На вересень 2024 року річний план видатків Держкіно було виконано лише на 25%: із закладених майже 666 млн грн використали 172 млн грн. Невикористану майже 500 млн грн новообрана Рада з підтримки кінематографії (РПК) планує 19 листопада розподілити між 96 проектами.
Про це пише "Економічна правда".
Видання зазначає, що у майбутньому ситуація стане гіршою. Справа в тому, що у 2025 році фінансування Держкіно планують знизити на 70% – до 204 млн грн. За словами нового керівника РПК Андрія Осіпова, таке падіння загрожує українському кіноринку "застоєм".
"Заявка на необхідний обсяг фінансування була озвучена і її суттєве зменшення – це небезпечна ситуація, що призведе до затяжної кризи на роки", – наголосив Андрій Осіпов.
Повідомляється, що в українському прокаті представлені проекти, які переважно починали реалізовувати у 2018-2021 роках. Успішні стрічки, які демонструвалися у 2022-2024 роках, ще до початку війни перебували на завершальному етапі виробництва. Це дозволило заповнити ринок якісним продуктом " за інерцією " . Однак цей ефект закінчиться у 2026-2027 рр., якщо державне фінансування різко скоротиться. Така ситуація може загрожувати втратою кадрів.
Як пише видання, якщо молоде покоління кіновиробників не знайде ресурсів для самореалізації всередині України, вони звернуться за ними за кордоном. Однак тоді й стрічка перестане бути українською. Кіновиробники швидше виберуть розвиток проекту під іншим прапором, ніж його відсутність.
Також наголошується, що знімати кіно в Україні, як правило, справа збиткова, адже вітчизняна стрічка з малою ймовірністю окупиться у прокаті. І навіть найкасовіші проекти в кінотеатрах покривають лише частину витрат на виробництво. Наприклад, "Мавка" з бюджетом понад 180 млн грн зібрала в українських кінотеатрах 156 млн грн. Один із найдорожчих фільмів в історії країни, "Довбуш", на який витратили приблизно 120 млн грн, зібрав усередині країни лише половину цієї суми.
"В Україні економічні умови для кінематографістів складені таким чином, що з ймовірністю у 99% фільми не окупляться у прокаті. Для того, щоб мати обсяг ринку, який буде здатний генерувати кошти для окупності кінопродукту, потрібно як мінімум дві тисячі екранів. До лютого 2022 року у нас було лише 500 екранів", – зазначив Осіпов.
За словами кінопродюсера Володимира Яценка, для того, щоб заробити на кіно, потрібно займатися малобюджетними проектами або обирати диверсифіковану структуру фінансування та стратегію отримання доходу. Наприклад, фільм може не окупитися в прокаті, але в його покупці буде зацікавлена стрімінгова платформа або телевізійний канал.
Раніше ми писали про те, що Державне агентство України з питань кіно уклало угоду з ТОВ «Деінде» про державну підтримку у розмірі 20 млн гривень на виробництво фільму «Близнюки».