Віталій Немілостівий: Як впливає ProZorro на економіку України

Результат тендера багато в чому залежить не стільки від процедури, скільки від порядності замовника і його бажання отримати той чи інший результат
Facebook
Facebook

Віталій Немілостівий, керівник комітету з питань розвитку промисловості Федерації роботодавців України - про больові точки системи електронних держзакупівель.

Читай також: Скільки заробила Україна на малій приватизації

Якщо оцінювати вплив ProZorro на економіку України загалом, то тут є як позитивні, так і негативні сторони. У випадку з товарами, які не виробляються в Україні, система справді позитивно впливає, бо дає можливість обрати продукцію з найменшою ціною.

ProZorro вигідна при закупівлі простих та уніфікованих товарів. З нетривалим циклом життя, і чіткими технічними та споживчими характеристиками. Наприклад, папір або канцтовари. Але вигоду отримуємо за однієї умови: якщо під час формування тендерної заявки товари не підбирають таким чином, щоб задовольнити потреби конкретного посередника, який представляє організації з певною номенклатурою, або виробника, в якого теж є своя номенклатура.

Читай також: " Нафтогаз" переміг у тендері на постачання електроенергії

Точно так само, коли йдеться про терміни закупівель. За великим рахунком, усі держзамовники, особливо великі, зобов'язані публікувати плани закупівель заздалегідь. Але лише одиниці це роблять, і дуже часто ці плани змінюються. Тобто в законі сказано, що плани закупівель мають бути, а зміни потім проходять якось непомітно. Так от переважна більшість компаній, які працюють через ProZorro, формально подають плани закупівель у строки, а потім спокійно собі їх змінюють через якийсь час. І фактично виграє той постачальник, який знає реальний план закупівель. Особливо коли це - кінець року, і коли неможливо виготовити товар або привезти його у встановлені терміни.

Тобто насправді результат тендера багато в чому залежить не стільки від процедури, скільки від порядності замовника і його бажання отримати той чи інший результат.

Коли ж ідеться про закупівлі складної технічної, інноваційної продукції, продукції з довгими технологічними циклами, які потребують розробок, ця система просто вбиває галузі, що виробляють таку продукцію. Хоча вони важливіші для економіки і безпеки будь-якої країни, ніж виробництво простих продуктів.

Читай також: Яке місто очолило рейтинг, складений ProZorro.Продажі

Ба більше, в Європейських директивах про публічні закупівлі сказано: закупівля науково-технічної та інноваційної продукції через тендери заборонена. У всіх інших випадках ціна є критерієм відбору не на 100%, а обов'язково враховуються інші критерії. Наприклад, скільки робочих місць створює компанія, скільки податків вона платить до бюджету, яка вартість усього життєвого циклу продукції, скільки коштує її обслуговування тощо. Але ProZorro всього цього не враховує.

У підсумку найкращі українські високотехнологічні підприємства не можуть виграти в Україні практично жоден тендер. Вони на 99%, а то й на 100% працюють або з приватними компаніями, або з іноземними покупцями. Причому, парадокс: вони конкурують на найскладніших ринках Європейського Союзу і США, а ось в Україні - не затребувані.

Читай також: Скільки витрачають столичні комунальники на канцтовари

І сьогодні Антимонопольний комітет завалений десятками тисяч скарг, кількість яких зростає з кожним роком. Про що це говорить? Ухвалили закон, запустили механізм і в перший рік роботи побачили недоліки. Що потрібно було зробити? Внести зміни до законодавства для усунення цих недоліків і поліпшення сильних сторін роботи системи. Ми, до речі, ще у 2016-2017 роки такі зміни ініціювали. Ба більше, їх затвердив Національний комітет промислового розвитку. Але перший заступник Мінекономрозвитку Максим Нефьодов навіть на урядовий комітет, не те, що на засідання Кабінету Міністрів, жодного разу не вніс пропозиції щодо зміни законодавства в тих частинах, про які ми говоримо.

При цьому Рахункова палата провела перевірку, виявила порушень на сотні мільйонів гривень у фірм, які організовують і проводять закупівлі. І ця інформація була своєчасно подана в МЕРТ. Але міністерство нічого не зробило. Хоча Рахункова палата зобов'язала і Мінекономрозвитку, і Кабмін спростувати ті публічні заяви щодо ефективності цієї системи, і усунути недоліки.

Читай також: Нацбанк оголосив тендер на послуги моніторингу ЗМІ

А от у Європейському Союзі, наприклад, публічні закупівлі державні, комунальні та в оборонній сфері на законодавчому рівні регулюються трьома різними директивами ЄС. Нашим же "державним діячам" дуже хочеться все це об'єднати, зробити такий собі вінегрет, на якому б заробляли певні приватні фірми. А ефективність процесів їх абсолютно не хвилює.

Читай також: Що купують чиновники за рахунок бюджетних коштів - ЗМІ

Ба більше, наявна система дає змогу блокувати тендери, що призводить до судових процесів, а вони можуть тривати місяцями, а іноді й роками. Є яскравий приклад, коли Укрзалізниця за гострої нестачі вагонів рік не могла їх закупити. Хоча гроші були виділені. З'являються посередники, які не мають жодного стосунку до виробництва такої техніки, і можуть спокійно заблокувати будь-який тендер. І це - велика проблема, але для її вирішення поки що ніхто нічого не робить.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини