В'ячеслав Черкашин: Пробачать, але не всім

Старший аналітик Інституту соціально-економічної трансформації (ISET) - про можливі наслідки податкової амністії в Україні.
Вячеслав Черкашин / Колаж: dengi.ua
Вячеслав Черкашин / Колаж: dengi.ua

У 2019 році доходи українського держбюджету на 80,1% складалися саме з податкових надходжень. Закономірно, що влада вживає заходів для їх збільшення. Одне з таких зусиль - звернення урядів до інструменту податкової амністії, особливо в період економічних криз.

Під податковою амністією розуміють пропозицію з боку держави певним категоріям неплатників погасити свою потенційну та/або прострочену заборгованість, що виникла внаслідок уникнення оподаткування або ухилення від сплати податків, в обмін на скасування відповідальності за несплату. Нерідко додатковим елементом амністії виступає реструктуризація податкового боргу. Але однозначної відповіді на питання, чи є податкова амністія хорошою фіскальною політикою, не існує.

Читайте також:

Прихильники вважають, що податкова амністія збільшує доходи як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі, повертаючи ухильників у податкову систему. Противники ж стверджують, що амністія, за рідкісним винятком, не приносить значних доходів бюджету в короткостроковій перспективі, але натомість значною мірою послаблює стимули для дотримання податкових вимог у довгостроковій перспективі.

У такій ситуації необхідно, щоб проведення амністії в Україні враховувало світовий досвід і було спрямоване не стільки на наповнення бюджету, скільки на розширення кількості платників податків і оподатковуваної бази оподаткування за рахунок добровільної детінізації, а також на створення додаткового джерела інвестицій у вигляді повернення (репатріації) капіталів, що втекли з України.

Читайте також:

Як анонсували представники керівної партії "Слуга народу", амністію в Україні буде проведено 2021 року, вона передбачає застосування п'яти різних ставок у розмірі від 0 до 18% і звільнить платників податків від будь-якої відповідальності за ухилення від сплати обов'язкових податків і зборів.

Наукові дослідження та міжнародна практика проведення податкових амністій дають змогу практично одразу позначити слабкі місця українського проєкту.

1. Висока ставка податку.

Як правило, ефективними є амністії, що проводяться під помірні та/або знижені ставки. У випадку з базовою ставкою на рівні 18%, як, утім, і 9%, амністія, найімовірніше, виявиться марною. Вона набуває в очах потенційних учасників несправедливого характеру, і дає можливість використовувати альтернативні законні і менш дорогі способи легалізації доходів. Наприклад, доходи фізичної особи від інвестицій у боргові папери України взагалі не оподатковуються.

2. Слабкі гарантії з боку держави.

Відсутність чітких гарантій особистої безпеки/імунітету та захисту репутації платників податків (порушення конфіденційності інформації) - це один із сильних аргументів на користь провалу української податкової амністії. Люди просто просаботують процес, який не викликає довіри і несе загрозу особистій безпеці. Як це було, наприклад, у Нігерії та Пакистані.

Читайте також:

Владі доведеться зробити воістину титанічні зусилля, щоб переконати людей у тому, що робиться все можливе для збереження конфіденційності, аж до побудови спеціальних сховищ для декларацій.

3. Непопулярність.

Політика "прощення" ухильників не знаходить підтримки у законослухняних громадян, які платили податки повністю і вчасно. Один із виходів - поєднання амністії із заходами щодо посилення покарання в разі подальшого приховування доходів. Це - збільшення відповідальності (штрафи за неучасть), посилення заходів податкового контролю ухильників. Нічого подібного поки що в українському варіанті не спостерігається, хоча країна вже сьогодні може створити передумови для успішного проєкту. Йдеться про приєднання України до Стандарту ОЕСР з автоматичного обміну податковою інформацією (CRS MCAA). Потенційні учасники амністії мають зрозуміти, що держава протягом нетривалого часу дізнається про приховані активи, але тоді умови легалізації будуть значно жорсткішими.

Читайте також:

4. Стислі терміни проведення.

Люди мають знати, що і як відбуватиметься. Для цього необхідна широка роз'яснювальна кампанія уряду, а це - мінімум квартал, а то й два. Крім цього, важлива якісна підготовка процедур з боку контролюючих органів (кілька місяців) і наявність часу для перевірки достовірності звітності учасників амністії (швидкість відповідей на міжнародні запити становить місяці), а отже, потрібно ще два-три квартали. Досвід деяких держав (Грузія, Малайзія, Литва) свідчить, що недостатні строки проведення (три місяці, півроку) є підставою для пролонгації процедур і призводять до зниження ефективності амністії. З урахуванням того, що надворі середина серпня, а тексту законопроєкту ще не існує, запропоновані строки проведення амністії з 1 січня по 31 грудня 2021 року ну дуже далекі від оптимальних.



ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK