Імпорт дизельного палива на початку року скоротився, що цілком очікувано. За даними Консалтингової групи «А-95», у січні обсяг поставок становив лише 315 тис. т, що вдвічі менше за грудневий показник. Основними чинниками зниження стали підвищення акцизів з 1 січня, яке спровокувало попередні закупівлі, а також сезонне зниження попиту.
Про це пише enkorr.
Скорочення закупівель спостерігалося як із західного, і з південного напрямів. Зокрема обсяги поставок через західні кордони зменшилися на 42%, а з півдня — на 60%. Західний маршрут переважно обслуговує мережі автозаправних станцій, тоді як південні поставки залежать від трейдерів. Незважаючи на зниження попиту в роздрібному сегменті, воно виявилося меншим порівняно з оптовими закупівлями.
Істотне падіння обсягів зафіксовано у постачальників із Румунії. У січні із цієї країни імпортували 90 тис. т палива проти 186 тис. т місяцем раніше. Лідерами серед постачальників залишаються Vitol та Euronova Energies, проте їх показники також знизилися: у Vitol – з 82 тис. т до 44 тис. т, а у його основного конкурента – з 64 тис. т до 18 тис. т.
Ще більш різке скорочення спостерігалося за грецьким напрямом, де поставки знизилися більш ніж утричі — до 38 тис. т. На відміну від румунського порту Констанца, що відвантажує паливо невеликими партіями по 1,5–2,5 тис. т, з Греції постачання йдуть танкерами обсягом 5–6 тис. т. Основними імпортерами грецького палива стали D.Trading (16 тис. т) та Cantarell Trading, тоді як AGTG істотно скоротила обсяги, знизивши їх до 4 тис. т, що у сім разів менше за грудневий рівень.
У січні повністю припинилися постачання з Туреччини. Це пов'язано з нерегулярною роботою НПЗ STAR, який перебував на ремонті, а також з погіршенням умов імпорту з Tupras.
Зниження обсягів зафіксовано і за польським напрямом. У січні імпорт з Польщі впав на 38%, склавши 131 тис. т. При цьому постачання з терміналу Orlen у Журавиці залишилося практично на рівні грудня (56 тис. т), тоді як інші компанії зменшили обсяги через слабкий попит. Зокрема, польська група Unimot реалізувала утричі менше палива.
Компанія Select Energy, яка співпрацює з «Укрпалетсистемами», скоротила постачання з 64 тис. т до 29 тис. т. На зниження обсягів дизельного імпорту з польського терміналу в Щецині вплинуло падіння попиту в оптовому сегменті, де «Укрпалетсистема» традиційно активна. У відповідь компанія переорієнтувалася на участь у тендерах державних споживачів, включаючи Укрзалізницю, де вже забезпечила постачання 28 тис. т.
Невеликі трейдери, такі як Anwim та Solumus, також відчули серйозне падіння попиту. За їхніми словами, у січні активність покупців була мінімальною: їм удалося реалізувати лише 830 т палива проти 4,6 тис. т місяцем раніше. Крім загального зниження попиту, на обсягах продажів далася взнаки конкуренція з дешевшими литовськими вантажами.
Імпорт із Литви за січень скоротився на 22% і становив 26 тис. т, причому основне зниження припало на залізничні постачання. Водночас обсяг автоперевезень зменшився лише на 12%, досягнувши 21 тис. т.
На початку року у Литві підвищилися акцизи на пальне, що призвело до зниження внутрішнього попиту. В результаті компанія Orlen Lietuva почала продавати автомобільні партії дизеля з мінімальними націнками, що на тлі зростання котирувань забезпечило конкурентну перевагу.
Падіння попиту у січні позначилося і на розподілі позицій серед найбільших імпортерів. ОККО та «Укрпалетсистем» залишилися в лідерах, завізши 51 тис. т та 33 тис. т відповідно.
При цьому АТ «Енерго Трейд» втратило третє місце у рейтингу, поступившись його WOG, який імпортував 30 тис. т палива, тоді як АТ оформили лише 26 тис. т.
На четвертій позиції опинилася «Укрнафта» — одна з небагатьох компаній, яка збільшила імпорт. У січні вона купила 30 тис. т, що на 7% перевищує грудневий показник. В останні місяці компанія активно нарощувала обсяги постачання, особливо для державних споживачів.
У січні зі списку топ-10 імпортерів випали «Арстак» та «БРСМ-Нафта». Перший, що спеціалізується на південному напрямку, виявився особливо вразливим до спаду ринку, імпортувавши лише 7 тис. т замість 20 тис. т у грудні.
Закупівлі «БРСМ» знизилися до 3 тис. т порівняно з 19 тис. т місяцем раніше, що, ймовірно, пов'язане із попередніми грудневими запасами. На це вказує низька ціна палива в деяких точках мережі, де воно продається за мінімальною ринковою вартістю 49,99 грн/л.
До списку найбільших імпортерів увійшли два нових гравці: УНТК та ППЕК, які завезли 9 тис. т та 8 тис. т відповідно.
«Ринок чекає на пробудження споживачів і виснаження грудневих запасів. Але перша декада лютого поки не дає приводу для оптимізму. Продукту явно більше, ніж споживачів», - резюмує видання.



Раніше ми писали про те, що у Державній митній службі України розповіли про особливості ввезення палива після поновлення державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.