Журналісти проаналізували 20 угод на 4,5 млрд грн з експлуатаційного утримання доріг, укладених з початку 2025 року в різних областях України. При цьому виявилося, що підрядники встановлюють різні розцінки на однакові види робіт залежно від регіону та відповідної Служби держвідновлення.
Про це пишуть "Наші гроші".
Зазначається, що, наприклад, Черкаська Служба Держвідновлення (далі Служба) за різними контрактами отримала від компанії "Автострада" ціну розмітки доріг маркувальною машиною від 16 775 до 19 347 грн за кілометр лінії. І це найвища розцінка серед усіх проаналізованих контрактів служб Держвідновлення. І та сама "Автострада" запропонувала Чернігівській Службі розмітку за ціною від 10 704 до 11 341 грн/км, що є найнижчим прайсом за цим видом робіт.
Повідомляється і про цінові гойдалки в кошторисах і роботах із зимового утримання.
"Наприклад, розкидання солі по дорогах у Чернігівської Служби від "Автостради" коштує 100-110 грн за тисячу квадратних метрів покриття, а в Черкаської служби від тієї самої "Автостради" - вже 380 грн. І це при тому, що Хмельницька служба замовила місцевому облавтодору посипання всього по 10 гривень! Але в цих же кошторисах очищення дороги від снігу трактором "Хмельницький облавдотор" заломив місцевій службі прайс 293 гривні за кілометр. А "Автострада" і чернігівцям, і черкащанам виставила ціну вдвічі нижчу - від 118 грн до 157 грн", - підкреслюють журналісти.
Крім того схожі аномалії і з розцінками на латання вибоїн асфальтом. Виходячи з опублікованих розцінок на окремі види робіт за всіма діючими контрактами Служб по всій Україні, деякі з них у рази змінювали розцінки після проведення тендеру. І ці зміни потім не відображалися в "Прозорро".
"Наприклад, у контракті є десятки видів латання вибоїн. І їх можуть прописати за різними цінами. А замовити й оплатити згодом тільки той вид латання, який був за найвищою ціною. Центральний офіс Держвідновлення навіть не може це проконтролювати через певну незалежність його регіональних філій, які просто не інформують нікого про свої дії. Це справді доволі нетривіальна ситуація", - зазначає видання.
Наприклад, цієї весни Держвідновлення не могло вирішити зі своєю Миколаївською Службою питання будівництва водогону. Минулого року місцева служба роздала підряди на будівництво водогону з поліетиленових труб фірмам "Автострада", "Ростдорстрой" і "Укртрансмост", з яких щонайменше одна була найзрозуміліша керівництву замовника. Але потім столичний офіс Служби, який і шукав фінансування на цей проєкт, вирішив змінити концепцію і віддати всі три підряди одній "Автостраді". І, зрештою, зміг зробити це, просто забравши в Миколаївської служби право проводити закупівлю щодо водопроводу до Миколаєва і передавши цю функцію Дніпропетровській службі, яка все швидко вже підписала.
Водночас зазначається, що існує й певний ризик. Оскільки не завжди будівництво в Запоріжжі таке, як у Карпатах. І досить складно взагалі уніфікувати закупівлі різнопланових об'єктів. Це важливо в контексті того, що Держвідновлення виходить на ринок цивільного будівництва житлових будинків.
"Але ремонт доріг та їх експлуатаційне утримання - це абсолютно універсальні речі. Які навіть проводять не як закупівлю робіт, а як закупівлю послуг. І для них централізація даних і правил в одному місці може бути якраз захистом від такої ось цінової вольниці, в якій зручно вибирати вигідний тобі прайс. Розгул такої незалежності може змінити створення при Держвідновленні власної Централізованої закупівельної організації (ЦЗО). Вона за заявками місцевих Служб проводитиме закупівлі з Києва", - резюмують журналісти.
Раніше ми писали про те, що "Автомагістраль-Південь" і "Ростдорстрой" виграли тендер Херсонської служби відновлення на будівництво будинків у прифронтовій Чорнобаївці за 1 млрд грн практично без конкуренції.