Міністерство соціальної політики готує масштабну пенсійну реформу, яка передбачає запровадження накопичувальної системи обов'язкового державного пенсійного страхування, а також перехід на нову бальну формулу розрахунку пенсій у солідарній системі. Завершити підготовку планують до кінця 2025 року. Однак, як показує досвід деяких країн, її впровадження несе низку ризиків.
Про це повідомляють Dengi.ua з посиланням на публікацію "Дзеркала тижня".
Зазначається, що, як свідчить практика інших держав та аналіз експертів міжнародних фінансових організацій, впровадження накопичувальної пенсійної системи можливе лише за умови стабільного економічного зростання і помітного збільшення доходів громадян протягом кількох років поспіль.
Зокрема, як пише видання, інвестиційна прибутковість пенсійних активів має перевищувати рівень інфляції щонайменше на 2-3% на рік. Згідно з даними НБУ, інфляція в Україні становила 30% 2022 року і знизилася до 12% 2024-го. За інформацією Держстату, у травні 2025 року інфляція знову прискорилася до 15,9%. Це означає, що прибутковість інвестиційних інструментів - депозитів, ОВДП або корпоративних цінних паперів - має бути вищою за інфляцію хоча б на 3%.
Повідомляється, що в Україні легальних галузей економіки з такою інвестиційною дохідністю практично немає. У кращому разі - 8-10% річних. При цьому визначальним ризиком запуску обов'язкової накопичувальної системи в нестабільній економіці є те, що накопичення на пенсійних рахунках можуть стати від'ємними.
"Найбільшою проблемою є відсутність реальних державних гарантій збереження пенсійних накопичень. Немає чіткої системи повернення пенсійних активів у разі ліквідації емітентів цінних паперів і банків. Існує загроза, що накопичувальна система за несприятливих умов перетвориться на велику фінансову піраміду", - йдеться в публікації.
На думку автора, Україні також необхідно враховувати негативний досвід країн-сусідів, які зазнали невдачі при введенні обов'язкової накопичувальної системи навіть за стабільної економіки.
Європейські країни, які зазнали краху впровадження накопичувальної системи:
- Угорщина. У 2010 році парламент зупинив перерахування внесків на індивідуальні рахунки і повернув кошти в солідарну систему через надмірні довгострокові витрати держави.
- Польща. У 2014 році фонди зіткнулися з від'ємною прибутковістю через державні обмеження, і громадянам дали три місяці для повернення в солідарну систему.
- Чехія. У 2016 році було ухвалено рішення ліквідувати другий накопичувальний рівень, створений лише за три роки до цього.
Водночас, як повідомляли Dengi.ua, за прогнозом народного депутата Ярослава Железняка, впровадження накопичувальної пенсійної системи в Україні можливе лише після закінчення війни, а відповідний закон навряд чи буде проголосований цим складом парламенту.
При цьому, як писали Dengi.ua, на думку Мінсоцполітики, впровадження накопичувальної системи дасть змогу збільшити пенсію українців ще на 15-20% порівняно із середньою заробітною платою людини протягом життя, додатково до солідарної частини пенсії.


