Андрій Панасюк: Е-акциз із підступом

Експерт Інституту соціально-економічної трансформації - про недоліки системи електронного акцизу, яку просувають податкова і Кабмін.
Андрей Панасюк / Колаж: dengi.ua
Андрей Панасюк / Колаж: dengi.ua

У червні представники Державної податкової служби вкотре порушили питання щодо впровадження електронної акцизної марки та пообіцяли, що старт цієї системи відбудеться 1 серпня 2020 року.

Концепція "е-акцизу", яку просуває податкова спільно з Кабінетом міністрів, полягає в такому. Спочатку паперові акцизні марки видозміняться. На них з'являться два нові елементи - QR-код і штрих-код, за якими можна буде відстежувати в електронній формі обіг продукції, починаючи з моменту її виробництва і аж до моменту продажу. Для отримання акцизних марок, перевірки сплати акцизу та звітності виробник використовуватиме Електронний кабінет платника податків.

Читайте також:

Сама система "Електронна акцизна марка" будуватиметься за компонентним (модульним) принципом, який передбачає певний початковий функціонал з можливістю подальшого розширення. Наприклад, для погашення акцизної марки при її продажу з використанням РРО.

Але, на мою думку, це все одно не вирішить дуже багатьох проблем. Тому що "е-акциз" - це тільки окремий випадок загальної системи Track&Trace простежуваності товару в країні.

Тому що така система має бути демілітаризована і має приносити суспільну користь за кількома напрямами. По-перше, простежуваність медпрепаратів. І це не стільки держрегулювання ринку, скільки соціальний аспект безпеки ліків. Ця тема щільно перетинається з електронними рецептами, з проектом уряду з безоплатної роздачі ліків (реімбурсація) в рамках програми "Доступні ліки" та з фінансовим контролем аптек, які щорічно отримують з держбюджету понад 2 млрд. грн.

Читайте також:

По-друге, може бути добровільне приєднання до системи компаній, які зацікавлені в контролі своїх товарів. Причому йдеться як про нішеві товари преміум-рівня (одяг лакшері брендів, делікатеси, елітний алкоголь тощо), так і про товари повсякденного попиту для мас-маркету.

Адже система простежуваності дає бізнесу потужні інструменти для управління складом, логістикою і для контролю плати ритейлу "за полицю".

Але в такому разі у податкової служби або МОЗ не має бути монополії на таку систему. Вона має перебувати під приватно-державним управлінням, де від імені держави інтереси представлятиме радше Мінекономрозвитку, ніж ДПС.

Читайте також:

Крім того, необхідна уніфікація. Тобто, застосування одних і тих самих технічних стандартів і регламентів. Іншими словами, і касир, і комірник, і логіст повинні працювати з будь-яким товаром, який відстежується. Це може бути як горілка, яку хоче контролювати держава, так і молоко, яке хоче контролювати молочний комбінат і який-небудь "Ашан" у своїх бізнес-цілях.

Іншими словами, касиру в магазині має бути все одно, який товар сканувати. Головне, щоб інформація про нього максимально оперативно потрапила до облікових систем торговельної мережі та виробника цієї продукції, і не потрапила до бази даних податкової служби, якій не потрібно знати понад те, що передбачено чинним законодавством.

Читайте також:

Утім, замість уніфікації органи влади поки що йдуть шляхом "один товар - одна система", тобто окрема система для алкоголю, окрема - для тютюну, окрема - для медпрепаратів. Такий підхід, можливо, і логічний з погляду відомчих інтересів, але породжує надлишкові витрати як на стороні держави, так і на стороні бізнесу. У сукупності з різними технічними стандартами і неможливістю використання в інших, крім оподаткування, цілях ставить побудову таких систем перед питанням доцільності з технічних і фінансових причин.



ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK