Цифрові платформи типу OLX, Prom.ua, Glovo, Rozetka та інші можуть зобов'язати звітувати про покупки своїх клієнтів до Державної податкової служби. Мінфін веде консультації щодо того, щоб усі агрегатори, платформи та маркетплейси, які допомагають генерувати дохід для бізнесів, надавали відповідну інформацію до фіскальних органів. Такий підхід є обов'язковим для всіх членів ЄС.
Про це пише LIGA.net з посиланням на YouTube-канал адвоката Богдана Янківа.
Зазначається, що фундаментом для впровадження таких норм є директива ЄС, яка має назву DAC-7, яка зобов'язує передавати відомості про продаж. При цьому у Європі вона почала діяти з 1 січня 2023 року. Відповідно до цієї директиви, всі цифрові платформи та маркетплейси, які працюють у ЄС, мають збирати податкові відомості про своїх продавців, формувати ці дані у типову форму звіту та відправляти до податкової щороку.
Механізм працює наступним чином:
- Платформа повідомляє про всі доходи продавців, що реалізують товари або послуги на них. Причому передається інформація про всі трансакції, що оплачуються таким продавцям через онлайн-платформу.
- Банк інформує податкову про всі платежі, що отримує будь-який європеєць. При цьому ухилитися від оподаткування в ЄС є досить складно, тому що і банк, і цифрова платформа підзвітні.
Видання повідомляє, що впровадження таких підходів в Україні означатиме, що, наприклад, Glovo звітуватиме про доходи ресторанів. Rozetka та Prom.ua інформуватимуть про доходи продавців товарів. Uber і Bolt будуть змушені розкрити доходи таксистів, фріланс-біржі - зобов'язані розкривати доходи фрілансерів. Навіть той же OLX буде змушений інформувати про продаж товарів своїми продавцями.
При цьому самі платформи будуть зацікавлені розкривати такі дані, оскільки за нерозголошення на них накладуть мультимільйонні штрафи. І тут уряд, найімовірніше, розраховує, що впровадження такої норми повторить успіх "Податку на Google".
Видання зазначає, що як тільки закон для онлайн-платформ запровадять, навіть іноземні компанії почнуть звітувати в Україні про доходи українців за кордоном. Тобто це онлайн-фото, відео та аудіостоки зі США, фріланс-біржі та платформи Amazon, Bookingcom, Airbnb, Etsy, інші – всі звітуватимуть про доходи українців за кордоном. Крім того, у багатьох країнах ЄС компанії зобов'язані звітувати в податкову про дорогі покупки своїх клієнтів у них. Так, в Іспанії діє норма, згідно з якою, якщо покупець купив у вас товар на суму понад 3 євро – його зобов'язані ідентифікувати (взяти його паспортні дані та звітувати про таку купівлю).
Адвокат не сумнівається, що найближчими роками в Україні буде запроваджено такі ж правила.
Раніше ми писали про те, що за І півріччя 2024 року 122 нерезиденти, які здійснюють операції з постачання електронних послуг фізичним особам, задекларували зобов'язань з ПДВ («Податок на Google») на 56,9 млн євро та 68,4 млн дол. США, що еквівалентно майже 5,3 млрд гривень.