Марина Довніч: Повернення податків — хто має на це право і як це зробити

Повернення податків — це можливість для громадян в межах календарного року повернути податки, які вирахували з заробітної плати.
Колаж: Dengi.ua
Колаж: Dengi.ua

Зараз, коли 2025-й добігає кінця, ще є час оформити повернення за 2024 рік (буквально три тижні).

Хто має право на повернення податків

Про які податки йдеться? Це, якщо людина є найманим працівником, податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), який вираховується з її офіційної зарплати. І саме його можна собі повернути. Важливо: це не стосується фізичних осіб-підприємців (ФОП). Але мають право наймані працівники ФОПів.

Серед найманих працівників права на повернення податку не мають військові, співробітники СБУ, прокуратури, пенітенціарної служби, рятувальники і ще співробітники деяких служб.

Це обмеження також стосується працівників установ, що підпорядковані цим структурам, зокрема й відомчих науково-дослідних інститутів. Все через те, що такі люди отримують компенсацію сплачених податків різними шляхами. Наприклад, це може бути обслуговування у відомчих поліклініках, надання службового житла, відшкодування витрат на комунальні послуги та зв’язок або ж забезпечення форменим одягом.

За що можна повернути гроші

Право на повернення податків виникає, коли особа офіційно витрачає кошти на певні послуги. Їх вичерпний перелік закріплено у статті 166.3 Податкового кодексу України. Зокрема туди входять такі витрати:

1. Іпотечні кредити. Це особливо актуально зараз, коли багато українців користуються державною програмою «єОселя». Відсотки за нею також підпадають під цю норму.

2. Навчання. Можна повернути кошти за оплату освіти у вітчизняних закладах — як державних, так і приватних. Важливо: йдеться саме про витрати на навчання за контрактом, в якому вказано накшталт “надання освітніх послуг” або “надання послуг з навчання”. Не варто плутати це з інформаційно-консультаційними послугами. Крім того, повернути податки можна не лише за оплату власної освіти, а й за навчання чоловіка/дружини, дітей, батьків.

3. Страхування життя та недержавна пенсія. Сюди входять витрати на накопичувальне страхування життя та внески до недержавних пенсійних фондів. Як і з навчанням, можна повернути податки, якщо сплачуються внески за себе або за найближчих родичів. Законом також передбачено повернення коштів за пенсійними банківськими депозитами, хоча на практиці фінустанови зараз майже згорнули такі довгострокові програми.

4. Репродуктивні технології. Якщо пара не може мати дітей природним шляхом і оплачує відповідні медичні послуги (наприклад, екстракорпоральне запліднення — ЕКЗ), держава компенсує частину цих витрат. Суми повернення тут зазвичай доволі суттєві, а для податкової не має значення результат процедури (вдала спроба чи ні). Головне — наявність офіційних документів про оплату процедур.

5. Будівництво доступного житла. Окремий пункт, що стосується витрат на спорудження або купівлю доступного житла, зокрема погашення пільгових іпотечних кредитів.

6. Переобладнання автомобіля. Українці мають право на компенсацію, якщо переробили двигун авто на більш екологічний вид палива. Найпоширеніший випадок — встановлення газобалонного обладнання (ГБО). Однак закон також згадує біоетанол, біодизель та інші види біопалива, хоча на практиці це зустрічаються вкрай рідко.

7. Оренда житла для ВПО. Внутрішньо переміщені особи можуть отримати податкову знижку за кошти, сплачені за договором оренди. Однак лише за умови, що переселенець не має власного житла на підконтрольній території України, а також не отримує компенсацію з держбюджету на винаймання житла.

Які документи зазвичай необхідні

Сьогодні надзвичайно поширено повертати кошти за навчання. Тому на цьому прикладі розглянемо необхідні документи для оформлення повернення податків, а також можливі нюанси.

1. Договір про надання послуг. Такий документ підтверджує факт надання тих чи інших послуг. Це також можуть бути акти виконаних робіт, рахунки. Однак у контексті навчання зазвичай оформлюється договір. Зокрема освітні послуги можуть надаватися одним документом або двома, проте податкова приймає будь-який варіант. Водночас якщо це школа або садочок, то треба брати окрему довідку про те, скільки було витрачено навчальним закладом на харчування з тих коштів, які сплачують батьки.

2. Платіжні документи. Тут криється найпоширеніша помилка. Часто надаються документи, де студенти оплачують навчання від свого імені. Таку квитанцію податкова не прийме, оскільки там в ролі платника вказаний не той з батьків, хто підписував договір про надання освітніх послуг, а сам студент.

3. Документи, що підтверджують родинні зв’язки. Наприклад, свідоцтво про народження, щоб підтвердити, що та людина, яка підписала договір, є батьком або мамою студента чи школяра. Або свідоцтво про шлюб, якщо йдеться про другу половину.

4. Паспорт та податковий номер (РНОКПП). Якщо ID-картка, то треба додатково витяг про місце реєстрації.

5. Відомості про доходи. Тут є важливий нюанс. Оскільки вимоги податкових інспекцій у різних регіонах іноді відрізняються, відомості про доходи можуть бути у вигляді:

  • відповіді на запит через Електронний кабінет платника податків. Краще користуватися саме ним. У таких відомостях відображаються абсолютно всі офіційні доходи: зарплата, дохід ФОП (якщо є), банківські кешбеки, страхові виплати тощо. Це найбільш повний і правильний документ для заповнення декларації;
  • довідки про доходи з бухгалтерії роботодавця. Деякі інспектори досі вимагають саме цей папірець із розбивкою зарплати, податку та військового збору. Хоча насправді це дублювання інформації, яка й так є у держави.

6. Реквізити банківського рахунку (IBAN). Необхідно вставити в декларацію номер рахунку (UA і купа цифр), що прив'язаний до картки, на яку людина буде отримувати повернення податків.

Як подати декларацію на повернення податків

Часу залишилося зовсім небагато. Щоб повернути кошти за 2024 рік, декларацію найкраще подати до 29 грудня 2025 року. Зробити це можна двома способами:

  • онлайн: через Електронний кабінет на сайті податкової (найзручніший варіант), де треба заповнити декларацію, долучити скани всіх вищезгаданих документів і відправити;
  • офлайн: особисто завітавши до податкової інспекції за місцем реєстрації в робочий час і мати при собі паперові копії всіх вищезгаданих документів.

Оригінали в паперовому вигляді зберігаються у тієї людини, яка подає декларацію!

Однак є важливий момент, про який податкова зазвичай не попереджає відразу, а коли все-таки робить це, то може бути вже запізно подавати декларацію. Йдеться про відповідність місця реєстрації даним у податковому реєстрі. Адміністративний район, де людина наразі зареєстрована (прописана), повинен збігатися з тим районом, де вона стоїть на обліку як платник податків і який вказано в її довідці про присвоєння їй ідентифікаційного номера.

Наприклад: людина живе і зареєстрована в Києві (скажімо, у Святошинському районі). Але свій податковий номер вона отримувала багато років тому в Дніпрі, де народилася. Якщо вона переїхала, але не оновила дані в податковій (не перевелася на облік до Києва), система бачить розбіжність. Декларацію особа подає за місцем поточної реєстрації, а обліковується досі в Дніпрі. У такому випадку повернення податків не буде.

Тому перед подачею я завжди перевіряю зі своїми клієнтами три головні умови, щоб гарантовано уникнути відмови:

  • статус: чи є людина саме найманим працівником, що сплачує ПДФО;
  • реєстрація: чи збігається адреса в паспорті з місцем податкового обліку;
  • документи: чи оформлені договір та квитанції на того з батьків, хто подає декларацію (а не на студента). Якщо десь років 10 тому податкова могла закрити очі на те, що платив студент, то зараз контроль дуже суворий.

Тож дуже важливо перевірити ці моменти заздалегідь — і проблем з поверненням коштів не виникне.



Слідкуйте за нашими новинами та відео
  • YouTube
  • Facebook
  • Telegram
  • Google News

ТОП-Новини