Олександр Крамаренко: Підвищення цін на пальне – як воно сталося насправді

Головне питання те ж саме: навіщо було піднімати ПДВ та акцизи до довоєнного рівня? Щоб зберегти двозначні темпи інфляції?
Олександр Крамаренко: Підвищення цін на пальне – як воно сталося насправді
Головний редактор журналу Деньги.ua Олександр Крамаренко / dengi.ua

Коли напередодні підвищення податків на пальне(акциз та ПДВ) до довоєнного рівня експерти говорили про наслідки, вони згадували зростання цін десь на 6-10 гривень на літр. Я тоді вважав, що скоріше 6, ніж 10. Або навіть лише на 4-5 гривень на літрі, якщо мережі трохи поступляться заробітками на покупцях.

Що ж відбулося за липень – за місяць, про який я надав своє бачення цифр на АЗС?

А ось що: А-95 подорожчав з 29 червня до 29 липня з 44,64 грн/л до 48,59 грн/л, тобто на 3,95 грн(тут і далі – дані Консалтингової групи А-95), дизельне пальне за той же період - з 43,4 грн/л до 47,77 грн/л, тобто, на 4,37 грн. Нагадаю, що я припускав подорожчання на 4-5 грн за літр.

Але в серпні ціни пришвидшились. Тому що сталась ескалація напруженості в Чорному морі. І вартість транспортування зросла суттєво. А ще в липні почалось швидке зростання цін на нафту. Тоді ціни на вересневий ф’ючерс зросли майже на 20%. І це липневе зростання відбилось на цінах нафтопродуктів вже у серпні.

Тому у серпні А-95 подорожчав в середньому на 3,75 гривень за літр, до 52,34 грн/л. А дизельне пальне – на 4,1 грн, до 51,87 грн/л. Як тому можна було зарадити? Не піднімати податки, звісно.  

Сумарно за два місяці ціни піднялись приблизно на 8 грн на літрі. Половина – за рахунок необгрунтованого підвищення податків. Ось такі справи.

Мені це підвищення податків на пальне вкурвлює по трьох причинах:

  1. Воно геть не враховує наслідки – тотальне зростання цін, бо вартість пального впливає приблизно все. Ось це зростання ми побачимо за підсумками серпня – Держстат оприлюднить їх 8 вересня.
  2. Бачу небажання архітекторів підвищення податків розуміти наслідки війни для бізнесу і звичайних людей, які несуть надвеликі ризики та додаткові витрати. До речі, попереду ще й зимовий опалювальний сезон, коли ворог битиме по енергетиці. Тоді пальне будуть купувати для генераторів. Вартість, нагадаю, ціна на пальне вже зросла на 15-17%.
  3. Бачу небажання архітекторів підвищення податків розуміти те, що внаслідок того підвищення більший зиск матиме тіньовий обіг пального. До речі, вже почалось. На початку серпня Сергій Куюн, що очолює Консалтингову групу А-95 повідомляв про розповсюдження «хитрих АЗС», де пальне дешевше, ніж у гуртових трейдерів. Тобто на «хитрих АЗС» продається зараз люта бодяга, з якої не сплачені податки. Паливна «тема» знов стала неймовірно цікавою для корупціонерів.


ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK