У квітні 2018 року я опублікував дослідження, в якому провів детальний аналіз механізмів, здатних забезпечити прискорення економічного зростання економіки України. Одним з елементів можливого зростання ВВП є зміна підходу в оподаткуванні прибутку підприємств. Йдеться про податок на виведений капітал, яким з 1 січня 2019 року пропонується замінити податок на прибуток. Це дасть українському бізнесу можливість вкладати вивільнені кошти у свій розвиток.
Читай також: Данило Монін: Соціал-популізм вбиває економічне зростання
Але запуск НнВК вимагає балансування державних фінансів. У моїй роботі було представлено аналіз розвитку економіки України на 2018-2021 роки, а також - варіант збалансованого бюджету держави, який передбачає "старт" ПнВК з 01.01.2019 в рамках бюджетного дефіциту, запланованого Міністерством фінансів на найближчі кілька років.
Короткий підсумок проведеного дослідження наступний:
- номінально економіка України (ВВП) зросте з 3 трлн. грн. у 2017 році до 5,2 трлн. грн. до 2021 року без ПнВК і до 5,4 трлн. грн. - за умови його запуску;
- у доларовому еквіваленті економіка зросте зі 112 млрд. дол. 2017 року до 164 і навіть 168 млрд. дол. (якщо буде запущено ПнВК) за прогнозного середнього курсу 31,8 грн. /дол. 2021 року;
- втрати доходів держави після запуску ПнВК становитимуть 0,7-1% на 2019-2021 роки.
Загалом, це оптимістичніший прогноз, ніж формують зараз Міністерство економрозвитку і торгівлі та Міністерство фінансів, де номінальне зростання економіки до 2021 року очікується дещо нижчим. Основна причина - це інфляція. І вона більша, ніж планує НБУ та уряд.
Зокрема, Національний банк очікує у 2018 році прискорення зростання ВВП з 2,6% у першому кварталі до 4,0% у четвертому кварталі із загальною динамікою за підсумками року на рівні 3,4%. А на 2019 і 2020 роки НБУ прогнозує уповільнення позитивної динаміки ВВП до 2,9%.
Міністерство фінансів представило свій варіант прогнозу в неопублікованому поки що проєкті Напрямів бюджетної політики на 2019-2021 роки. У 2019 році Мінфін передбачає зростання ВВП на 3,6%, у 2020 році - на 4%, у 2021-му - на 6,3%.
Мушу зазначити, що на тлі нарощування обсягів експорту у підприємств залишатимуться ресурси на проведення капітальних інвестицій, які сприятимуть зростанню ВВП. Водночас капітальні інвестиції в українській економіці все ще перебувають на дуже низькому рівні (фактично вдвічі нижчому, ніж у середині 2000-х років). У 2017 році приплив капітальних інвестицій фактично припинився і залишається на рівні менше 14% ВВП, а прогноз зростання до 16% не справдився. Стимулювання інвестицій має розігріти економіку. Однак запуск податку на виведений капітал, який формує податкові стимули до інвестування, знову було відкладено.
Читай також: Данило Монін: Дорогі ви наші
Проте, виходячи з розрахунків, проведених групою експертів Українського інституту майбутнього, ПнВК має давати додаткове зростання економіки на рівні 0,8-1,9% ВВП, що може протягом найближчих трьох років забезпечити додаткові 45-150 млрд. грн. номінального ВВП. Ці значення досягатимуться як виходом частини тіньового ВВП, що формується за рахунок мінімізації прибутку, що дає надбавку до номінального ВВП, так і ефектом збільшення інвестицій.
Номінальний ВВП України на 2018 рік закладено на рівні 3,245 трлн. грн. На підставі цієї цифри і було розраховано бюджет на 2018 рік. Водночас, з урахуванням того, що рівень номінального ВВП за підсумками 2017 року становив 2,982 трлн. грн. замість запланованих 2,845 млрд. грн., перерахунок показує, що номінальний ВВП у 2018 році досягне 3,545 трлн. грн. А це вище за урядові прогнози. Водночас результати моделювання показали, що у зв'язку із запуском НнВК зведений бюджет на 2019 рік можна звести з дефіцитом, меншим за обмеження, закладені Міністерством фінансів.
За моїми розрахунками, збалансований консолідований бюджет у 2019 році буде зведено з дефіцитом 1,6%, на 2020 рік - з дефіцитом 1,0%, а у 2021 році - з профіцитом 0,1%. Це дає певний запас для коригування видатків держави в бік збільшення від базового прогнозу. Загалом, результати аналізу засвідчили, що причин відкладати запуск ПнВК через неможливість збалансувати бюджет - немає. Причина може бути тільки одна: відсутність політичної волі у президента України та його адміністрації.
Співавтор альтернативної версії податкової реформи