті чати, де за окрему плату пропонують "допомогу" в бронюванні. В одній із таких груп лише за два тижні реалізували понад 300 квитків. Хоча посередники не гарантують стовідсоткового результату, більшу частину замовлень вони все ж виконують.

Ключова вразливість системи, як зазначають розслідувачі, полягає в тому, що навіть перевірка через "Дію" не захищає від махінацій. Авторизацію можна пройти на будь-яку особу, незалежно від того, на кого оформлено квиток, що відкриває шахраям простір для маніпуляцій.

Після виходу сюжету в УЗ пояснили журналістам, що обліковий запис перекупника справді було верифіковано в "Дії" - очевидно, від третьої особи, яка дала доступ за окрему плату.

"До моменту блокування акаунта спекулянт встиг придбати всього 6 квитків, тож на той момент антифрод-система Укрзалізниці ще не мала підстав розпізнати його як підозрілий. Тепер саме ця третя особа вже ніколи не зможе купити квитки через додаток УЗ. А перекуп? Йому нічого. Він просто купить у когось ще одну "Дію" - і далі перепродаватиме квитки? Тим паче, у телеграм-групі, про яку ми говорили в сюжеті, показували сотні куплених місць. Отже, акаунтів у них вистачає. По-перше, ось чому "Дія" - не панацея від перекупів. А по-друге, нікому і ніколи не передавайте свою "Дію", - наголосили журналісти.

Також повідомляється, що список знайдених перекупників видання вже передало УЗ і стежитиме, як далі відреагують на ці факти в Національній поліції України.

Нагадаємо, Dengi.ua повідомляли про те, що тільки за перший тиждень серпня Укрзалізниця заблокувала 271 користувача, які масово скуповували квитки або маніпулювали додатком УЗ.

Водночас, як писали Dengi.ua, попит на залізничні квитки продовжує перевищувати пропозицію місць, на деякі найпопулярніші напрямки - у 8 разів.