Олег Гетман: РРО - тільки ризиковим

Олег Гетман, координатор експертних груп Економічної експертної платформи - про недоліки тотальної фіскалізації малого бізнесу.
Олег Гетман / Колаж: Dengi.ua
Олег Гетман / Колаж: Dengi.ua

Згідно з чинним законодавством з 1 січня 2022 року всі фізичні особи-підприємці на спрощеній системі, окрім першої групи єдиного податку (ЄП), мають встановити РРО (реєстратори розрахункових операцій, тобто касові апарати. - Ред.) і фіскалізувати розрахункові операції. Але чи оптимальна така модель з економічної точки зору, і що показує світовий досвід?

Читайте також:

З одного боку, є сотні тисяч ФОПів, які платять усі податки і збори, заробляють на життя собі і своїм рідним, реалізують товари або надають послуги завдяки єдиному податку, і внаслідок фізичних обмежень ніколи не зможуть перевищити ліміти ЄП своїх груп.

З іншого боку, є різні види великого бізнесу, які використовують спрощену систему оподаткування для мінімізації податків. Здебільшого це - псевдоФОП для реалізації товарів на значні суми з приховуванням виручки та декларуванням лише малої частки доходу, не більше 1 млн. грн. Унаслідок таких зловживань (кількість умовних порушників перебуває в межах до 20% загальної кількості на 2-й групі ЄП та до 10% у 3-й групі ЄП), за оцінками експертів, держава недоотримує податків щороку на суму 6-8,3 млрд. грн.

Читайте також:

Спеціальні податкові режими для малого бізнесу (особливо мікробізнесу) - поширене явище в усьому світі. Оскільки такий бізнес відіграє важливу соціальну, економічну та політико-економічну роль, яка виправдовує особливе ставлення до нього.

Експертний огляд країн Європи та Азії говорить про те, що абсолютна більшість держави мають окремі спрощені умови для малого та мікробізнесу, зокрема: а) патент, спеціальний дозвіл; б) спрощений режим оподаткування; в) фіксований податок.

Тотальна фіскалізація не є поширеною практикою та світовим трендом. Висновки дослідників МВФ свідчать, що фіскалізація - не "срібна куля", а "ліки" з недоведеною ефективністю. Моделі фіскалізації в більшості країн відповідають ключовому принципу - фіскалізація не потрібна малому та мікробізнесу у випадках, коли підприємці обмежені в можливостях для перевищення граничних лімітів спрощеної системи.

Тотальної фіскалізації немає в жодній країні Європи, Азії, Латинської Америки. Зокрема, там використовуються такі підходи:

  • а) РРО не потрібні до певної суми річного обороту (Чехія, Норвегія, Німеччина, Індія);
  • б) РРО не потрібні для певних категорій товарів/послуг (Польща, Румунія);
  • в) РРО не потрібні для ринків і невеликих торговельних площ (Росія, складова непрямого критерію в Іспанії);
  • г) РРО не використовується для малого бізнесу, натомість ставки податку залежать від непрямих критеріїв - торговельних площ, видів товарів, кількості найманих працівників (Уругвай, Іспанія, Аргентина).

Згідно з розрахунками економістів, орієнтовна сума витрат підприємців на придбання та експлуатацію касових апаратів у разі повної фіскалізації 2-ї та 3-ї груп ЄП у перший рік роботи будуть у межах від 9,8 до 11,9 млрд. грн. (з припущенням, що програмні РРО оберуть 80% підприємців, а 20% оберуть класичні РРО). У той час як прогнозовані додаткові надходження до бюджету становитимуть 6-8,3 млрд. грн. за рік. Тож згідно з розрахунками, суспільна користь від фіскалізації 2-ї та 3-ї груп спрощеної системи - від'ємна.

Читайте також:

Тоді як інші моделі (фіскалізація ризикових платників) дають значно менші збитки для підприємців за майже тих самих надходжень до держбюджету. Тобто фіскальний ефект в альтернативних моделях перевищує економічні витрати.

Наприклад, обов'язкові РРО виключно для підприємців, які ведуть діяльність на великих торговельних площах, а також для тих, хто реалізує товари через Інтернет, призводить до втрат у межах 0,8 млрд. грн. у перший рік впровадження. Водночас, прогнозовані додаткові надходження до бюджету становитимуть 6-7,3 млрд. грн. за рік.

Читайте також:

Застосування РРО виключно для окремих ризикових груп товарів/послуг призводить до втрат у межах 1,2 млрд. грн. у перший рік, а прогнозовані додаткові надходження до бюджету сягнуть 6-7,3 млрд. грн. на рік.

Отже, було б доцільно запровадити фіскалізацію в Україні саме для окремих категорій підприємців, які мають ризик перевищення лімітів єдиного податку, водночас напрацювавши критерії для визначення таких категорій платників на основі непрямих методів оцінки оборотів.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини