Компанія Transpetrol підтвердила чеським ЗМІ, що першою із запитом на транспортування української нафти до неї звернулася Orlen Unipetrol RPA, а пізніше - словацька Slovnaft. Про це пише iROZHLAS.cz, передають Dengi.ua.
Як зазначила прес-секретар компанії Люсія Пацнерова, "у зв'язку з геополітичною ситуацією, санкціями ЄС і невизначеністю щодо майбутнього розвитку подій у нафтовій і нафтохімічній галузі відбуваються зміни, і нафтопереробні заводи прагнуть розширити свій портфель постачальників".
Ситуація в Словаччині та Чехії
Зазначається, що словацькі НПЗ уже отримали меншу партію української нафти і, за наявними відомостями, підписали необхідні договори. Водночас чеська сторона все ще перебуває на стадії переговорів, що ускладнює процес.
Крім того, Словаччина продовжує отримувати російську нафту трубопроводом "Дружба" завдяки чинним виняткам із санкційного режиму ЄС. Тому імпорт української сировини аналогічного типу не викликає в неї суттєвих технічних труднощів.
Однак повідомляється, що для доставки суто української нафти до Чехії необхідно забезпечити її фізичне відділення від російської нафти в трубопровідній системі.
При цьому чеські компанії вважали за краще не розкривати деталі обговорень, наголосивши, що контракти ще не укладені. Orlen Unipetrol надіслала запит журналістів до своєї материнської структури, польської Orlen, де заявили: "Orlen не коментує перебігу ділових переговорів". Аналогічної позиції дотримується і Mero.
Підтримка України та комерційний інтерес
Також наголошується, що обережність компаній у публічних коментарях пов'язана як із бізнес-інтересами, так і з чутливістю питання на тлі триваючої війни.
За даними джерел видання, ініціатором пропозиції стала Україна, якій потрібен зовнішній ринок для своєї нафти, оскільки більшість її НПЗ знищено російськими ударами, а припинення видобутку неможливе через зв'язку нафтовидобутку з видобутком газу, критично важливого для промисловості та опалення.
Крім того, для Orlen купівля української нафти є не тільки жестом підтримки, а й вигідною угодою - ціни, за інформацією редакції, можуть бути нижчими за ринкові. Державна компанія Mero також зацікавлена в запуску поставок, оскільки трубопровід "Дружба" на території Чехії зараз фактично простоює.
Можливі обсяги поставок
За даними двох джерел, у разі успішного завершення переговорів Чехія може імпортувати 75-100 тисяч тонн української нафти на місяць. На рік це становитиме менше 15% внутрішнього споживання і близько 20% потужності Литвинівського НПЗ.
Transpetrol відмовилася обговорювати майбутні обсяги для Чехії, проте повідомила, що поточного року вже поставила словацькому заводу близько 100 тисяч тонн української нафти - трохи більше ніж 2% імпорту Словаччини з січня по жовтень (4,7 млн тонн). На жовтень і листопад замовлено 70 тисяч тонн, з яких 28 тисяч тонн уже надійшли в систему Transpetrol.
Технічні деталі та готовність Словаччини
За словами Пацнерової, словацька інфраструктура вже здатна забезпечити транспортування української нафти трубопроводом "Дружба" і дає змогу здійснювати її приймання, комерційний облік, транспортування і перевалку.
Хоча склад української нафти схожий на російський, у чеської сторони було кілька технологічних запитань, включно зі щільністю сировини та ризиком її загустіння взимку. Джерела стверджують, що Україна змінила склад, і Литвинівський НПЗ зможе переробляти його без проблем.
Однак логістичні складнощі залишаються. Чехія перестала використовувати "Дружбу" влітку після відмови від російської нафти і скасування пільг для її імпорту. Російська нафта все ще перебуває в чеському сегменті трубопроводу, і її витіснення потребуватиме витрат. Mero розраховує зберегти систему в робочому стані, сподіваючись у майбутньому використовувати її для неросійських постачань, наприклад з Каспію.
Російська нафта: питання, які ще належить вирішити
Як пише видання, перед запуском поставок української нафти необхідно витіснити з трубопроводу залишки російської сировини та узгодити ціну. Також обговорюються гарантії для Словаччини - наприклад, резерв, який міг би зберігатися на її території для Slovnaft. Реалізація цього механізму ускладнюється тим, що Чехія не має права реекспортувати російську нафту.
Крім того, інтерес до альтернативних поставок є і у групи MOL, що володіє Slovnaft, оскільки вона все ще сильно залежить від російської нафти і стикається з ризиками, пов'язаними з американськими санкціями. Угорщина, зокрема, отримала всього лише річне звільнення від частини обмежень, введених США.
Видання резюмує, що незважаючи на потенційні вигоди, залишається невизначеність щодо стабільності поставок української нафти, що викликає обережність усіх залучених сторін.
Водночас, як повідомляли Dengi.ua, прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан заявив, що його уряд подасть до суду на Європейський Союз через рішення про поетапну відмову від імпорту російського газу.
Крім того, Dengi.ua писали про те, що Австралія закупила мільйони тонн російської нафти, незважаючи на санкції.


