Артем Ляшанов: «Рекурентні платежі. На що звертати увагу?»
Актуально

Артем Ляшанов: «Рекурентні платежі. На що звертати увагу?»
Фінтех-експерт Артем Ляшанов / facebook.com

За останні 10 років бізнес-модель підписки стала однією з найбільш популярних для ІТ-продуктів. Причини зрозумілі: замість того, аби оплатити товар чи послугу один раз і мати її завжди, модель підписки фактично відкриває доступ до послуг на певний період. Вигоди для бізнесу очевидні: продукт може приносити постійний дохід, що дозволяє постійно його розвивати. Найпопулярнішою сферою є підписка на контент: майже у всіх зараз є підписки на музичну платформу чи стрімінговий сервіс, на яких ви слухаєте музику чи дивитесь улюблений серіал. Про історію розвитку цієї моделі нам розповів фінтех-інвестор Артем Ляшанов.

З чого все починалось?

Англійський іменник «recurrence» у перекладі на українську означає «повторення» або «рецидив». Тож, словосполука «recurring payments» («рекурентні платежі») є не що інше, як оплата послуги на постійній основі за згодою користувача або ж свідома підписка. Історія такої бізнес-моделі бере початок у XVI столітті в Англії. Тоді король Карл І запровадив патенти на страхування від пожежі. Його піддані могли підписатися на послугу та у випадку втрати майна через пожежу отримати відшкодування. У XVIІ сторіччі модель «підписки» набула ознак краудфандингу у видавничій діяльності. Фактично книголюби ставали «передплатниками» авторів, отримуючи примірники творів у тій кількості, скільки вони заплатили ще до їх виходу у друк. У даному контексті XІX вік відзначився французькою технологією театрофону. Її суть полягала у тому, що, передплачуючи телефонній службі фіксовану суму, абоненти отримували право на певну кількість прослуховувань опер або інших вистав домашнім телефоном. Історія знає й інші аналоги рекурентних платежів, однак об’єкт цього допису – автоплатежі в цифрову епоху.

«Історичні прототипи «підписок» дійсно схожі на сучасні рекурентні платежі. Зокрема і за мотивацією підприємців перетворити споживачів на своїх постійних клієнтів, і за регулярністю оплат тощо. Крізь віки, з розвитком фінтеху, цей інструмент стає дедалі популярним способом розрахунку між користувачами і постачальниками. За даними міжнародного агентства Statista ринок підписок у 2025 році сягне $1,5 трлн» – прокоментував фінтех-експерт Артем Ляшанов.

 

Що має враховувати бізнес?

В основі сприйняття підписки лежать емоції користувача, опосередковано пов’язані з його фінансовою безпекою. Приймаючи рішення підписатися, людина підсвідомо хвилюється про якість передплачених послуг, контенту, товарів. Крім того, існує бар’єр недовіри до постачальника – а чи не будуть списуватися з рахунку додаткові кошти, комісії? З іншого боку, є сприятливі психологічні чинники, що роблять рекурентні платежі цілком комфортним інструментом для більшості користувачів. Це і впевненість в тому, що підписку можна скасувати в будь-який момент, і розуміння дати та суми списання коштів тощо.

У цьому контексті Артем Ляшанов зі свого досвіду створення та розвитку фінтех-проєктів рекомендує три базові заходи для бізнесу, який вирішив заробляти на регулярних платежах:

  1. Розробити прозорі регламенти підписки, які будуть зрозумілі необізнаному користувачу. По суті, це має бути покроковий алгоритм, включаючи механіку скасування підписки. Бажано, щоб такий гайд був доступний для завантаження у вигляді файлу або міг надсилатися на email користувача.
  2. Налаштувати відповідальний білінг, щоб мінімізувати скарги користувачів до банків на списання коштів з їх карток. Претензії користувачів часто пов’язані з тим, що вони не асоціюють списання з підпискою на сервіс або ж просто забувають про свої регулярні платежі. Інтерфейс оплати має бути максимально прозорим: фіксація ціни підписки, умов та порядку її списання, функціонал email або push нагадування про оплату перед кожним списанням, надсилання квитанцій після списання, а також можливість легко скасувати підписку.
  3. Сфокусуватися на формуванні ядра прихильників сервісу або контенту, який ви постачаєте за моделлю підписки. На початку не женіться за кількістю, концентруйтеся на якості користувачів, яка виражається в проактивному інтересі до вашого продукту. В перспективі це ядро стане не лише адвокатами вашого бізнесу, а і джерелом для притоку нових підписників. Щоб мобілізувати такий первинний пул лояльних користувачів застосовуйте маркетингові «плюшки»:
  • давайте стартові знижки та промокоди на підписку;

За даними різних соціологічних досліджень, в середньому, для 2/3 споживачів дисконти стають вирішальним стимулом для покупки. А обмеження акцій у часі спонукає людину скористатися пропозицією якнайшвидше. В Україні у 2024 році близько 45% українців використовували промокоди під час онлайн-шопінгу. З-поміж них 55% жінок та 45% чоловіків. Підписка – різновид покупки, тож тимчасове зменшення ціни на неї спрацює аналогічно.      

  • пропонуйте пробні періоди повного або часткового тестування вашого продукту;

Багато компаній зрозуміли, що споживачу для ухвалення рішення придбати продукт хочеться його поюзати, відчути його переваги і недоліки, так би мовити, познайомитись з дівчиною перед тим, як лягати з нею у ліжко. Так, стримінговий сервіс потокового аудіо Spotify пропонує безкоштовний тріал преміум-версії на 60 днів. Освітня спільнота Epic Growth зацікавлює лекціями гуру з різних галузей, безкоштовний доступ до яких триває місяць.      

  • виводьте потенційних підписників в оффлайн, де розігруйте преміум-підписки;

Це може бути будь-який івент, де користувачі відчують себе єдиним ком’юніті. Це потужний канал багатосторонніх комунікацій, під час яких учасники зрозуміють ваш продукт, «подружаться» з ним, побачать його творців на власні очі. Цікавим кейсом є Stream Fest, який у 2020 році організував Netflix. Учасники могли скористатися сервісом без введення даних своїх банківських карт. У такий спосіб був нівельований страх необґрунтованого списання коштів. Частина учасників фестивалю усвідомила цінність платформи та оформила підписку.

  • запускайте реферальні програми;

Класична схема «приведи друга» працюватиме завжди. За даними спільноти Review 42 92% споживачів довіряють рекомендаціям знайомих. Пропонуйте знижки або бонуси тим користувачам, які «загітували» своїх друзів, колег, рідних підписатися на вашу платформу.  

  • розвивайте колаборації з популярними брендами, спортсменами, блогерами тощо.

Вкладіть у вуста відомих людей або їх сторіси в соціальних мережах прості меседжі про ваш продукт разом із закликом підписатися, як і вони («роби як я»). Частина користувачів, особливо фанати селебріті, з яким (якою) ви уклали промо-угоду, наслідують приклад своєї зірки і ви отримаєте нових підписників.           

Це база для створення буфера довіри до вашого продукту за підпискою. Завдяки ній ви запустите інерцію інтересу до нього, а головне спростуєте острахи користувачів щодо списання їх грошей. Так, поступово згуртується zcore-аудиторія, яка в подальшому стане основою масштабування..

Як користувачу мінімізувати ризики

Перше і головне, що має усвідомити користувач, що «підписатися», скажімо на оформлення рівня PRO у якомусь мобільному застосунку, це не жарт, а правочин. Це дія, яка згідно з законодавством тягне за собою виникнення певних цивільних прав та обов'язків між користувачем та постачальником. В Україні, на жаль, дуже важко притягнути до відповідальності постачальника цифрового контенту, тому перед оформленням підписки Артем Ляшанов радить:

  • ретельно вивчити рейтинг і відгуки користувачів, які вже мають досвід підписки на цікаві для вас застосунки, платформи, сервіси (звертайте увагу на розлогі відгуки, які містять деталі, конкретні користувацькі кейси; пам’ятайте, що деякі розробники беруть на озброєння штучний інтелект або ботів, щоб публікувати позитивні відгуки);
  • перед оформленням підписки уважно вивчіть всі регламенти, що пропонує застосунок, платформа: публічні оферти, політики конфіденційності, відмови від відповідальності тощо (звертайте увагу на розділи про обов’язки і права сторін, порядки скасування підписки і refund, тобто повернення коштів);
  • підв’язуючи свою банківську картку для оформлення підписки дотримуйтесь правил цифрової анонімності, про які детально розказано у статті Артем Ляшанов про цифрову анонімність людини
  • переконайтеся, що зв'язок із службою підтримки платформи дійсно працює (напишіть лист, ініціюйте чат з менеджером тощо); 
  • спершу скористайтеся пробним періодом підписки, щоб переконатися, що сервіс дійсно працює, відповідає вашим очікуванням (не забудьте, що після завершення тріалу з карти буде знята сума за перший період підписки).          

Як бачимо, доволі прості дії убезпечать базового користувача від потрапляння у «нечесну» підписку, а отже і від втрати грошей. Застерігаємо, що у ніші автоплатежів, як і у світі онлайн-шопінгу, існують шахраї. Як їх розпізнати нещодавно розповів Артем Ляшанов: як розпізнати шахрайство під час онлайн-покупок. Будьте пильними.    



ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK