На полицях супермаркетів дедалі більше власних товарів: причини

Протягом найближчих двох-трьох років частка власних торгових марок в українського ритейлу зросте до 20%.
Fikri Rasyid / unsplash.com
Fikri Rasyid / unsplash.com

В Україні великі мережі супермаркетів активно розвивають появу на своїх полицях власних торгових марок (ВТМ) - "Премія" (Сільпо, Фора), "Своя лінія" і "Розумний вибір" (АТБ), Novus (Novus) тощо. Про це повідомляють Dengi.ua з посиланням на публікацію "Економічної правди".

Читайте також:

Зазначається, що повномасштабна війна, яка розпочалася в лютому 2022 року, стала каталізатором активного розвитку власних торгових марок в українському ритейлі. Загроза перебоїв із поставками та руйнування виробничих об'єктів спонукали торговельні мережі зосередитися на розширенні присутності власної продукції в магазинах.

Повідомляється, що, за даними дослідження Nielsen IQ та Асоціації ритейлерів України (RAU), у першому півріччі 2022 року обсяг продажів товарів під приватними марками збільшився на 13%. Уже 2023 року Україна увійшла до числа 30 країн із найбільшою часткою таких товарів у роздробі.

"Середня частка власних брендів в Україні становить 14%, і це стосується лише традиційного продуктового асортименту", - коментує Андрій Жук, голова Асоціації рітейлерів України.

У європейських мережах, таких як Aldi, Lidl і Biedronka, товари під приватними марками займають понад половину асортименту. У середньому по Європі ця частка сягає 39%, проте темпи зростання сповільнилися. В Україні, за прогнозами, протягом найближчих двох-трьох років частка ВТМ зросте до 20%.

Причини збільшення частки ВТМ

По-перше, основною мотивацією для мереж стає підвищення рентабельності. Продукція під власною маркою дає змогу роздрібним операторам мінімізувати операційні витрати, адже вони самостійно керують процесами закупівлі, логістики та ціноутворення. Це спрощує ланцюжок поставок і знижує витрати на рекламу та дистрибуцію.

Проте прибутковість власних марок може різнитися залежно від товарної категорії. Іноді певні позиції навіть реалізуються у збиток, якщо це дає змогу зміцнити лояльність покупців.

"Мережі можуть знижувати маржу до мінімуму або навіть продавати у збиток, щоб сформувати у клієнтів відчуття вигідних цін", - пояснює Жук.

Така тактика сприяє залученню споживачів, орієнтованих на доступні пропозиції, навіть якщо це тимчасово не приносить високого прибутку.

По-друге, додатковою перевагою для ритейлерів стає прямий імпорт - він дає можливість формувати унікальний асортимент, відсутній у конкурентів. Це допомагає виділитися і підвищити привабливість магазину для покупців.

Прогноз щодо розвитку ВТМ

З урахуванням триваючої тенденції до розвитку ВТМ в Україні та країнах ЄС, виникає питання: чи варто супермаркетам повністю перейти на продукцію під своїми брендами? З одного боку, такі товари дають змогу зберігати конкурентоспроможні ціни за рахунок менших витрат, що особливо актуально в умовах економічної нестабільності.

"Якщо постачальникам стане невигідно співпрацювати з мережами, вони можуть збільшити частку продукції під власними марками", - вважає Жук.

Однак не можна виключати і зворотний бік - частина споживачів все ж таки віддасть перевагу ширшому асортименту і відомим брендам, особливо у звичних товарних категоріях.

Таким чином, як пише видання, у найближчій перспективі можна очікувати подальшого зростання ВТМ, але для стійкого успіху ритейлерам доведеться не тільки утримувати привабливу ціну, а й гарантувати якість, здатну конкурувати з традиційними брендами.

Раніше Dengi.ua повідомляли про те, що у 2024 році друге місце серед найбільших роботодавців України посів АТБ-Маркет.

Також Dengi.ua писали, що серед ТОП-пасток супермаркетів щодо впливу на покупців для збільшення продажів знаходиться так званий "золотий трикутник".



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини