За півроку у світі остаточно змінилася парадигма сприйняття клієнтського бізнесу. Якщо раніше в якихось сферах підприємці могли менше вкладатися в цифрову торгівлю, то сьогодні - це маст-хев у будь-якій ніші. Аналітики Statista прогнозують, що до кінця 2021 року світовий ринок е-commerce принесе 4,9 трлн. дол.
Комерційній нерухомості, туризму, сфері розваг, HoReCa та іншим сферам у розпал пандемії COVID-19 довелося нелегко. Перенавчити співробітників працювати в нових умовах, налаштувати налагоджені роками системи постачання, продажу, спілкування з клієнтами та партнерами - величезне навантаження лягло на плечі керівників і менеджерів. Більш витривалими виявилися ті, хто хоча б частково переніс свою справу в діджитал і прагнув до сервісного підходу.
Нинішня ситуація не терпить довгих роздумів. На своєму досвіді я вкотре зрозумів: гнучкість у бізнесі дає змогу швидко реагувати на будь-які зміни і, як наслідок, залучати нових клієнтів і збільшувати дохід.
Що точно закріпилося в новому клієнтському бізнесі, так це кастомізація товарів і послуг. Якщо на карантині у споживачів скоротилися доходи, зовсім не означає, що люди перестали витрачати гроші. Але час спонтанних покупок закінчився. Клієнт орієнтується на першочергові потреби. Він готовий заплатити більше, якщо відчує до себе лояльність з боку бренду, відгук на свої бажання. Ця особливість поведінки нинішніх споживачів стала рушійною силою в адаптації послуг під конкретних покупців. На мій погляд, варто йти далі персоніфікації продукції та перебудовувати наявні пропозиції. Тоді з'явиться шанс вибудувати нову лінійку товарів і тим самим закріпитися на місцевому ринку.
Перейти в онлайн - найпростіший і водночас найскладніший шлях, що потребує витрат і додаткових знань. Якісне обслуговування клієнти розуміють з позиції зручності та швидкості. Бізнес в онлайн-середовищі ефективно закриває обидві потреби. Ми всі бачили, як ресторани та кафе налаштували інтернет-замовлення та безконтактну доставку, фітнес-центри - онлайн-тренування.
Під час кризи посилюється роль партнерських відносин. Представники однієї торговельної сфери кооперуються з іншими і разом знаходять вихід зі спільної проблеми. Можна багато міркувати про впровадження IT-рішень, запуск програм лояльності та інші плани на майбутнє, але ніхто не скасовував орендну плату і комуналку. У розпал пандемії я звернувся до українських рестораторів із пропозицією перетворити їхні зали на сервісні офіси Creative States і на диво швидко отримав позитивний відгук. Тому що багато хто через кризу зіткнувся з проблемою порожніх приміщень. Карантин колись закінчиться, а тренд на гнучкі простори тільки зростатиме.
Я не вірю, що є сфери, які не можуть адаптуватися до швидко мінливих умов. Якщо виникають труднощі, справа в менеджменті, у правильності корпоративного управління, але точно не в специфіці роботи. Альтернативні способи розвитку бізнесу можливі і в комерційній нерухомості. Для бізнес-центрів, коворкінгів із фіксованими робочими місцями та офісами формату hot-desking я бачу кілька варіантів, як стати більш гнучкими:
- здавати в оренду робочі місця та інші приміщення для заходів (віддалений формат івентів, попри зручність, підходить далеко не всім);
- проводити власні платні заходи;
- пропонувати нетипові послуги (наприклад, приготування обідів від шеф-кухаря на офісних локаціях).
Завдяки цьому поступово формується фінансова "подушка безпеки" з отриманих коштів.
Крім того, інвестиції в цифрову економіку дають позитивний результат, які б обмеження не вводили. "Розумні" системи управління офісом та онлайн-послуги допоможуть розширити асортимент пропозицій і налагодити контакт із клієнтами. Адже саме швидкість реакції бізнесу на потреби клієнта та зовнішні чинники залишають приємний післясмак.
Навесні у всіх був шок. Що робити, якщо економіка падає, навколо страх і невизначеність. Ми всі постійно кудись бігли, але раптом нас закрили на домашній карантин і залишили наодинці з собою. Загалом, це непогано - зупинитися на деякий час, видихнути й подивитися на свій бізнес збоку.
За час карантину я зрозумів: у житті мають бути моменти, коли плану "Б" немає. Якщо він у вас є, найімовірніше, ви програмуєте план "А" на невдачу.
Коли йдеться про життєві цілі та амбіції, шукати компроміс - найгірший варіант з альтернатив. Тільки відданість своєму проєкту, прив'язаність до бізнесу і фанатична любов до деталей виведуть бізнес із занепаду.
Раніше повідомлялося про те, які бізнеси будуть перевіряти після зняття мораторію.