Платформа ProZorro працює в Україні протягом двох років, з моменту набрання чинності Законом України "Про публічні закупівлі". Від самого початку вона була задумана як системна реформа процедури та філософії тендерних закупівель у нашій державі. І вже минуло достатньо часу, щоб майданчик показав плюси і мінуси, наочно продемонстрував необхідність подальших законодавчих ініціатив щодо поліпшення процедур закупівель у країні. давайте розберемо більш детально.
Принцип роботи ProZorro
Читай також: Сергій Васьков: Як податкове законодавство може запустити економіку
Закон України "Про публічні закупівлі" передбачає обов'язкове проведення процедур із закупівель через електронну систему. Це правило було запущено в роботу в два етапи. На першому етапі, з 1 квітня 2016 року, воно поширюється на головних розпорядників коштів і монополістів, і на другому етапі на всіх замовників - з 2 серпня 2016 року. Запровадження електронного аукціону передбачає автоматичну оцінку тендерних пропозицій.
Також із впровадженням системи було визначено такі нові поняття як "авторизований електронний майданчик", "електронна система закупівель", "централізована закупівельна організація", "система хмарних обчислень". Замінили і деякі терміни. Наприклад, замість поняття "конкурс", "документація конкурсних торгів", "пропозиція конкурсних торгів", "комітет з конкурсних торгів" запровадили поняття "тендер", "тендерна документація", "тендерна пропозиція" та "тендерний комітет".
Відкриті торги, конкурентний діалог, переговорна процедура - ось три операції, залишені замість п'яти, як було раніше.
Переваги платформи
На сьогодні можемо констатувати суттєвий прогрес у прозорості та зменшенні можливостей для проведення антиконкурентних та/або торгів із корупційною складовою. Переваги ProZorro відзначили й на міжнародному рівні. За результатами 2016 року система перемогла у фіналі конкурсу антикорупційних стартапів CitiT4IChallenge.
Читай також: Кількість процедур на ProZorro зросла на 550% за рік
Основний принцип використання нового майданчика ProZorro полягає в тому, щоб усі без винятку державні закупівлі здійснювалися через єдиний електронний майданчик у режимі on-line. Важливо, щоб усі учасники могли ознайомитися не лише з умовами тендеру, його процедурою, а й з переліком інших учасників, запропонованими ними вартостями виконання тих чи інших робіт (продажу товарів/послуг).
Серед завдань майданчика електронних торгів - викорінення корупції, недопущення конкурентної дискредитації окремих контрагентів, а також створення передумов для максимальної прозорості всього процесу.
Законодавчі та процедурні недоробки
У практичному застосуванні ProZorro показала свої недопрацювання як у самій системі, так і в нормативних документах, що регламентують її застосування. Мабуть, найяскравіших прикладів можна виділити п'ять.
- Спочатку система була заточена на створення умов для максимальної прозорості процесу закупівель. Але цю умову не виконано. По суті, проведений і навіть виграний тендер на електронному майданчику не є запорукою успіху при ухваленні рішення щодо переможця. Причини для відмови можуть ховатися в найнесуттєвіших, на перший погляд, моментах, починаючи від "неправильно" сформованої документації в паперовому вигляді, закінчуючи від самого початку неозвученими вимогами щодо системи оподаткування учасника-переможця.
- Ще одна суттєва прогалина - відсутність вимог до формулювання тендерної заявки підприємства, регульованих законодавчо. Найчастіше ті чи інші тендерні пропозиції сформовані таким чином, що фактично або усувають можливість конкуренції серед учасників, або взагалі не дають можливості для розуміння самого "об'єкта державної закупівлі".
- Логіка процедури "торгів" не сприяє прозорості: принцип торгів в обмежену кількість кіл із фіксацією черговості пропозиції учасників залежно від їхньої спочатку запропонованої ціни на практиці створює поле для антиконкурентної боротьби, а шанси на успіх опонентів істотно зменшать на торгах кілька учасників, які від самого початку домовилися і координують свої дії.
Система оплати за участь у процедурі закупівлі робить ProZorro фінансово непривабливими для великого кола потенційних учасників. Якщо ціна процедури торгів відносно невисока, то значною сумою виявляються супутні витрати - від надання всіх затребуваних документів до отримання фінансових гарантій для участі.
Читай також: За похід до театру з 27-річною заступницею міністра українець заплатив 9 тисяч гривень
Наостанок зазначу вкрай неадекватний процес оскарження процедури закупівлі. Принцип оскарження, як і відсутність чітко визначеного органу, необхідного для виконання цих функцій, призводить до недоцільності такого процесу: строки, необхідні на судове оскарження, будуть вищими за строки виконання тих чи інших робіт або надання послуг.
Фонд державного майна України планує розпочати процедуру приватизації через майданчик ProZorro. Ці поки що розлогі плани дають надію на прозору приватизацію, з усім зрозумілими правилами та публічними учасниками.
Кожна реформа, особливо в Україні, яка загрузла в корупції за багато років, потребує часу та обкатки. Теж саме стосується електронної системи закупівель ProZorro, особливо її недоліків на законодавчому рівні. Вірю, що подальші кроки в проведення системних реформ методично витравлять корупційні процеси в нашій державі.
Текст є особистою точкою зору автора.