Маніпуляції в платіжках: як теплокомуненерго змушують українців переплачувати за опалення

Впроваджена європейська практика на ділі перетворилася на інструмент, що ускладнює перевірку коректності нарахувань.
ілюстративне фото / kte.kmda.gov.ua
ілюстративне фото / kte.kmda.gov.ua

Українські компанії теплокомуненерго активно використовують схеми для маніпуляцій у платіжках за опалення для українців. При цьому впроваджена європейська практика на ділі перетворилася на інструмент, що ускладнює перевірку коректності нарахувань.

Про це повідомив в інтерв'ю експерт у сфері житлово-комунального господарства, керівник Союзу споживачів комунальних послуг Олег Попенко.

Читайте також:

За його словами, двоставковий тариф на опалення, запозичений з європейської практики, в Україні перетворився на інструмент, що ускладнює перевірку коректності нарахувань. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), надала теплокомуненерго можливість обирати між двома варіантами тарифікації: традиційним, де оплата відбувається тільки в опалювальний період, і двоставковим - з розподілом платежів на зимові та літні місяці.

"Це дійсно європейська практика. Так роблять у багатьох європейських країнах, щоб людям не було так накладно платити за комуналку взимку", - пояснив експерт.

Однак в українських реаліях, стверджує Попенко, цей підхід використовується іншим чином. Багато постачальників тепла вдаються до двоставкового тарифу не для зручності споживачів, а заради можливих махінацій із нарахуваннями.

Він підкреслив, що за звичайної схеми з будинковим лічильником тепла легко визначити обсяг спожитого ресурсу, відняти витрати на місця загального користування і розрахувати індивідуальне споживання. У випадку з двоставковим тарифом процес стає значно складнішим.

"Потрібно брати річні дані з лічильників, порівнювати всі нарахування впродовж року і тільки потім перевіряти правильність розрахунків теплокомуненерго. Тут можуть бути махінації, хоча це законно. Наші теплокомуненерго, давайте чесно скажемо, ніколи не були абсолютно чесними і нараховували, як хотіли, що хотіли і кому хотіли", - зазначив Попенко.

За роки своєї діяльності в Спілці споживачів комунальних послуг він стикався з безліччю випадків неправомірних нарахувань за опалення і гарячу воду по всій країні. Особливо яскравим прикладом експерт назвав інцидент у Харкові 2023 року, коли тепломережі виставили жителям незаконні платежі на масовому рівні.

Попенко виділяє три основні форми обману у сфері ЖКГ: через законодавчі акти (наприклад, Постанова №315), за допомогою маніпуляцій у межах чинного законодавства (як у випадку з двоставковим тарифом), а також шляхом прямого порушення законів.

Ситуацію погіршує відсутність ефективного державного органу, здатного захищати споживачів у комунальній сфері. Держпродспоживслужба, як зазначив експерт, не володіє достатніми повноваженнями і ресурсами для розв'язання подібних проблем.

Олег Попенко закликав українців бути пильними і порекомендував:

  • перевіряти квитанції,
  • вимагати у постачальників тепла докладні розрахунки
  • особливо ретельно контролювати нарахування при використанні двоставкової схеми.

Раніше ми писали про те, що в Україні у квітні 2025 року порівняно з квітнем 2024 року тарифи на воду, електрику та інші послуги ЖКГ збільшилися на 20,1%.



ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK