Чисті гроші: для чого українському бізнесу потрібен комплаєнс
Спецпроект

Олег Крот, керуючий партнер холдингу TECHIIA — про правила міжнародної бізнес-спільноти, «чистих» інвесторів і складнощі із-за репутації України.
Чисті гроші: для чого українському бізнесу потрібен комплаєнс

Комплаєнс — еволюційна сходинка українського бизнесу. Як тільки компанія проявляє хоча б невеликі міжнародні амбіції, впровадження західних стандартів репутації перетворюється з прикраси в необхідність. 

Так було і в нашому випадку. Задовго до створення холдингу TECHIIA ми з партнером організовували локальні кіберспортивні турніри. Напередодні чергового заходу відгуки про наші активності дійшли до компанії-виробника ігрових гаджетів.

Нам зателефонували з британського офісу і запропонували спонсорський пакет на кругленьку на ті часи суму з чотирма нулями. Коли ж ми сказали, що працюємо в Україні, спонсорство передали місцевій філії. Буквально на очах чек зменшився в десятки разів. Виявилося, що український офіс оперує куди більш скромними бюджетами.

Ми зробили два висновки. По-перше, на організації кіберспортивних заходів можна заробити — і так з’явилася одна з перших компаній майбутнього холдингу. По-друге, такий бізнес є сенс робити тільки на весь світ. А для цього час впроваджувати світові норми.

Вартові і консультанти

При комплаєнсі компанії, зокрема, формалізують дотримання норм екології, безпеки на робочому місці, операційної діяльності. Але насамперед на Заході цікавляться походженням коштів бізнесу. 

Вартовими виступають міжнародні банки. Якщо їм щось не сподобається в історії грошей або власника, компанії можуть просто не відкрити рахунок. Уряди ЄС і США зобов’язали банки перевіряти «чистоту» контрагента через, відповідно, План дій для боротьби з розмиванням бази і виведенням прибутку з-під оподаткування (BEPS) і закон про податкову звітність у закордонних рахунках (FATCA). 

Шаблонів систем комплаєнса в Україні ми не знайшли. Нашими головними консультантами стали власне банки, де ми відкривали рахунки. Експертизою також допомогла American Chamber Of The Commerce і локальні консультанти в юрисдикціях присутності.

Сьогодні кожен новий бізнес холдингу — а вони всі працюють глобально — йде второваною дорогою. У нас працює спеціальна служба комплаєнса, яка впроваджує та регулює антикорупційні практики.

Три кити нашого комплаєнсу

Етика. У холдингу діє свій ціннісний фундамент — Кодекс корпоративної етики. У ньому зафіксовані місія компанії, принципи її взаємодії з співробітниками, партнерами, споживачами, контролюючими органами, ком’юніті, природою в місцях присутності бізнесу.

Кодекс — західна вимога. Та ми фактично формалізували те, що в нас давно працювало. Наприклад, при наймі персоналу в TECHIIA обов’язковий етап — узгодження за цінностями. Так команді легше спрацюватися, а випадкових людей, здатних зашкодити репутації бізнесу, немає.

На випадок порушень етичного кодексу існує спеціальний комітет. Він розслідує інциденти і забезпечує захист тим, хто виявив корупційні прояви. Правда, таких кейсів у нас ще не було.

Архітектура компанії. Холдинг будує процеси так, щоб кількість відповідальних за контакти з зовнішнім світом була оптимальною.

Наприклад, в TECHIIA діє єдина служба закупівель. У неї чіткі політики роботи з постачальниками: критерії вибору, процедури тендеру та перевірки якості. Це вигідно не тільки за рахунок опту. Централізовані закупівлі мінімізують ризики нерозумної економії та зловживань, бо ними займається обмежена збалансована група людей. 

Нарешті, за рахунок обсягу ми працюємо безпосередньо або з виробниками, або з їхніми офіційними представниками. Тобто з надійними з точки зору комплаєнса партнерами. 

Чистота партнерів. Не раз нам пропонували дуже великі гроші, історію яких не могли підтвердити. Або «капітали минулого», виведені з країни та подані під соусом іноземних інвестицій. 

Ми не беремо на борт партнерів, у походженні коштів яких не можемо бути впевнені: це ризик піти на дно разом. Тому служби комплаєнсу та фінансів ретельно перевіряють потенційних інвесторів. 

Новий імідж країни

Комплаєнс —  це додаткові витрати сил і часу. Зазвичай їхню необхідність розуміє тільки C-level. Але ми не витрачали на пояснення команді багато часу. TECHIIA створює контент, мерч і IT-продукти, надає IT-сервіс, відкриває офіси по всьому світу. Для цього потрібна міцна репутація, і співробітники усвідомлюють свою відповідальність за неї.

Інша справа, що на репутацію компанії сильно впливає рейтинг країни. Комплаєнс офіцери міжнародних банків особливо перевіряють бізнеси, в структурі яких є український власник — аж до тимчасового блокування рахунків. Доводиться вивіряти кожен мікрорух. Це нагадує митний контроль: хтось проходить зеленим коридором, а кого-то заводять в окрему кімнату і доглядають багаж. 

Навіть чисто українській компанії, яка не рухається за кордон, не варто розслаблятися. Серед її цільових клієнтів можуть бути міжнародні бізнеси. А вони, слідуючи правилу Know Your Customer, можуть відмовитися співпрацювати, якщо вважатимуть контрагента з України недостатньо надійним.

Сподіваюся, що компаній, які приділяють комплаєнсу достатньо уваги, ставатиме все більше. Ми живемо у взаємозалежній системі, повної «чорних лебедів» і ефектів метеликів. Внесок кожного впливає і на позицію України в світовому рейтингу, і на швидкість розвитку окремих бізнесів.



ТОП-Новости

x
Для удобства пользования сайтом используются Cookies. Подробнее...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознакомлен(а) / OK