У парламенті представлено новий законопроєкт про професійну освіту, мета якого - впровадити нові правові засади роботи всієї системи профосвіти. Документ передбачає масштабні зміни: оновлення найменувань закладів освіти та кваліфікацій, модернізацію системи фінансування та розширення самостійності освітніх закладів.
Про це пише Visit Ukraine.
Видання публікує основні пропоновані зміни в структурі професійної освіти.
Ключове:
Згідно із законопроєктом, систему класифікації закладів професійної освіти буде переглянуто. Замість 17 наявних типів, включно з ПТУ, залишиться єдиний основний формат - професійний коледж. Також буде створено кілька спеціалізованих типів навчальних закладів для задоволення різних освітніх потреб.
Планується замінити застарілу термінологію: на зміну поняттю "кваліфікований робітник" прийде "професійний спеціаліст". Випускники отримають диплом "фахового спеціаліста" в галузі професійної освіти.
Нові можливості для студентів:
Здобувачі професійної освіти називатимуться студентами, що розширить їхні права та можливості. Одним із нововведень стане можливість здобуття професійних кваліфікацій без необхідності завершувати базову середню освіту. Це розширить доступ до професійного навчання і дасть змогу більшій кількості людей опанувати нові навички.
Також передбачається право на безоплатне здобуття другої професії за дотримання певних умов. Повторне навчання можливе через три роки після закінчення першого курсу, за наявності щонайменше двох років страхового стажу.
Фінансування та автономія навчальних закладів:
Законопроєкт передбачає створення нової системи фінансування професійних навчальних закладів. Хоча подробиці поки що не розкриваються, очікується, що фінансування стане більш гнучким та ефективним.
Важливою частиною реформи є збільшення автономії професійних коледжів. Їм нададуть більше прав у питаннях управління навчальним процесом. Зокрема, коледжі зможуть:
- Самостійно встановлювати правила прийому студентів.
- Розробляти власні освітні програми та програми неформального навчання.
- Визначати напрями використання зароблених коштів.
Потенційний вплив реформи:
На думку авторів ініціативи, законопроєкт вирішить кілька ключових завдань у сфері професійної освіти. Серед них:
- Спрощення системи закладів освіти та підвищення її доступності.
- Впровадження сучасних освітніх підходів, що відповідають потребам ринку праці.
- Розширення можливостей для здобуття нових професій та підвищення кваліфікації.
- Збільшення автономії закладів освіти для оперативного реагування на зміни в економіці.
Раніше ми писали про те, що в Україні спостерігається гостра нестача технічних фахівців.