Українські компанії теплокомуненерго активно використовують схеми для маніпуляцій у платіжках за опалення для українців. При цьому впроваджена європейська практика на ділі перетворилася на інструмент, що ускладнює перевірку коректності нарахувань.
Про це повідомив в інтерв'ю експерт у сфері житлово-комунального господарства, керівник Союзу споживачів комунальних послуг Олег Попенко.
За його словами, двоставковий тариф на опалення, запозичений з європейської практики, в Україні перетворився на інструмент, що ускладнює перевірку коректності нарахувань. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), надала теплокомуненерго можливість обирати між двома варіантами тарифікації: традиційним, де оплата відбувається тільки в опалювальний період, і двоставковим - з розподілом платежів на зимові та літні місяці.
"Це дійсно європейська практика. Так роблять у багатьох європейських країнах, щоб людям не було так накладно платити за комуналку взимку", - пояснив експерт.
Однак в українських реаліях, стверджує Попенко, цей підхід використовується іншим чином. Багато постачальників тепла вдаються до двоставкового тарифу не для зручності споживачів, а заради можливих махінацій із нарахуваннями.
Він підкреслив, що за звичайної схеми з будинковим лічильником тепла легко визначити обсяг спожитого ресурсу, відняти витрати на місця загального користування і розрахувати індивідуальне споживання. У випадку з двоставковим тарифом процес стає значно складнішим.
"Потрібно брати річні дані з лічильників, порівнювати всі нарахування впродовж року і тільки потім перевіряти правильність розрахунків теплокомуненерго. Тут можуть бути махінації, хоча це законно. Наші теплокомуненерго, давайте чесно скажемо, ніколи не були абсолютно чесними і нараховували, як хотіли, що хотіли і кому хотіли", - зазначив Попенко.
За роки своєї діяльності в Спілці споживачів комунальних послуг він стикався з безліччю випадків неправомірних нарахувань за опалення і гарячу воду по всій країні. Особливо яскравим прикладом експерт назвав інцидент у Харкові 2023 року, коли тепломережі виставили жителям незаконні платежі на масовому рівні.
Попенко виділяє три основні форми обману у сфері ЖКГ: через законодавчі акти (наприклад, Постанова №315), за допомогою маніпуляцій у межах чинного законодавства (як у випадку з двоставковим тарифом), а також шляхом прямого порушення законів.
Ситуацію погіршує відсутність ефективного державного органу, здатного захищати споживачів у комунальній сфері. Держпродспоживслужба, як зазначив експерт, не володіє достатніми повноваженнями і ресурсами для розв'язання подібних проблем.
Олег Попенко закликав українців бути пильними і порекомендував:
- перевіряти квитанції,
- вимагати у постачальників тепла докладні розрахунки
- особливо ретельно контролювати нарахування при використанні двоставкової схеми.
Раніше ми писали про те, що в Україні у квітні 2025 року порівняно з квітнем 2024 року тарифи на воду, електрику та інші послуги ЖКГ збільшилися на 20,1%.