Дмитро Лазебний: Спроба номер два

Адвокат ЮФ "Ілляшев та Партнери" - про переваги та недоліки законопроєкту про Національне бюро фінансових розслідувань. Чого взагалі від Бюро чекати?
Соцмережі
Соцмережі

Останні півтора року Україна живе в очікуванні появи абсолютно нового органу, який прийде на зміну податковій міліції і має забезпечувати фінансову та економічну безпеку держави.

Читай також: Олександр Шемяткін: МВФ точно проти?

У березні 2017 року було зроблено першу спробу "ребрендингу" податкової міліції, яка втілилася в урядовому законопроекті про Службу фінансових розслідувань. Але, той законопроект не знайшов підтримки ні у бізнесу, ні у правоохоронних органів, ні у парламенту і президента.

На початку березня 2018 року відбулася нова хвиля законодавчих ініціатив - зареєстровано одразу три законопроекти: №8157 авторства глави парламентського комітету з податкової та митної політики Ніни Южаніної "Про Національне бюро фінансової безпеки України" (НБФБ); №8157-1 авторства народного депутата України Андрія Журжія з аналогічною назвою; №8157-2 авторства нардепа Тетяни Острикової "Про правові засади організації та діяльності фінансової поліції".

Але оскільки саме законопроект Южаніної був визначений президентом Петром Порошенком як пріоритетний, у нього, порівняно з аналогами, явно більше шансів стати повноцінним законом.

Законопроект №8157 крім оперативно-слідчої передбачає надання НБФБ ще й аналітичної функції. Тобто право здійснювати досудове розслідування на підставі так званої ILP-моделі (Intelligence Led Policing). Причому саме на цю функцію буде зроблено основний наголос, оскільки вона дасть змогу здійснювати інформаційно-пошукову та аналітико-інформаційну роботу з виявлення та усунення причин і умов економічної злочинності.

Читай також: Олександр Портяной: Робимо з розумом

Крім цього, співробітники НБФБ отримають широкі повноваження щодо доступу до всіляких реєстрів і баз даних. Безумовно, це сприятиме оперативному аналізу інформації та ухваленню рішень. Але дуже важливо, щоб відповідний механізм був відрегульований з урахуванням положень чинного законодавства.

Законопроєкт також пропонує запровадити інститут дослідчої перевірки фактів, зазначених у заяві про вчинення злочину (щодо тих злочинів, які має право розслідувати НБФБ). При цьому слідчий або прокурор, як і раніше, зобов'язані зареєструвати заяву про скоєний злочин, але тільки після отримання аналітичного висновку відповідного органу НБФБ. На мій погляд, ця пропозиція є дуже спірною і навряд чи буде реалізована в запропонованому вигляді. Але спроба перемістити акцент з проведення слідчих дій на здійснення аналізу ситуації, що їм передує, вдалася. І впровадження подібного механізму дасть змогу суттєво зменшити тиск на бізнес.

Незважаючи на те що відбір кандидатів на посади в НБФБ відбуватиметься на конкурсній основі, залишається невирішеним питання зі старими кадрами. Очевидно, що формування нового правоохоронного органу має відбуватися здебільшого за рахунок нових фахівців, які до старої системи податкової міліції стосунку не мають. І відбір кадрів має бути максимально відкритим.

Позитивною стороною є надання НБФБ виключних повноважень щодо розслідування економічних злочинів (злочинів, які завдають шкоди публічним фінансам). Європейський досвід функціонування подібних інституцій показує, що найбільш вдалим є шлях створення однієї прозорої слідчої структури з чітко визначеними слідчими повноваженнями. Функціонування ж двох і більше структур, з дублюючими функціями, може суттєво ускладнити боротьбу з економічною злочинністю.

А ось що стосується підзвітності нового органу, то в цьому сенсі законопроєкт необхідно суттєво доопрацювати. Відсутність належної участі громадськості в контролі діяльності НБФБ напевно сприятиме "ручному режиму управління" цією структурою.

Читай також: Олександр Соколовський: Не красти!

Взагалі, спрогнозувати зараз, який саме вигляд матиме новий правоохоронний орган під назвою "Національне бюро фінансової безпеки України", досить важко. Не виключено, що на фінальне голосування буде винесено суттєво доопрацьований і видозмінений законопроєкт.

При цьому найбільший ризик при формуванні нового слідчого органу полягає в тому, що буде створено неефективну службу, яка не зможе вирішити повною мірою питання, віднесені до її компетенції. А також у тому, що її співробітники отримають надмірні повноваження, які розв'яжуть їм руки для зловживань і неправомірного тиску на бізнес.

Теги:
блог


ТОП-Новини

x
Для зручності користування сайтом використовуються куки. Докладніше...
This website uses Cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more... Ознайомлений(а) / OK