Служба безпеки України ввела обмеження на імпорт дизельного палива індійського походження. Згідно з рішенням, надісланим 15 вересня на адресу Енергетичної митниці, усі партії пального з Індії допускатимуться на ринок тільки після проходження обов'язкового відбору та лабораторних перевірок. Нові правила почнуть діяти з 1 жовтня, повідомляють Dengi.ua з посиланням на інформацію enkorr.
Зазначається, що подібний механізм уже застосовували у вересні 2023 року щодо дизпалива з Туреччини. Тоді Рада нацбезпеки і оборони України визнала низку турецьких портів ризикованими через їхні тісні зв'язки з поставками російського пального, що спричинило запровадження додаткового контролю та лабораторних аналізів. За даними групи "А-95", з того моменту в Україну з турецьких портів Marmara і Turpas надійшло 65,8 тис. тонн дизеля, при цьому основна частина обсягів (71%) припала на квітень-серпень поточного року.
Повідомляється, що в серпні 2025 року поставки дизельного палива з Індії склали 119 тис. тонн, що еквівалентно 18% від усього обсягу імпорту. Ринок очікує, що після введення обмежень зросте інтерес до альтернативних напрямків, насамперед південних.
Так, румунські трейдери прогнозують перемикання на поставки із Середземномор'я та Близького Сходу, хоча попереджають про зростання премій і складнощі з доступним зимовим дизелем. Одночасно відновилися відвантаження палива в румунську Констанцу з Італії та Саудівської Аравії - вперше після осені минулого року.
"Великі обсяги з Індії закуповувалися не тому, що іншого продукту на ринку не було, а тому, що індійське пальне було дешевшим. Ринок налаштується під інші напрямки і ціни. Наприклад, у серпні ми вже привезли партії дизеля із заводу SARAS", - повідомив виданню оператор Oil Terminal.
Представники компаній, що працюють з танкерними партіями, впевнені, що український ринок не зіткнеться з дефіцитом. За словами Олексія Фесенка з Kemexon, обсяги індійського дизеля можна замістити поставками Hellenic Petroleum, Motor Oil і STAR, однак вони коштуватимуть дорожче через зростання попиту на танкерні перевезення.
Додаткові гарантії поставок дає і західний напрямок. Заступник директора експортного відділу UNIMOT Євген Поспєлов заявив, що компанія готова подвоїти обсяги за рахунок польських портів, довівши їх до 70 тис. тонн на місяць. Для цього задіють власний парк залізничних цистерн Olavion. Крім того, у межах довгострокового договору оренди з HES Wilhelmshaven Tank Terminal у Німеччині забезпечено потужності для зберігання 78 тис. м³ палива, що дає змогу покрити потреби України до 120 тис. тонн щомісяця.
"На наш погляд, цього обсягу більш ніж достатньо. Український ринок давно довів, що здатний швидко і гнучко реагувати на будь-які виклики, забезпечуючи країну необхідними ресурсами в найкоротші терміни", - наголосив Поспєлов.
За уточненими даними видання, нові обмеження стосуватимуться виключно дизеля Reliance Industries, який відвантажують через індійський порт Sikka. Саме цей ресурс через румунських посередників надходив в Україну. Водночас на продукцію заводу Vadinar (Nayara Energy Limited), де контрольний пакет належить "Роснефти" та іншим російським компаніям, заборони не поширюються, оскільки поставок звідти в Україну не зафіксовано.
Нагадаємо, Dengi.ua, що Індія вимагає ще більше знижок на російську нафту.
Водночас Dengi.ua писали, що Саудівська Аравія та Ірак зупинили постачання нафти індійському НПЗ "Роснефти".


