Уже коли номер готувався до друку, стало відомо, що в одіозний законопроєкт буде внесено коригувальні норми, що прибирають антиринкові регуляції, - про це заявив один з ініціаторів законопроєкту і голова профільного комітету Ради Дмитро Наталуха. Але це неточно, оскільки багато з описаних нижче регуляцій намагаються залишити.
Ринок нерухомості України, на думку FATF, перебуває в тіні. Тому ця міжнародна група наполягала на тому, щоб суб'єктами фінансового моніторингу стали фахівці ринку нерухомості. У відповідь профільні громадські організації відповідали, що поняття "ріелтор" в українському законодавстві в принципі відсутнє. У зв'язку з цим було створено робочу групу, членів якої делегували три авторитетні рієлторські організації - АФНУ, РСНУ та FIABCI. Ця група півтора року працювала над законом про брокерську діяльність за участю Фонду держмайна і Держслужби фінансового моніторингу.
На жаль, цей законопроєкт так і залишився без руху. Натомість на сайті Верховної Ради на початку червня з'явився законопроєкт № 3618 "Про ріелторську діяльність в Україні", поданий групою з 32 депутатів. У преамбулі цього документа зазначено, що мета законопроєкту - вивести ринок нерухомості з тіні. Але насправді, він зажене ринок у тінь ще більше.
Законопроєкт встановлює, що відтепер власник не може продати свою нерухомість без звернення до рієлтора, оскільки:
а) обов'язковою умовою угоди є виготовлення паспорта об'єкта, до якого вносяться дані об'єкта та персональні дані власника. А для осіб, які намагатимуться рекламувати свою нерухомість без отримання паспорта, передбачено штраф у розмірі 10 мінімальних зарплат;
б) кожен об'єкт нерухомості потрапить до спеціальної бази даних, доступ до якої буде можливий тільки через посередника, брокера або ріелтора.
Навіщо ж знадобилося створення ще однієї бази даних? Усе просто: за доступ до бази потрібно буде заплатити певну суму грошей (хоча тарифи в законопроєкті не прописані). Власником такої бази буде якась Національна федерація фахівців у сфері ріелторської діяльності, про яку ніхто досі не чув. Можливо, до цієї наспіх скроєної організації мають увійти особи, наближені до ініціаторів законопроєкту?
Власнику нерухомості запропонують спочатку укласти договір із посередником, який внесе всі дані в базу з умовною ціною майбутньої угоди. Але в такий спосіб створюється юридичний нонсенс: порушення конституційних прав громадян розпоряджатися своєю власністю без залучення третіх осіб і розголошення таємниці майбутньої угоди (внесення до реєстру намірів про продаж).
Крім цього, брокерів та агентів з нерухомості хочуть ліцензувати. Цим має займатися кваліфікаційно-сертифікаційна комісія тієї самої національної федерації.
До складу комісії мають увійти фахівці у сфері ріелторської діяльності, делеговані з'їздом фахівців, який скликає федерація. А обирати членів комісії буде рада громадського нагляду у сфері ріелторської діяльності. Причому, і члени комісії, і рада працюватимуть на громадських засадах. І це при таких-то повноваженнях, які дають право складати іспити, карати і милувати, видавати і відбирати ліцензії, а також виписувати штрафи!
Крім того, існує високий ризик розмиття голосів делегатів через те, що кожна брокерська громадська організація виділяє по одному делегату для участі в з'їзді, незалежно від своїх масштабів. Тобто буде по одному представнику як від організації з 2000 членами, яка заснована в 1995 році, так і від новодела з десятьма співробітниками.
А це створює ризики монополізації ринку нерухомості. Як це можна зробити? Запросто: встановити плату за вхід, залишити 5-10 підконтрольних фірм і фірмочок, співробітники яких пройдуть навчання, складуть іспити й отримають ліцензії. Іншим фахівцям на ринку місця не залишиться. У підсумку 40000 підприємців-ріелторів, які платили податки і утримували свої сім'ї, прийдуть до центрів зайнятості по допомогу з безробіття.
Як усе це вплине на сам ринок? Підуть професіонали, які дійсно вміють продавати в умовах жорсткої конкуренції та постійної зміни кон'юнктури, ціни підвищаться. Він стане повністю непрозорим, непривабливим для інвесторів.
Покупець проголосує "ногами", виводячи капітал за кордон та інвестуючи в інші економіки. Непрозора, монопольна структура ринку призведе до такого відтоку грошей, що цілі квартали первинної нерухомості залишаться недобудованими.


