Удари по енергетиці: які продукти невдовзі подорожчають
Ріст цін

Dengi.ua з’ясували в експертів, як удари РФ по енергетиці вплинуть на інфляцію та які продукти харчування можуть зрости в ціні найближчим часом.
Ілюстративне фото / Колаж: Dengi.ua
Ілюстративне фото / Колаж: Dengi.ua

В інфляційному звіті за четвертий квартал 2025-го року НБУ стверджує, що у своїх прогнозах щодо інфляції враховує можливі наслідки російських ударів по енергетиці. Утім, Нацбанк прогнозує зниження річної інфляції до 9,2% у 2025-му та 6,6% у 2026 році. Експерти щодо цього мають свою думку, а ритейлери вже називають продукти харчування, ціни на які зростуть найближчими місяцями.

Інфляція та обстріли

Економічний експерт Данило Монін у коментарі Dengi.ua зазначив, що інфляція дійсно знижуватиметься здебільшого через утримання курсу гривні на рівні 42 грн/$ протягом 2025 року. За прогнозами експерта, інфляція цього року навряд чи перевищить 10-10,5%.

“Проте, з жовтня почала зростати промислова інфляція, що відповідно трохи збільшить інфляцію в найближчі півроку, оскільки промислові та торговельні підприємства матимуть додаткові витрати через забезпечення безперебійного електропостачання”, — наголошує Монін.

На думку фінансового аналітика, члена Українського товариства фінансових аналітиків Андрія Шевчишина, атаки РФ по українській енергетиці безумовно мають вплив на інфляцію, але значно менший, ніж у 2022 році.

“Це пов'язано з тим, що частина бізнесу готова до відключень й має альтернативні джерела живлення. Так, вони дорогі, проте дозволяють закрити пробіли”, — зазначає експерт і додає, що складніше з опаленням.

За його словами, дефіцит енергії та опалення може призвести до проблем у частини бізнесу, що потягне за собою зниження якості, зменшення пропозиції та зростання вартості за окремими товарними групами.

Які продукти харчування подорожчають

У коментарі Dengi.ua голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук окреслив, які саме фактори призведуть до зростання цін на продукти харчування через атаки РФ по енергетиці:

  1. Зростання собівартості обробки й зберігання: додаткові витрати підприємств на генератори, пальне та ремонт обладнання підвищать маржинальну собівартість готових продуктів.
  2. Ускладнення логістики й постачання: перебої з енергією уповільнюють відвантаження і транзит продукції, призводячи до локальних дефіцитів та короткочасних цінових сплесків у постраждалих регіонах.
  3. Попит на резервні джерела енергії і товари “під відключення”: попит і ціни на портативні генератори, павербанки та лампи зростають, тож частина витрат домогосподарств зміщується саме на ці товари. Це може додатково підвищувати загальний інфляційний індекс у короткій перспективі.

Читайте також:

Також голова Асоціації ритейлерів назвав продукти харчування, які, на його думку, подорожчають найближчим часом:

  • охолоджені, заморожені продукти (м’ясо, риба, молочка): підвищений ризик втрат і додаткових витрат на автономне зберігання;
  • перероблені продукти (консерви, олія, борошно): зростання витрат у переробників і логістів;
  • свіжі овочі та фрукти: локальні дефіцити й цінові сплески у випадку логістичних проблем.

Враховуючи зазначені фактори, Жук попереджає: у найближчі тижні можливе локальне подорожчання, зокрема охолоджених та перероблених продуктів. Водночас у середньостроковій перспективі (найближчі місяці, зима) залишатиметься підвищений тиск на ціни у разі повторення ударів по енергетиці.

Колаж: Dengi.ua

За словами голови Асоціації, частина великих українських ритейлерів готувалася до відключень: вони завчасно поповнювали запаси, інвестували в автономні джерела живлення для критичних об’єктів і розширювали асортимент товарів для підготовки до можливих блекаутів.

Читайте також:

На думку Жука, ритейлери можуть використати наступні інструменти для часткового стримування зростання цін на продукти харчування:

  • використання наявних запасів: розпродаж залишків або уповільнення оновлення асортименту (така можливість лише тимчасова);
  • поглинання частини витрат: великі мережі можуть певний час утримувати ціни, зменшуючи маржу на окремі категорії товарів, щоб не втратити покупців. Але такий підхід “з'їдає” прибуток і не може тривати довго;
  • оптимізація логістики й централізовані закупівлі: концентрація постачання, договірні знижки від постачальників за оптом, перенаправлення товарів між регіонами;
  • програми лояльності або промоакції як інструмент пом’якшення впливу на споживача;
  • перехід до інших постачальників або локальних постачань.

Як зазначив експерт, у короткостроковій перспективі продуктові мережі можуть досить ефективно “згладжувати” коливання цін на продукти харчування за рахунок запасів і маржі. Однак, якщо відключення будуть регулярні і тривалі, ефект “згладжування” вичерпається, адже зростуть операційні витрати, які поступово перекладатимуться на кінцевого споживача.

freepik

Таким чином, в разі критичного погіршення ситуації в енергетиці протягом опалювального сезону, українців чекатиме суттєве зростання цін на продукти харчування. Причому параметри такого зростання можуть вийти за межі прогнозу НБУ на 2026 рік.


Раніше ми писали, що за даними агентства "Автостат", середньозважена вартість нового легкового автомобіля в Росії в жовтні досягла 3,43 млн руб. (близько $36,7 тис. - ред.), що є максимальним значенням за всю історію спостережень.

Також ми вже писали, що "Укрзалізниця" має намір скоригувати динамічне ціноутворення на квитки першого класу поїздів "Інтерсіті" та у вагонах категорії СВ через значні фінансові втрати компанії.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини