Банки зобов'язані ретельно перевіряти своїх клієнтів, а також отримувати актуальну інформацію про них. Існують ситуації, коли банки можуть провести повторну ідентифікацію чи верифікацію особи.
Про це пише 24 канал із посиланням на ексклюзивний коментар Нацбанку та думки експертів.
Зазначається, що керуючий партнер адвокатського об'єднання EvrikaLaw Андрій Шабельников розповів, що, мабуть, кожна людина, яка має банківський рахунок та використовує банківську картку для здійснення розрахунків, стикалася з ситуацією, коли від банку надходить повідомлення про необхідність пройти процес ідентифікації/верифікації для підтвердження своєї особи.
За його словами, для проведення такої операції є кілька підстав:
- Закінчення терміну дії документів: якщо клієнт закінчився термін дії паспорта чи інших ідентифікаційних документів, банк має право вимагати оновлення даних. Це необхідно підтримки актуальності інформації та дотримання вимог фінансового законодавства.
- Періодичні перевірки для запобігання фінансовим злочинам: згідно із законодавством про фінансовий моніторинг, банки зобов'язані періодично перевіряти дані клієнтів для запобігання відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Це може містити запит на додаткові документи або оновлення наявних даних.
- Підозра у підробці документів або даних: якщо банк отримує інформацію про можливе підроблення документів або неточність у наданих даних, він має право призупинити доступ до рахунку до отримання підтвердження від клієнта. Така ситуація може статися, якщо банк отримує від третьої сторони інформацію про фальшиві документи.
Повідомляється, що у свою чергу в НБУ заявили, що банки в рамках здійснення належної перевірки своїх клієнтів обов'язково повинні здійснювати актуалізацію даних про клієнта. Йдеться про отримані та наявні документи, дані та інформацію про нього тощо. Терміни актуалізації даних про клієнта залежать від ризику ділових відносин із клієнтом:
- Для клієнтів високого рівня ризику перевірку потрібно проводити не рідше одного разу на рік;
- Для клієнтів середнього рівня ризику відповідну процедуру здійснюють не рідше одного разу на 3 роки;
- В інших випадках, за умови відсутності підозр, перевірку проводять не рідше ніж один раз на 5 років.
Також банки зобов'язані забезпечувати актуалізацію даних клієнта, якщо виявлено факти наявності істотних змін. Наприклад, йдеться про такі ситуації:
- Закінчення терміну (припинення) дії, втрати сили/визнання недійсними поданих документів;
- Втрати сили/обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта);
- Встановлення факту приналежності клієнта до PEP.
Також повідомляється, що кредитори у своїх внутрішніх документах мають право передбачити інші випадки, коли проводять актуалізацію даних про клієнта. При цьому в НБУ звернули увагу, що повторна ідентифікація та верифікація клієнта (його представника) не є обов'язковими, якщо ця особа пройшла ці етапи відповідно до вимог українського законодавства. Крім того, ці операції необов'язково проводити, якщо банк не має підозр і/або підстав вважати, що наявні документи, дані або інша інформація про клієнта не відповідає дійсності та/або більше не актуальна.
У той же час, у постанові правління НБУ від 23 березня 2022 року зазначено особливості виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу у зв'язку із запровадженням в Україні військового стану.
Вирізняють такі умови:
- Якщо немає можливості встановити з клієнтом контакт або у разі закінчення терміну (припинення) дії, втрати сили або визнання недійсними поданих документів, втрати сили/обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта), то банки можуть не проводити заходів щодо актуалізації даних про клієнтів.
- У той же час, якщо немає перешкод для актуалізації даних про клієнтів, цей процес здійснюють з використанням дистанційних каналів зв'язку в межах технічних можливостей.
У Нацбанку також зазначили, що вищезазначені особливості діють протягом періоду дії воєнного стану в Україні.
Раніше ми писали про те, що станом на 1 листопада 2024 року загальна сума вкладів фізичних осіб, у тому числі ФОП, у банках України склала 1 331,6 млрд грн, що на 5,9 млрд грн більше за аналогічний показник на 1 жовтня.