За два дні після Нового року, українські кінотеатри сколихне “невимовний жах”, переконують нас промо ролики. А все через вихід 2 січня готичного горору “Носферату” від режисера Роберта Еґґерса. Цей фільм є ремейком легендарної картини 1922 року “Носферату. Симфонія жаху”, яку зняв німецький кінорежисер епохи німого кіно Фрідріх Вільгельм Мурнау. Нова ж стрічка пропонує свіжий погляд на моторошну історію про одержимість між вродливою молодою дівчиною та страхітливим вампіром, що закоханий у неї.
Напередодні виходу стрічки в український прокат редакція dengi.ua зацікавилася, скільки грошей заробляли найвідоміші кіношні вампіри та як ці образи продовжують приносити прибутки у наші дні. Свою увагу ми зосередили на двох найвпливовіших образах кровопивць в історії світового кінематографу — загадковому Носферату та культовому Дракулі від студії Universal.
Безсмертна симфонія жаху: історія Носферату
Німе кіно 1922 року “Носферату. Симфонія жаху” від кінокомпанії “Prana”, попри культовий статус, виявився згубним для своєї студії. Видання Vanity Fair пише, що вперше глядачі побачили графа Орлока на екрані 4 березня 1922 року у “Мармуровій залі” Берлінського зоопарку. А вже 15 березня, за даними Silentology, стрічка вийшла у кінотеатрах Німеччини, і згодом повільно поширювалася іншими країнами Європи.
Журнал Empire відзначає, що хоч фільм мав хороші відгуки як від глядачів, так і критиків, справжнє визнання до нього прийшло лише після Другої світової війни. А ось у 1920-1930 роках, пише History, “Носферату” отримав невелику кількість прихильників, а за даними Sound&Vision, у ті роки стрічка не мала фінансового успіху.
Не останньою чергою цьому посприяла вдова письменника Брема Стокера, яка подала до суду на “Prana” за нелегальну адаптацію роману її чоловіка “Дракула”. Дійсно, “Носферату” базувався на цій книзі і повторював більшість сюжетних моментів, тому стрічка вважається першою, хоч і не офіційною, екранізацією роману. Проте фільм Мурнау мав авторські відмінності. Насамперед задля уникнення проблем з правами, хоч це і не допомогло, були змінені імена персонажів. Також у “Носферату” основні події відбувалися не в Англії, а Німеччині, до того ж фільм Мурнау показав смерть вампіра від сонячних променів, чого не було в романі. Тож насправді стрічка мала достатньо відмінностей, щоб врешті граф Орлок з часом став окремим персонажем, а не копією Дракули.
Однак вдові Стокера все одно вдалося виграти справу, і вона наказала ліквідувати всі копії фільму. Як наслідок, через судові спори та фінансовий провал “Носферату”, “Prana” збанкрутувала.
Сама ж стрічка продовжила жити на великих екранах завдяки прокату у США. Вперше побачити графа Орлока американська публіка змогла у 1929 році. Проте, як пише Vanity Fair, фільм отримав не дуже позитивні відгуки від преси, а глядачі не сильно звертали увагу на картину.
Фінансовий провал Носферату минулого століття та касові результати рімейків наших днів
Взагалі про бюджет першого фільму не відомо нічого. Хоча за певними згадками ми можемо припустити, що він був не великим. Так, за даними журналу Empire, знімальна група могла дозволити собі лише одну кіно камеру. Також, зазначає Horrorfilmhistory.com, продюсер Альбін Грау самостійно розробив плакати для фільму, костюми, декорації та намалював розкадровки.
Щодо касових зборів, то портал Box Office Mojo каже про отримані $24 194 у 1929 році.
Оскільки сюжет фільму був захоплюючим, фільм не міг залишитися без ремейків. Тож першим із них став “Носферату — привид ночі” 1979 року. Стрічка одночасно є ремейком фільму 1922 року і вільною адаптацією роману Стокера. Загалом на порталі рецензій Rotten Tomatoes ця картина має 94% свіжості від критиків, позитивно відгукуються про неї і глядачі.
За даними TMDB, бюджет “Носферату — привид ночі” становив $1 400 000. А от зі зборами та успішністю фільму в прокаті не все зрозуміло. Moviedatabase пише, що в Італії стрічка зібрала 53 870 000 італійських лір, що сьогодні приблизно $28 960. Водночас IMDBpro дає інформацію, що у Франції та Німеччині фільм переглянуло по мільйону людей, що дало значні касові збори. Тож можна припустити, що ремейк міг відбити затрачені на виробництво гроші і навіть вийти у невеликий плюс, проте фінансовим хітом він не став.
У 1988 році вийшов “Носферату у Венеції”. Це не був ремейк оригіналу чи продовження “Носферату — привид ночі”. Стрічка 1988 року є самостійним поглядом на ідею письменника Брема Стокера. Як повідомляє The Digital Bits, фільм не дістався ринку США, а в Італії був касовим провалом. IMDBpro пише, що в Іспанії “Носферату у Венеції” зібрав всього 29 284 євро.
А ось творці стрічки “Тінь вампіра” у 2000 році пішли нестандартним шляхом. Вони вирішили зробити вільний переказ процесу зйомок класичного фільму. Зокрема творці втілили на екрані легенду, за якою актор, що грав роль Орлока у “Носферату. Симфонія жаху”, був не людиною, а справжнім вампіром. Цей доволі цікавий режисерський підхід, одержав хороші відгуки від глядачів та критиків. Проте каса не зовсім вдалася. TMDB пише, що бюджет фільму становив $8 000 000, а Box Office Mojo звітує про скромні збори в $11 155 214.
А от у “Носферату” 2024 року є всі шанси стати хітом. Фільм вже вийшов 25 грудня в США і має 86% свіжості на Rotten Tomatoes на основі 220 рецензій від критиків. Бюджет стрічки становить $50 млн, а Box Office Mojo повідомляє, що “Носферату” вже зібрав у Штатах понад $40 млн, хоч від старту прокату не минуло й тижня.
Зазначимо, що образ Носферату приносив гроші не лише кіноробам. Як повідомляє Collider, у 2019 році офіційно закінчився термін дії авторського права на оригінальний фільм 1922 року. Тож з того моменту вже встигли вийти колекційні фігурки від компаній NECA, Super7, MEGO. Також існує польський бренд “Nosferatu”, який випускає продукцію для гоління. Також є вінілові платівки із саундтреками до фільмів про графа Орлока і навіть комікси від Millenium Publications. Як бачимо, навіть більш ніж через 100 років образ Носферату продовжує заробляти гроші.
Все майже, як по маслу: “Дракула” від Universal
На відміну від “Носферату”, “Дракула” 1931 року від студії Universal мав усі необхідні права для легального існування. Ця стрічка також є першою звуковою адаптацією романа Брема Стокера. Фільм, на відміну від страхітливого та таємничого Орлока, демонструє нам харизматичного графа Дракулу, чий образ вважається найкращою кіношною адаптацією персонажа роману. Тож фінансовий успіх був гарантований. Як повідомляє TMDB, фільм зібрав приголомшливі на той час $700 000. Однак і бюджет його був немаленький — $355 000. Втім Universal отримала хороший прибуток і продовження “Дракули” були лише питанням часу.
Тож у 1936 році виходить “Донька Дракули”. Фільм нібито базувався на оповіданні Стокера “Гість Дракули”, проте насправді ніякої схожості між ними немає. На відміну від першої частини, “Донька Дракули” отримала низькі відгуки. Зокрема на Rotten Tomatoes, стрічка має 67% свіжості від критиків. TMDB пише про бюджет стрічки у $278 380, а от касові збори залишаються невідомими. Мабуть, все настільки було погано, що студія вирішила не оголошувати цифри.
Так само невідомі збори “Сина Дракули” 1943 року, а TMDB наводить приголомшливу суму бюджету в $10 000 000. Навряд чи стрічка змогла перекрити хоча б половину видатків на її виробництво, підтвердженням чого є фінансові результати наступного фільму з участю Дракули. Адже через рік виходить “Дім Франкенштейна” з кошторисом у всього $354 000. Сама стрічка, як повідомляє National Box Office Digest, зібрала від $200 000 до $500 000.
У наступні роки конвеєр Universal не зупинявся, а тому в 1945 році вийшов “Дім Дракули”. Інформація щодо його бюджету відсутня, а от National Box Office Digest пише про збори від $250 000 до $500 000.
Згодом у 1948 році виходить “Еббот і Костелло зустрічають Франкенштейна”. Цей фільм навіть входить до списку “100 найсмішніших фільмів” Американського інституту кіно. Бюджет картини, як повідомляє TMDB, становив $800 000, а касові збори — $4 812 444. Тож цього разу граф Дракула приніс Universal дійсно солідні доходи.
Не зважаючи на те, що “Дракула” Брема Стокера є суспільним надбанням, Universal має права на образ свого Дракули зразка 1931 року. Тому він досі приносить компанії гроші. Зокрема персонаж входить до медіафраншизи “Класичних монстрів Universal”, під брендом якої випускають всіляку продукцію — від колекційних фігурок до гральних карт, гаманців та навіть одягу для собак.
Також у 2023 році вийшов фільм “Ренфілд”, який сюжетно є продовженням оригінальної стрічки 1931 року. Утім картина отримала доволі низьку оцінку від критиків на Rotten Tomatoes — всього 58% свіжості. Бюджет “Ренфілда”, за даними TMDB становить $65 млн, а збори — сумні $26 874 347.
Як бачимо, у двох найвідоміших вампірів кіно були як свої злети, так і падіння. Звісно, історія Носферату є більш драматичною, а Universal подарувала нам канонічний кінематографічний образ Дракули. Втім, це гарний приклад того, як з однієї мети екранізувати видатний роман утворилися такі кардинально різні персонажі, що не лише продовжують приносити дохід, а й залишаються впізнаваними та екранізованими навіть сьогодні.
Андрій Король для dengi.ua