Галина Третьякова: Час збирати гроші

Генеральний директор Української федерації страхування (УФУ) - про пенсійну реформу, накопичувальну систему та податки
depositphotos.com
depositphotos.com

Після засідання Національної ради реформ з питань пенсійного забезпечення, яке відбулося 19 червня, глава нашої держави сказав: "Хотілося б почути, коли, нарешті, можуть бути розглянуті законопроєкти про пенсійну реформу?".

Читай також: Збалансувати Пенсійний фонд можна за сім років - Мінфін

Але перш ніж оголошувати план дій, слід визначити мету, яка має стати результатом спільних кроків уряду та громадськості.

Головне завдання - досягти того, щоб у кожного українця розмір пенсії (у приведеній вартості) був не нижчим за 50% його середнього доходу під час трудової діяльності. А в разі падіння такого доходу державний бюджет має закладати підтримку на рівні, не нижчому від прожиткового мінімуму, за відсутності інших джерел існування (третій абзац ст 46 Конституції України)

Додаткові цілі - добровільний або поступовий вихід на пенсію, а також добровільне обрання пенсійного віку.

У технологічному сенсі досягти цих цілей не так вже й складно. Якщо впровадити накопичувальний рівень пенсійного забезпечення. Але потрібно вже зараз домовитися, як саме ми, українці, хочемо реалізувати нашу реформу.

А. Кого ми захищаємо?

Читай також: Що варто знати про нову пенсійну реформу

Питання не пусте. Останнім часом Пенсійний фонд активно намагається убезпечити не тільки найманих працівників, а й самозайнятих осіб та суб'єктів підприємницької діяльності.

Пропозиція: на даному історичному етапі убезпечити найманих працівників, одночасно створюючи умови для мотивації підприємців.

Б. За рахунок кого?

Джерелом накопичень можуть бути найманий працівник, його роботодавець, держава (державний бюджет) та інші джерела.

При цьому обов'язковість накопичень, яка не завжди позитивно сприймається вільною українською душею, не повинна мати форму примусу виключно для громадян. Важливо, щоб усі зацікавлені сторони домовилися про накопичення коштів на користь майбутніх пенсіонерів. Наприклад, за таким алгоритмом.

1. При працевлаштуванні найманий працівник надає реквізити свого пенсійного плану, а в разі його відсутності, у нього є до півроку для відкриття такого плану за власним вибором. Це може бути індивідуальний пенсійний рахунок, НПФ, банківський депозит, договір страхування життя тощо.

Читай також: Стало відомо, як українці зможуть накопичити на пенсію

2. Якщо пенсійний план найманим працівником протягом 6 місяців не обрано, роботодавець має відкрити пенсійний план для такого найманого працівника на власний розсуд.

3. Роботодавець перераховує за обраним планом щонайменше 2% фонду зарплати, виступаючи агентом найманого працівника, і ще 2% - власним коштом.

4. Якщо працівник бажає перераховувати понад 2%, роботодавець збільшує і свій відсоток відрахувань, але не більше 10%. Водночас, на добровільних засадах додаткові внески за рахунок роботодавця не обмежуються.

Через 2-3 роки, вже після реформування системи соціального страхування (яка відтягує від пенсійного забезпечення частину ЄСВ у розмірі 4,7%), до процесу підключається держава. Таким чином, вона зможе зменшити розмір ЄСВ до 18-20%, вивільняючи для накопичення з боку держави ще 2%.

В. Якими фінансовими інструментами можна користуватися?

Читай також: Скасування податку на пенсії торкнеться 500 тисяч громадян

Пропозиція: індивідуальний пенсійний накопичувальний рахунок (при цьому варіанти інвестування коштів обирає власник такого рахунку, а активи і права зберігає банк); недержавний пенсійний фонд; банківський пенсійний депозит; договір страхування життя з виплатою у вигляді довічного ануїтету.

Г. Якого розвитку потребує інфраструктура накопичувального пенсійного забезпечення?

1. Створення потужного регулятора (законопроєкт № 2413 про консолідацію функцій із держрегулювання ринків фінансових послуг).

2. Впровадження світових правил регулювання, зокрема розкриття інформації про власників та осіб, які впливають на ухвалення рішення (члени ради НПФ, інвестиційні розрахунки тощо), аж до інформації про місце проживання таких осіб і декларацій їхнього майнового стану.

3. Створення системи переслідування (кримінального та адміністративного) шахраїв і злочинців, які паразитують на коштах громадян України.

4. Створення системи моніторингу, що запобігає падінню вартості активів (макро- і мікропруденційний нагляд).

5. Створення системи забезпечення:

- або в розмірі внесених грошей;

- або певного мінімального розміру пенсії;

- або інвестиційного доходу.

6. Розширення видів інструментів фондового ринку.

Читай також: Українські пенсійні фонди будуть закриватися - експерт

Тому, коли ми вирішимо, уклавши певний суспільний договір, що потрібно робити за кожним із пунктів, тільки тоді фахівці будуть здатні зробити те, чого витребовує нація.

Причому саме ми, громадянське суспільство, повинні давати завдання владі. А експертне середовище зобов'язане працювати не для влади і не для самих себе, а над створенням потужної системи страхування нашої старості.



ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK